Onbetaalde ziektedagen

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Onbetaalde ziektedagen

#1 , 19 okt 2018 14:45

Geldt een doktersattest via e-mail?
Dit is steeds op deze manier toegelaten geweest en het staat ook niet in het arbeidsreglement dat dit verplicht via post moet, enkel binnen de 48u.
Nu wil de werkgever plots geen ziektedagen uitbetalen waarvan het doktersattest per e-mail is verzonden vanwege een recent geschil.

Alvast bedankt voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2018 14:51

Als dit niet in je arbeidsreglement staat dat het MAG, dan is de gewone arbeidswet dat van toepassing is, en je het origineel moet afgeven aan je werkgever, en dit om misbruiken te vermijden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2018 08:13

Kunt u mij die arbeidswet tonen die het gebruik van gewone post al dan niet een AS verplicht? Volgens mij is anno 2018 e-mail toch ook een geldig middel om te versturen. Echtheid van het document kan aangetoond worden via de originelen en een doktersverklaring. Ontvangst van e-mails werden beantwoord. Ik ben benieuwd hoe hierover wordt geoordeeld bij een rechter. Aangezien het om het equivalent van een maandloon gaat, bestaat de kans dat wij zo ver gaan.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 okt 2018 08:57

Kunt u mij die arbeidswet tonen die het gebruik van gewone post al dan niet een AS verplicht? Volgens mij is anno 2018 e-mail toch ook een geldig middel om te versturen. Echtheid van het document kan aangetoond worden via de originelen en een doktersverklaring. Ontvangst van e-mails werden beantwoord. Ik ben benieuwd hoe hierover wordt geoordeeld bij een rechter. Aangezien het om het equivalent van een maandloon gaat, bestaat de kans dat wij zo ver gaan

.
Art. 31.<W 1999-06-13/61, art. 8, 043; Inwerkingtreding : 01-12-2002> § 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst.
§ 2. De werknemer is verplicht zijn werkgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van zijn arbeidsongeschiktheid.
Indien een collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement dit voorschrijft of bij ontstentenis van dergelijk voorschrift, op verzoek van de werkgever, legt de werknemer aan deze laatste een geneeskundig getuigschrift voor. Het geneeskundig getuigschrift maakt melding van de arbeidsongeschiktheid, alsmede van de waarschijnlijke duur ervan, en of de werknemer zich met het oog op de controle al dan niet naar een andere plaats mag begeven.
Behoudens in geval van overmacht zendt de werknemer het geneeskundig getuigschrift op of geeft hij het af op de onderneming, binnen twee werkdagen vanaf de dag van de ongeschiktheid of de dag van de ontvangst van het verzoek, tenzij een andere termijn bij collectieve arbeidsovereenkomst of door het arbeidsreglement is bepaald.

Hier is dus je artikel waar je naar vroeg, en daar staat nergens vermeld dat een email mag, als de werkgever het toelaat en in je arbeidsreglement staat mag het!

En bij u staat het er niet in, dus de wet eerbiedigen en niet denken dat u de wet mag wijzigen zoals ik tussen de regels lees..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 okt 2018 10:59

Bedankt om het artikel even op te zoeken. Ikzelf vond dit niet meteen terug, daarmee de vraag of u mij dit even kon tonen.
Er is geen enkele bedoeling om de wet niet te eerbiedigen. Dat is enkel uw interpretatie. Ik bevraag enkel of dit klopt en bij mijn weten is dat niet verkeerd..
Behoudens in geval van overmacht zendt de werknemer het geneeskundig getuigschrift op of geeft hij het af op de onderneming, binnen twee werkdagen
Hier staat toch ook niet expliciet dat dat met de post moet gebeuren. Een e-mail wordt ook verzonden, net zoals een brief of een fax.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2018 11:41

Beste,

Het is wat flauw van de werkgever, maar volgens de wet moet dit inderdaad via post verstuurd worden of afgegeven (best tegen ontvangstbewijs). De wet zegt immers dat een getuigschrift moet afgeleverd worden en niet een kopie/scan hiervan.

