Te veel betaald overloons

Demeubelplaatser
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Te veel betaald overloons

#1 , 09 okt 2018 22:08

Beste,

Ik ben reeds 18 jaar tewerkgesteld bij mijn werkgever en een maand geleden is aan het licht gekomen dat de laatste 7 jaar ons overloon op een foutieve manier uitbetaald geweest is.
Door een fout in het computersysteem van het sociaal bureau die ons lonen berekend zijn de overlopen,die twee maal per jaar betaald worden, niet aan 150 maar aan 200 procent uitbetaald geweest zijn. Dit geeft als gevolg dat enorm grote bedragen door de “ gewone arbeider” moeten terugbetaald worden. Veel van deze centen zijn dan ook verdwenen door aankopen van een huis, verbouwing, enz. Geen van onze collega’s heeft deze fout echter ooit opgemerkt aangezien op de loonfiche het aantal uren aan 150procent staat vermeld de berekening is enkel fout gebeurt.
Nu is mijn vraag, aangezien dit om een erg lange periode gaat en de betaling systematisch steeds op dezelfde manier zijn toegepast en dit bij elke (ex)werknemers gebeurt is, kan hier gesproken worden over een verworven recht?
Het sociaal bureau heeft reeds medegedeeld dat het over een onverschuldigde betaling gaat en dat zij zich daar niet kunnen tegen laten verzekeren.
Na wat opzoekingswerk heb ik reeds vernomen dat een onverschuldigde betaling een verworven recht kan worden als het aan een antal voorwaarden voldoet.
De duur,waar bij ons zeker sprake van is. Vast, bij ons is het steeds met een zelfde basisberekening gebeurt en het is ook bij alle 85 gedupeerde (ex)werknemers gebeurd.
Bij deze had ik graag hieromtrent jullie mening gehad en wat wij hier tegen in kunnen brengen!?

Alvast bedankt voor jullie reactie en advies
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 11 okt 2018 17:00

langer dan 5 jaar moet je niet terugbetalen, omdat de verjaringstermijn 5 jaar is

Reclame

Terug naar “Loon”