aanpassing loon owv index

joemie
Topic Starter
Berichten: 1

aanpassing loon owv index

#1 , 02 apr 2008 20:45

Onlangs was het weer op t nieuws dat de lonen van de ambtenaren aangepast worden met 2 % owv indexaanpassing. Ik veronderstel dan dat als je bruto 1000 € verdient het er dan 1020 € worden.
Helaas werk ik in de privé.
Als ik mijn loon over de afgelopen 2 jaar bekijk heb ik een stijging op mijn brutoloon van nog geen 3 % , kan dit ?? Is het trouwens mogelijk dat die indexaanpassing niet gebeurt, dit is toch wettelijk verplicht ?

Verdere opslag zit er waar ik werk helaas ook niet in ;((

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 03 apr 2008 09:32

Loonindexering is niet per definitie verplicht. Je moet ook nakijken hoe je het loonsverschil berekend. Een stijging van 1,8% in jaar 1 en nog eens 1,8% injaar twee geeft niet automatisch een verhoging van 3,6%, aangezien je loon kan bestaan uit andere elementen dan zuiver brutoloon (representatievergoedingen, maaltijdcheques, ...)

Alles hangt ook af van je sector en van de regelingen die daarin gelden.

De indexaanpasing van de laatste twee jaren bedraagt trouens 1,8% + 18€ en geen 2%.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 04 apr 2008 11:13

“Art.1.§ 1. In de mate dat de hierna vernoemde uitgaven, krachtens een wettelijke of reglementaire beschikking, gekoppeld zijn aan de schommelingen van het algemeen indexcijfer der kleinhandelsprijzen van het Rijk of...zijn de bepalingen van deze wet van toepassing:a) op de hierna vermelde uitkeringen ten laste van de openbare schatkist in de mate dat ze betrekking hebben op de personeelsleden of...van diensten van de overheidssector...:1) wedden en lonen...Art.2.Voor de toepassing van deze wet, dient onder ‘spilindexen’ te worden verstaan, de getallen behorend tot een reeks waarvan het eerste 114,20 is en elk van de volgende bekomen wordt door het voorgaande te vermenigvuldigen met 1,02...Art.8.De wet van 2 augustus 1971...is niet meer van toepassing op de uitgaven die onder deze wet vallen.”(1 MAART 1977. _ Wet houdende inrichting van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk worden gekoppeld).

Voor andere werknemers worden de lonen geïndexeerd bij sectorale C.A.O..Voor sectorale C.A.O.’s ga naar:http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708# .Het nummer van uw sectoraal paritair comité vindt u op uw jongste loonbrief.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Froezel
Berichten: 48

#4 , 09 jun 2008 19:36

Joemie, misschien een magere troots, ik werk in de horeca, voor ons ook geen 2% hoor, 1,65% ..... vastgelegd in het paritair comité ! Voor ons wordt het leven blijkbaar niet zo duur als voor anderen. :(

Terug naar “Loon”