Zou dit immers voor de arbeidsrechtbank komen kan ik er wel inkomen, indien uw werkgever een bevestiging van ontvangst of erkenning hebben gestuurd, dat de rechtbank uw standpunt zal volgen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 okt 2018 11:42

Even ter verduidelijking: je stuurt het doktersattest via mail door, maar eens je terug bent, geef je alsnog het origineel binnen, neem ik aan? Dit is bij ons ook de gewoonte (om je baas / de personeelsdienst in eerste instantie via mail het attest door te sturen), maar uiteindelijk moet de personeelsdienst wel over het originele attest beschikken.

Als je alsnog het origineel binnen gegeven hebt, en tot nu toe was het altijd in orde dat je dit zo deed, denk ik dat een arbeidsrechtbank eerder uw kant zal kiezen en de werkgever deze dagen alsnog zal moeten uitbetalen, en daarna DUIDELIJK communiceren naar de werknemers dat voortaan de attesten sowieso via de post moeten verstuurd worden (al dan niet aangetekend). Maar zomaar een gangbare procedure binnen het bedrijf wijzigen zonder duidelijke communicatie en daardoor loon inhouden, kan zomaar niet. Een rechter gaat hier niet in volgen, vermoed ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 okt 2018 12:31

De gangbare procedure was inderdaad dat een e-mail volstond, maar wegens een geschil mede door de afwezigheid vanwege ziekte wil de werkgever op deze manier "wraak" nemen.
Daarnaast zijn nog enkele andere zaken aan de gang die een rechter wat sneller aan onze kant zal zetten. Maar deze passen niet in dit topic.
Eerst je werknemers zeggen dat dit oke is via mail (mondeling weliswaar) en wel op deze manier uitbetalen om dan wanneer een langdurige ziekte voorkomt de staart in te trekken is echt onprofessioneel. Maar ondertussen is de werkgever al goed geworden in het door de mazen van het net glippen.

De originelen zijn nog niet binnen kunnen gebracht worden en dat hoefde ook nooit, maar dat zal ik alsnog aangetekend doen. Genoeg bewijzen van mijn kant dat de werkgever dit uit puur pestgedrag doet. Maar dat is nog een langer verhaal.
Alvast bedankt voor de reacties Gebruiker21 en B.debuck. Het vervolg zal ik hier later nog posten in dit topic

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 okt 2018 13:52

De originelen zijn nog niet binnen kunnen gebracht worden en dat hoefde ook nooit,
Da's wel vreemd. Uiteindelijk moet een afwezigheid altijd met een attest verantwoord worden. Een e-mail volstaat daar niet voor. Een e-mail kan voldoende zijn om de werkgever alvast te informeren, maar uiteindelijk moeten de originele ook wel bij de werkgever terecht komen.

Stuur dus inderdaad aangetekend het originele attest op. Je spreekt over "origineleN", dus meerdere? Ik denk dat je deze best individueel aangetekend opstuurt, telkens met een begeleidende brief bij waarin je zegt dat er in het verleden gecommuniceerd was dat het doorsturen van de ziekteattesten via e-mail volstond, maar dat je onlangs vernomen hebt dat dit zou wijzigen, en dat je dus om in orde te zijn alvast he zieteattest voor uw afwezigheid van dag X tot dag Y aangetekend opstuurt.

Doe dit voor iedere afwezigheid (ik hoop dat dit er niet te veel zijn), en hou een kopie van iedere begeleidende brief en afwezigheidsattest bij alsook het tracking nummer van de aangetekende zending. Op die manier kan je voor de arbeidsrechtbank alvast aantonen dat je voor iedere afwezigheid effectief een geldig attest had en die ook opgestuurd zijn, enkel mogelijk wat te laat wegens onduidelijke communicatie van uw werkgever uit. De kans is klein dat uw werkgever uw loon mag inhouden voor die dagen.

