Verplicht (onbetaald) verlof opnemen

Dominion
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verplicht (onbetaald) verlof opnemen

#1 , 16 okt 2018 19:53

Mijn werkgever plaatst me via een tussenbedrijf bij een "klant" als consultant. Deze klant heeft verschillende verplichte brugdagen waaronder 2 november, 24 en 31 december.
Noch In mijn arbeidscontract, noch in het arbeidsreglement wordt er gewag gemaakt van collectief verlof. Er staat enkel een 38urige werkrooster in (hierover is al een dispuut geweest aangezien de werkgever dacht dat er zomaar een 40urige werkweek kon opgelegd worden zonder dat er iets in contract/arbeidsreglement beschreven staat.

Tot nu toe heb ik quasi altijd "de brug" gemaakt. Dwz ik heb zelf verlof genomen. indien de "klant" dicht was. Deze keer heb ik besloten om geen verlof te nemen aangezien ik het nog nodig heb voor andere dagen en ik heb dit kenbaar gemaakt aan mijn bedrijf.

De werkgever verteld me dat ik deze dagen toch als verlof moet opnemen. Met de redenatie dat er van de klant verwacht wordt om dit op voorhand te communiceren wanneer ze dicht zijn zodoende dat wij daar rekening mee kunnen houden. Desnoods moeten we daar maar onbetaald verlof voor opnemen. In dezelfde verklarende mail verklaart de werkgever dat verschillende collegae dit doen en dat er zelfs één geval is van iemand die tussen kerst en nieuw 5 dagen onbetaald verlof moet opnemen hierdoor.

Mijn stelling is dat de werkgever hier in de fout is.
1. Het staat niet in mijn contract/arbeidsreglement dat er een collectieve sluiting is op die dagen noch is dit op voorhand aangegeven. (zij stellen dit om dat dit voor elke klant anders is).
2. Ik wordt verhuurd aan een tussenbedrijf, die zich op hun beurt verhuren aan een klant van hen. Ook daar staat (vermoedelijk) geen collectieve sluiting op die brugdagen in de boeken.

Ik heb ondertussen al een mail gestuurd met de melding dat ik zeker geen onbetaald verlof zal opnemen en dat ik alsnog verwacht dat ze me werk/een taak geven voor die dag(en) en dat ik die dagen geen verlof ga nemen.

1. Wat kan ik doen indien ze dit gewoon negeren en achteraf zeggen dat dit toch een onbetaalde dag is. Moet ik bv opdagen aan het kantoor van de werkgever (waar geen plaats is aangezien dit het woonhuis is, iedereen werkt op locatie) of van de eerste klant (aka het tussenbedrijf)?
2. Kan de werkgever mij mijn resterende verlof weigeren indien ik dit alsnog op andere dagen aanvraag?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2018 21:26

Als dit u wettelijke verlofdagen zijn, heeft u baas inspraak wanneer u die dagen neemt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2018 23:07

stel economisch werkloos voor

toch maar opletten met onbetaald verlof de dag voor of na een feestdag, als men achteraf stelt dat u onwettig afwezig was bent u ook het feestdagloon kwijt

kb 18/4/1974
Art. 10. De werknemer heeft geen recht op het loon voor een feestdag, wanneer hij zonder rechtvaardiging afwezig is geweest op de gewone arbeidsdag welke aan die feestdag voorafgaat of erop volgt.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Dominion
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2018 13:54

Als dit u wettelijke verlofdagen zijn, heeft u baas inspraak wanneer u die dagen neemt !
akkoord dat hij inspraak heeft wanneer ik die neem, maar mijn werkgever kan me volgens mij niet verplichten om op die dag verlof te laten nemen als het hem uitkomt (wat in dit geval zo is). En ook al helemaal niet onbetaald verlof.


@economische werkloosheid.

Ik ben een consultant en zit in de praktijk altijd bij een klant maar ik volg het urenrooster van mijn werkgever en niet dat van de klant. Er is ook geen sprake van economische werkloosheid denk ik aangezien hij me perfect kan verhuren voor die dag indien de werkgever dit wilt (de werkgever zal dit niet doen omdat het hem teveel moeite kost).

Mijn stelling is dus dat hij me gewoon die dag moet doorbetalen, of ik nu billable ben voor de klant of niet. Hij kan me wel verplichten om bepaalde werkzaamheden te doen die in lijn liggen met mijn huidige werkzaamheden (ik zal bv niet de auto gaan wassen ineens)

toch maar opletten met onbetaald verlof de dag voor of na een feestdag, als men achteraf stelt dat u onwettig afwezig was bent u ook het feestdagloon kwijt

kb 18/4/1974
Art. 10. De werknemer heeft geen recht op het loon voor een feestdag, wanneer hij zonder rechtvaardiging afwezig is geweest op de gewone arbeidsdag welke aan die feestdag voorafgaat of erop volgt.[/quote]

Daarom dat ik dus aan het kijken ben naar wat ik moet doen om dit te kunnen bewijzen dat ik niet onwettig afwezig ben geweest. Ik doe dit niet om een extra verlofdag te krijgen en wil gewoon die dag werken. Indien de werkgever me een taak zou geven voor die dag zou ik die dan ook doen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2018 14:12

Akkoord dat hij inspraak heeft wanneer ik die neem, maar mijn werkgever kan me volgens mij niet verplichten om op die dag verlof te laten nemen als het hem uitkomt (wat in dit geval zo is). En ook al helemaal niet onbetaald verlof.
Wettelijk verlof moet in onderling overleg opgenomen worden. Dus zowel werkgever als werknemer moeten een akkoord vinden. Lukt dit niet, dan zal het de arbeidsrechtbank zijn die beslist.

