Indexering loon

splndd
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Indexering loon

#1 , 12 nov 2018 11:34

Ik startte in november bij een nieuwe werkgever. Hier vindt ieder jaar slechts 1 keer een indexering plaats, op de eerste dag van het nieuwe kalenderjaar.
Heb ik hier ook 'recht' op gezien ik er nog niet zo lang aan de slag ben? Of gebeurt dit 'pro rata' voor de maanden november & december?
Mijn contract vermeldt over mijn loon dat dit bedrag de 'evolutie van de index zal volgen zoals die van toepassing is in de sector'.
Het PC is 200 (218).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2018 11:40

Als de lonen stijgen heb je daar recht op al werk je daar maar één dag.

En index verhoging is een stijging van loon ., dit zijn nu ook de grote stijgingen niet 1,5 a 2% , maar je alle beetjes helpen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 12 nov 2018 22:46

Je moet dit als volgt zien:
Je hebt een basisloon, laat ons stellen om gemakkelijk te rekenen dat deze 1000 euro per maand bedraagt.
Dit is je loon aan 100%.

De huidige index bedraagt bijvoorbeeld 172 (dacht ik).
Als je nu je loon krijgt, zou deze dan 1720 euro bedragen.

Om de zoveel tijd is er een indexatie, dan verandert enkel dit indexcijfer, je basisloon verandert niet.
Als de index bijvoorbeeld op 1 januari 180 zou zijn, dan wordt je loon 1800 euro.

Een loonsverhoging is een verhoging van dit basisloon, een indexatie is van dit indexgetal.
De combinatie vormt je uitbetaalde brutoloon.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2018 13:32

Begrijp #3 niet : zou een loonsverhoging zijn van 80% ? Zou het niet € 1020.00 moeten zijn.
Een indexatie is steeds toepasselijk, ook op uw loon.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2018 16:13

Een indexatie is steeds toepasselijk, ook op uw loon.
Bij de meeste lonen is de index van toepassing op het loon dat je op dit ogenblik verdiend, dus ook op het bedrag van de vorige index verhoging.
Zelf heb ik nog nooit gehoord over de basis lonen dat men dit gebruikt !

Wat Blaatpraat is wel degelijk juist, maar de meesten kunnen het basisloon niet weten, omdat onder tussen ook gewone opslagen kunnen geweest zijn bijten de index verhogingen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”