Hoeveel mag een cursist voor een bijscholing vragen

Dreagle
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Hoeveel mag een cursist voor een bijscholing vragen

#1 , 18 nov 2018 16:24

Als een cursist gevraagd wordt om een bijscholing te komen geven over een bepaald onderwerp, heeft hij dan zelf de vrijheid om een uurloon op te stellen?
Of zijn er vaste bedragen die cursisten betaald worden per uur of per lezing?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 nov 2018 16:33

Een cursist is iemand die deelneemt aan een cursus. Het lijkt me sterk dat die geld zou krijgen om eraan deel te nemen. :wink:


Hier speelt de vrije markt. Eenieder die een cursus organiseert, is vrij om de bijdrage van de cursisten te bepalen. Eenieder die een lezing geeft, is vrij om zijn tarief voor de lezing vast te stellen.

Mogelijks zijn er wettelijke beperkingen, maar dan eerder op gebied van prijs te betalen door de cursist dan op gebied van wat de lesgever mag vragen (is niet altijd hetzelfde, er zijn oganisaties die cursussen organiseren en vervolgens een lesgever inhuren).
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Dreagle
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2018 16:36

Oh, excuses, ik benoemde de gever van de bijscholing de 'cursist'...

Reclame

Dreagle
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2018 16:37

Een cursist is iemand die deelneemt aan een cursus. Het lijkt me sterk dat die geld zou krijgen om eraan deel te nemen. :wink:


Hier speelt de vrije markt. Eenieder die een cursus organiseert, is vrij om de bijdrage van de cursisten te bepalen. Eenieder die een lezing geeft, is vrij om zijn tarief voor de lezing vast te stellen.

Mogelijks zijn er wettelijke beperkingen, maar dan eerder op gebied van prijs te betalen door de cursist dan op gebied van wat de lesgever mag vragen (is niet altijd hetzelfde, er zijn oganisaties die cursussen organiseren en vervolgens een lesgever inhuren).
Hartelijk bedankt! Dit geeft al meer duidelijkheid.

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 18 nov 2018 17:24

Geeft hij deze als zelfstandige? Dan wordt hij geacht zelf zijn tarieven te kunnen bepalen.

Dreagle
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 nov 2018 23:13

Geeft hij deze als zelfstandige? Dan wordt hij geacht zelf zijn tarieven te kunnen bepalen.
Ja, dus dan weet ik het antwoord, dankjewel. :)

Terug naar “Loon”