Arbeider naar bediende: vakantie(geld)

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

Arbeider naar bediende: vakantie(geld)

#1 , 07 sep 2018 19:20

Ik sta op het punt om aan een nieuwe uitdaging te beginnen en mijn contract zal normaal in de loop van volgende week getekend worden.
Momenteel ben ik als arbeider (pc119) tewerkgesteld, nieuwe functie is als bediende (pc226) met een hoger brutoloon.

Ik heb al gelezen dat mijn vakantiegeld van de gewerkte periode dit jaar zal uitbetaald worden in mei volgend jaar.
Hoe zit dit dan juist in elkaar?

Ik heb momenteel nog een aantal wettelijke dagen op te nemen, maar normaal zullen deze allemaal opgenomen worden alvorens ik bij mijn nieuwe werkgever zal starten.
Heb ik dan volgend jaar minder wettelijk verlof of hoe gaat dit juist in zijn werk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 08 sep 2018 22:58

Als je geen enkele dag werkloos bent, zul je volgend jaar een volledig wettelijk verlof hebben.

Vakantiegeld wordt uitbetaald zoals nu, in mei of juni dus. Dit zal pro-rata het aantal gewerkte maanden van dit jaar zijn.
In mei of juni wordt dit echter ook verrekend met je dubbel vakantiegeld (en wellicht met je loon van die maand). Aangezien dit eerder kan vallen dan de uitbetaling van de vakantiekas, zorg je best dat je wat geld aan de kant hebt staan tegen dan.
Netto zal je meer over houden, als je alles optelt en aftrekt, maar het zal op dat moment dus iets lager zijn in gevoel.

Ook een verschil: nu zijn je verlofdagen zogezegd onbetaald door je werkgever, maar krijg je dit dus met het vakantiegeld.
Als bediende wordt je verlof doorbetaald door de werkgever (daarom dat deze een verrekening maakt, aangezien je nog geen rechten opgebouwd hebt bij deze, trekt deze de hoeveelheid aan vakantiegeld dus terug af, maar je krijgt deze dus wel nog uitbetaald door de kas).

berenod
Berichten: 942

#3 , 09 sep 2018 09:42

Als je geen enkele dag werkloos bent, zul je volgend jaar een volledig wettelijk verlof hebben.

Vakantiegeld wordt uitbetaald zoals nu, in mei of juni dus. Dit zal pro-rata het aantal gewerkte maanden van dit jaar zijn.
In mei of juni wordt dit echter ook verrekend met je dubbel vakantiegeld (en wellicht met je loon van die maand). Aangezien dit eerder kan vallen dan de uitbetaling van de vakantiekas, zorg je best dat je wat geld aan de kant hebt staan tegen dan.
Netto zal je meer over houden, als je alles optelt en aftrekt, maar het zal op dat moment dus iets lager zijn in gevoel.

Ook een verschil: nu zijn je verlofdagen zogezegd onbetaald door je werkgever, maar krijg je dit dus met het vakantiegeld.
Als bediende wordt je verlof doorbetaald door de werkgever (daarom dat deze een verrekening maakt, aangezien je nog geen rechten opgebouwd hebt bij deze, trekt deze de hoeveelheid aan vakantiegeld dus terug af, maar je krijgt deze dus wel nog uitbetaald door de kas).
Correct op één zaak na, men kan bij je nieuwe werkgever de verrekening pas maken nadat je je vakantiegeld van de vakantiekas reeds ontvangen hebt.
De reden is dat ze om die verrekening te kunnen doen, de officiële afrekening van de vakantiekas moeten hebben, en die krijg je pas na dat je het vakantiegeld ontvangen hebt.

Je zou ze een beetje vroeger digitaal kunnen bekijken op de website van het RJV (inloggen met eID), maar dit is uiteindelijk maar een paar dagen eerder (een "voorlopige" berekening is al wel een paar maand eerder te bekijken, maar die is nog niet definitief en kan niet gebruikt worden voor de afrekenning).

Vandaar dat men deze verrekening bijna altijd in juni doet, het RJV moet alle vakantiegelden uiterlijk 30 juni uitbetaald hebben (meestal is dit ettelijke weken eerder al gedaan), dus iedereen zou normaal gezien die afrekening (en het geld) in handen moeten hebben en kunnen overdragen aan de nieuwe werkgever alvorens het loon van juni berekend moet worden.

Het enige linke is dat veel ex-arbeiders dit geld reeds eind april, begin mei ontvangen van het RJV, denken dat dit een grote bonus is (aangezien hun loon doorbetaald wordt nu wanneer ze vakantie nemen), om dan begin juli in paniek te schieten omdat ze bijna geen loon krijgen van hun nieuwe werkgever.

Vakantiegeld RJV is dan al opgesoupeerd aan andere zaken!

Die paniekvragen keren hier op dit forum elk jaar begin juli terug! Telkenmale denken ze dat hun nieuwe werkgever een fout heeft gemaakt of dit niet zomaar mogen afhouden van hun loon! Wel dus!

Reclame

Den Deze
Topic Starter
Berichten: 28

#4 , 10 sep 2018 13:34

Hartelijk dank voor de antwoorden.
Ik was al van plan om mijn vakantiegeld van volgend jaar al even aan de kant te parkeren omwille van de herberekening.
Dit zal ongeveer wel hetzelfde uitkomen qua verloning dan :)

Terug naar “Loon”