Waarom verdien ik meer dan mijn collega?

Yamakasi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Waarom verdien ik meer dan mijn collega?

#1 , 04 sep 2018 22:02

Hallo,

ik ben 8j aan het werken als elektricien (Arbeider PC 149.01 Categorie B)
Wij werken in een 40u week.

Onlangs ging het onder enkele collega's over het uurloon.
Uiteindelijk blijkt dat ik net iets meer krijg dan andere collega's, uiteraard is er een verschil in anciënniteit maar toch klopt er iets niet.
Als ik de baremalonen bekijk zou ik eigenlijk €13,61/u moeten krijgen, toch staat er op mijn loonbrief iets anders (€14.0223)
Bij verschillende collega's kan ik het exacte loon terugvinden en komt het overeen met hun jaren dienst.

Heeft iemand een idee hoe dit zou komen?
Er is mij ook nooit een loon opslag of dergelijke meegedeeld.

Alvast bedankt.
T

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 sep 2018 23:52

Dan zal je van in het begin meer verdiend hebben.
Komt die €14.0223 ergens voor in de baremaschaal?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2018 08:00

Dit kan, niks verbied je werkgever je meer te geven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2018 09:15

Heeft iemand een idee hoe dit zou komen?
Uw werkgever zal hier mogelijk wel een verklaring voor hebben. Niemand hier gaat je daar een zinnig antwoord op kunnen geven, vrees ik, aangezien het loon een wezenlijk onderdeel is van het arbeidscontract, en dit wordt opgemaakt tussen werkgever en werknemer na al dan niet onderhandelen. Over héél dit proces heeft niemand hier gedetailleerde informatie, dus niemand hier kan zeggen hoe uw loon tot stand gekomen is (barema, onderhandelingen, vergissing, etc...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Yamakasi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2018 10:04

Dan zal je van in het begin meer verdiend hebben.
Komt die €14.0223 ergens voor in de baremaschaal?
Nee dat is het juist, nergens kan ik het terugvinden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 sep 2018 11:18

Mogelijks heeft uw collega ooit eens iets zeer goed gedaan en daarvoor een paar eurocenten/uur opslag gehad.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 sep 2018 14:58

Het is de TS die meer verdient dan de collega...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 sep 2018 11:45

Het is de TS die meer verdient dan de collega...
We zijn dat niet gewend dat daarover geklaagd wordt. :-)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 sep 2018 11:50


We zijn dat niet gewend dat daarover geklaagd wordt. :-)
Dit is de eerste keer dat ik zo iets lees!

Ten andere T.S staat het hem vrij om naar het bureel te gaan om te vragen voor minder loon :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 sep 2018 11:58

Geen idee of de T.S. dit kan vragen, of beter gezegd: of de werkgever op die vraag MAG ingaan. Normaal mag een werkgever niet zomaar het loonpakket van een werknemer verminderen, dacht ik.

Maar verder kan ik de nieuwsgierigheid van de T.S. wel begrijpen. Stel dat hij nu om één of andere reden een "vast" loon heeft en geen baremaloon, dan zou de kans bestaan dat dit "vast" loon ook niet mee evolueert met de barema's, en hij dus na verloop van tijd net minder zal gaan verdienden dan zijn collega's, die puur door ancienniteit meer en meer zullen beginnen verdienen, terwijl zijn loon "stil staat". In die zin kan ik dus zijn vraag wel begrijpen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 06 sep 2018 20:04

In zijn contract staat dat hij werkt onder PC 149.01 Categorie B.
Zijn loon zal dus niet eeuwig stilstaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 sep 2018 14:11

Zijn loon zal uiteraard geïndexeerd worden, maar dat is ook enige dat we konden zeggen. Ik heb ooit voor een VZW gewerkt die met barema's werkten, tot we met de héle IT-afdeling een fixe oplsag vroegen omdat onderbetaald werden als je vergeleek in de branche. Eerste antwoord was "jamaar, we werken met barema's, daar kunnen we weinig aan doen." Tot we onze onslagbrief aanboden en ze plots over onze lonen wilden onderhandelen.

Daarna hadden we een fix hoger loon, maar niet meer gekoppeld aan de barema's. Dus geen verhoging door ancienniteit, enkel door indexering.

Om maar te zeggen: als de TS niet zeker weet waarom zijn loon niet overeenkomt met het baremaloon, bestaat de kans dat hij NIET volgens het barema betaald wordt, en eventuele ancienniteitsverhogingen misloopt... Niemand hier kan hier met zekerheid iets over zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”