Let wel, hij kan dit wel zonder boe of ba doen, en dan zal het aan jou zijn om naar de arbeidsrechtbank te trekken om het terug te vorderen. Dus misschien is de vakbond inschakelen geen slecht gedacht...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 okt 2018 16:46

Inderdaad, origineleN. Eerst was er geen sprake van langdurige afwezigheid. Het probleem bleek ernstiger dan gedacht en de dokter heeft tot het eind van de maand gegeven. Ik spreek over een totaal van 3 doktersattesten.
Dit is echter in het verkeerde keelgat geschoten bij de werkgever.

Ondertussen is het contract beëindigd.

Vakbond is reeds ingeschakeld, maar ik heb niet het gevoel dat zij er veel druk achter zetten en ze informeren onvoldoende.
Hartelijk dank voor de tip!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 22 okt 2018 17:37

De originelen zijn nog niet binnen kunnen gebracht worden en dat hoefde ook nooit,
Da's wel vreemd. Uiteindelijk moet een afwezigheid altijd met een attest verantwoord worden. Een e-mail volstaat daar niet voor. Een e-mail kan voldoende zijn om de werkgever alvast te informeren, maar uiteindelijk moeten de originele ook wel bij de werkgever terecht komen.
Ik heb nochtans voor geen enkele werkgever gewerkt waarbij enkel een mail met kopie niet zou volstaan.
Ik kan mij zelfs niet herinneren hoe lang het geleden is dat ik nog papieren ben gaan afgeven op de HR afdeling bij mij... Zelfs het tekenen van addenda gaat per mail tegenwoordig.
En je gaat mij niet zeggen dat 1 van de grotere Vlaamse bedrijven hun HR beleid niet rechtsgeldig zou zijn.
Maar goed, tot zover mijn semi-offtopic bericht.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 okt 2018 08:09

Blaatpraat,

Het is voldoende indien het zo wordt opgenomen in het arbeidsreglement. Natuurlijk is het flauw om dit vroeger wel te accepteren en nu hierop terugkomen. Ook de bevestiging van de goede ontvangst van het ziekteattest is zeker een sterk punt voor de werknemer.

Aangezien ik uit de context kan afleiden dat de werknemer wil naar de arbeidsrechtbank trekken voor een kennelijk onredelijk ontslag, lijkt het me opportuun om bovenstaande ook aan te vechten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 okt 2018 10:15

Zal inderdaad van de goodwill van de werkgever afhangen. Ik werk in een multinational en daar worden weldegelijk de originelen opgevraagd. Wat informeren betreft, speelt het weinig rol (een telefoontje volstaat daar ook als dit OK is voor uw line managter), maar die doktersattesten komen in het dossier terecht (worden ook gedigitaliseerd, uiteraard).

Met ingescande doktersattesten kan héél makkelijk gefoefeld worden. Iedereen kan wel een beetje photoshoppen vandaag de dag...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 okt 2018 14:42

Geldt een doktersattest via e-mail?
Dit is steeds op deze manier toegelaten geweest
de werkgever heeft het recht om eenzijdig een gebruik in te voeren zolang dit niet in strijd is met de hogere rechtsbronnen van het arbeidsrecht zie art 51 wet 5/12/1968,
hetzij een gebruik waarbij de werkgever toelaat dat je ziektebriefjes per mail mag doorsturen,
de werkgever kan ook eenzijdig een einde stellen aan een gebruik.

zolang de werkgever niet kan aantonen dat die een einde heeft gesteld aan dat gebruik voordat jij uw ziektebriefje hebt door gemaild, sta je mijne inziens sterk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 okt 2018 13:33

zolang de werkgever niet kan aantonen dat die een einde heeft gesteld aan dat gebruik voordat jij uw ziektebriefje hebt door gemaild, sta je mijne inziens sterk
Ik deel volledig die mening. Als een toegestaan iets ingetrokken wordt door de werkgever, kan dit niet zomaar met terugwerkende kracht...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”