Schadevergoeding vorige werkgever belastingvrij?

Link89
Topic Starter
Berichten: 13

Schadevergoeding vorige werkgever belastingvrij?

#1 , 11 sep 2018 17:44

Hallo.

Ik heb twee vragen.

Een maand geleden werd ik onrechtmatig ontslagen. Omdat ik drie jaar in dienst was kreeg ik 3 maanden uitbetaald + mijn vakantiegeld en eindejaarsbonus.
Normaal verdiende ik ongeveer 2550 bruto per maand, en de bonus was rond de 14000 bruto en rond de €9000 netto. Op mijn aangepaste loonbrief staat wel degelijk dat er van dit bedrag al RSZ is afgehouden, zowel op het vervroegd vakantiegeld als op de opzegvergoeding. Iedereen in mijn omgeving zegt dat ik zeker 30% van dit netto gekregen bedrag ga moeten teruggeven aan de belastingen. Klopt dit?

Tweede vraag: aangezien ik onrechtmatig werd ontslagen moet mijn vorige werkgever mij (volgens eigen arbeidsreglement) een schadevergoeding van 3 maanden loon uitbetalen. Ik heb geen idee of ik dit bedrag bruto of netto-loon zal krijgen. Dit werd niet door een rechten uitgesproken maar door druk van de vakbond. Moet ik op dit bedrag belastingen betalen? Ook hier krijg ik telkens te horen dat ik hier 50%+- van zal moeten teruggeven aan de belastingen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 sep 2018 18:06

dit netto gekregen bedrag ga moeten teruggeven aan de belastingen. Klopt dit?!
Neen, want je hebt het niet gekregen van de belastingen. Zij kunnen u dat wel met 100 % zekerheid wel vragen (opeisen)

Link89
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 11 sep 2018 19:06

dit netto gekregen bedrag ga moeten teruggeven aan de belastingen. Klopt dit?!
Neen, want je hebt het niet gekregen van de belastingen. Zij kunnen u dat wel met 100 % zekerheid wel vragen (opeisen)
Hoe bedoel je? Ik snap beide delen van je reactie niet.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 sep 2018 20:10

Je het dat geld NIET van de belastingen gekregen, daarom kan je het ook niet TERUGGEVEN. Je kan enkel maar iets teruggeven aan een persoon of dienst als je dat gekregen hebt van die persoon of dienst. Hier is het uw werkgever die u iets heeft gegeven, en niet de belastingen. Is dat nu werkelijk zo moeilijk te snappen. En een belasting ga je zeker moeten betalen, 100 %. Dat is toch ook niet moeilijk om snappen. Of ben jij soms gewoon van in t'zwarte te werken? :lol:

Link89
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 11 sep 2018 21:35

Ik denk dat je wel wist wat ik bedoelde toen ik zei teruggeven...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2018 08:52

Wat je aan de belastingen gaat moeten betalen hangt af van alle sommen die je in dit jaar ontvangen heeft, !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”