Dus kortom: als jij niet akkoord gaat met wat uw werkgever voorstelt, zal je naar de arbeidsrechtbank moeten stappen om uw gelijk te halen. De rechter zal dan beslissen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Dominion
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2018 16:10

Dat klopt en dat heb ik ook wel teruggevonden.

Mijn vraag gaat voornamelijk over het feit dat de werkgever mij momenteel wil verplichten om verlof op te nemen op een dag dat ik dat niet wil puur omdat hij op die dag geen inkomsten heeft over mij. Dit is dus niet afgesproken in een CAO/arbeidsreglement/arbeidsovereenkomst.

Ook de redenatie dat ik maar onbetaald verlof moet nemen indien de klant dicht is klopt voor mij niet aangezien dit ook niet in mijn contract/arbeidsreglement/cao staat. Indien de klant dicht is dient de wergever m.i. mij een andere opdracht te geven.

Klopt dit?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 okt 2018 16:27

Neen dit klopt niet, je werkgever kan je wettelijk verlof in overeenstemming met u vast leggen komen je er niet uit, dan moet u naar de arbeid rechter niet je baas, en ik presenteer je het op een blaadje dat je baas gelijk zal halen !

Je heeft natuurlijk een speciaal beroep , het zou mooi worden op een bedrijf als iedereen thuis verlof neemt als het hem past !

Zie maar eens de horeca of een slachterij, als er daar het aantal werknemers niet aanwezig zijn is dit sluiten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dominion
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 okt 2018 16:36

Neen dit klopt niet, je werkgever kan je wettelijk verlof in overeenstemming met u vast leggen komen je er niet uit, dan moet u naar de arbeid rechter niet je baas, en ik presenteer je het op een blaadje dat je baas gelijk zal halen !
Stel dat de klant morgen zegt dat we in december verplicht 10 dagen niet mogen komen. Dan verwacht de werkgever dat we dit ook oplossen met verlof te nemen. Dit is m.i. niet correct. Het is zijn bedrijfsriciso om dat op te vangen.
Stel dat ik morgen op de bank kom te zitten (maw er geen project is voor mij) dan zou jouw quote zeggen dat ik dit ook allemaal in onbetaald verlof moet opnemen. Dit lijkt me niet het geval. Ook hier is het zijn bedrijfsrisico dat ik wel of niet een project heb.

Je heeft natuurlijk een speciaal beroep , het zou mooi worden op een bedrijf als iedereen thuis verlof neemt als het hem past !
Mijn werkgever wordt per dag betaald voor mij, ik heb daar een deel loon van en hij een deel winst. Afgezien daarvan maakt het voor de bedrijfsvoering van de werkgever niet uit wanneer we verlof nemen.
Zie maar eens de horeca of een slachterij, als er daar het aantal werknemers niet aanwezig zijn is dit sluiten.
Met dat verschil dat het hier om een consultancy bedrijf gaat en geen cafe. Mijn werkgever verkoopt consultancy op dagbasis. Ik heb een contract op basis van 38uur per week waarin geen collectieve sluiting staat. Dus waarom zou hij me dan kunnen verplichten om op een brugdag verlof te nemen?

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 18 okt 2018 12:25

Uw redenering is m.i. correct; dat de klant van uw werkgever u op een bepaalde dag niet kan gebruiken is niet uw probleem.

Kan u zich op de bewuste dag niet gewoon aanmelden bij uw werkgever en daar uw werkdag doorbrengen?
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 okt 2018 10:24

Ik vermoed dat de "werkgever" van de TS puur de persoon is die de TS koppelt aan de klant (zoals ze in de IT branche zeggen: "de pooier"), en de TS dus bijgevolg niet bij zijn werkgever terecht kan als de klant niet open is.

In theorie is het inderdaad niet de TS zijn probleem dat de klant niet open is, en moet de werkgever maar voor ander werk zorgen.

Langs de andere kant blijft er wel het feit dat wettelijk verlof moet opgenomen worden in onderling overleg tussen werkgever en werknemer, en als dit niet lukt, de arbeidstrechtbank zal beslissen.

Iemand onbetaald verlof opdringen, is volgens mij wel een brug te ver. Een werkgever heeft de verantwoordelijkheid om zijn werknemer te voorzien van werk, ook al gaat het om een consultant. Het gaat niet op om iemand dan te verplichten onbetaald verlof te nemen, omdat de werkgever geen werk kan voorzien.

Maar veel meer valt hier niet over te zeggen, vrees ik. Als TS en zijn werkgever er niet uitkomen, zal het arbeidsrechtbank worden. Een andere keuze heeft de TS niet, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”