Bruto versus netto

GuanoApe
Topic Starter
Berichten: 40

Bruto versus netto

#1 , 03 sep 2018 20:08

Heb een aanbieding op zak met zelfde nettoloon als huidig nettoloon doch brutoloon is 1.500 euro lager.

Ze betalen een bruto van 2.000 plus maandelijkse bonus van 700 euro. Daarnaast onkostenvergoeding van 200 en maaltijdcheques van 5 euro per dag en afhouding VAA wagen. Dan zou dit netto op hetzelfde komen.

Vraag mij af in hoeverre dit kan? En of dit een nadelig effect heeft op men personenbelasting op het einde van het jaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 03 sep 2018 20:30

700€ bonus per maand lijkt mij iets vreemd. Misschien bedoelen ze variabel loon of zoiets?
In het slechtste geval zelfs een envelop met 700€ zwarte cash?

De onkostenvergoeding en de maaltijdcheques zijn wel couranter.

Het probleem bij zulke constructies ligt in het feit dat je verder moet kijken dan wat er maandelijks op je rekening komt.

Er zijn zaken die op je brutoloon berekend worden, zoals vakantiegeld en 13de maand. Bij een brutoloon dat 1500€/maand lager is gaan die beiden substantieel lager liggen.
Ik vermoed dat je over een bediendecontract spreekt, indien dit zo is verlies je al 500€ netto vakantiegeld en 500€ netto eindejaarspremie.

En ook zeer belangrijk, vervangingsinkomen wordt ook op brutoloon berekend.

Stel dat het bedrijf re-organiseert en je ontslaat, en dat je bijvoorbeeld 6 maand werkloos bent alvorens je een nieuwe job vindt, dan ga je in die 6 maanden pakweg 2100€ minder werkloosheidsvergoeding krijgen met een brutoloon van 2000€ tegenover een brutoloon van 3500€!

2000€ bruto vertaalt naar 3 maanden 1400€ en de volgende 3 maanden 1200€ werkloosheidsuitkering.
3500€ bruto vertaalt naar 3 maanden 1628€ en de volgende 2 maanden 1498€. Ik weet wat ik liever zou hebben!

Ongeveer zelfde verhaal wanneer je langdurig ziek of werkonbekwaam bent.

Al naar gelang je leeftijd ook aan je pensioen denken, 1500€ bruto minder is een serieus verschil.

Komt er op neer dat enkel de werkgever véél gaat uitsparen, terwijl jij, indien je alles bekijkt, een stukje minder gaat verdienen, en een heel pak minder zekerheid hebt wanneer er iets fout gaat...

GuanoApe
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 04 sep 2018 06:48

Hartelijk dank voor de nuttige info!

Ik wou inderdaad verder kijken, ze laten het maandelijjs mooi ogen maar ik laat redelijk wat vallen op lange termijn.

Ze willen me graag en wouden vooral mijn nettoloon dus gelijk houden, maar misschien moeten ze dit toch op een andere manier doen.

Reclame

GuanoApe
Topic Starter
Berichten: 40

#4 , 06 sep 2018 19:39

Wordt het variabel loon en de netto onkostenvergoeding ook meegerekend voor vakantiegeld en eindejaarspremie?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 06 sep 2018 20:17

Het heeft een negatief effect op de opbouw van uw pensioenrechten!!!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

GuanoApe
Topic Starter
Berichten: 40

#6 , 06 sep 2018 20:52

Oké maar geen antwoord op men vraag

Blaatpraat
Berichten: 3792

#7 , 06 sep 2018 23:25

Variabel loon: dit zou nog kunnen.
Onkostenvergoeding: nee. Dit dient om je maandelijkse kosten die je maakt in functie van je job te betalen, de extra's (vakantiegeld en dertiende maand) zijn verloning, geen onkosten.
Ik zou er er niet meteen op ingaan trouwens: als je ooit controle krijgt, zal jij moeten bewijzen dat die onkostenvergoeding terecht is. Alsook omwille van bovenstaande redenen: je bouwt er geen enkel recht mee op (pensioen, ziekte, ontslag, ...).

berenod
Berichten: 942

#8 , 07 sep 2018 06:45

Wordt het variabel loon en de netto onkostenvergoeding ook meegerekend voor vakantiegeld en eindejaarspremie?
Variabel loon telt voor al die berekeningen mee, het wordt beschouwd als gewoon loon.

Onkostenvergoedingen, maaltijdcheques en dergelijke meer tellen niet mee.

berenod
Berichten: 942

#9 , 07 sep 2018 06:55

Het heeft een negatief effect op de opbouw van uw pensioenrechten!!!
Variabel loon heeft géén negatief effect op uw pensioenopbouw! Dit wordt beschouwd als gewoon loon waar je rsz en belastingen op betaalt.

Onkostenvergoedingen en dergelijke zijn gewoonweg geen loon, dat zijn letterlijk terugbetalingen van kosten die je voor het uitoefenen van je beroep moet doen.
De fiscus/sociale zekerheid laat daar toe een forfaitair bedrag te gebruiken om de papierwinkel (elk parkeerbonnetje, toiletbezoekje, ...) wat in toom te houden.

Let wel, die onkosten moeten wel realistisch mogelijk zijn, wanneer je enkel op kantoor komt gaat de fiscus ook niet aanvaarden dat er een onkostenvergoeding is voor toiletbezoeken, gebruik sanitaire en/of eetgelegenheden om op de baan uw maaltijd te nuttigen enzoverder.
Laatst gewijzigd door berenod op 07 sep 2018 06:56, 1 keer totaal gewijzigd.

berenod
Berichten: 942

#10 , 07 sep 2018 06:56

Variabel loon: dit zou nog kunnen.
Onkostenvergoeding: nee. Dit dient om je maandelijkse kosten die je maakt in functie van je job te betalen, de extra's (vakantiegeld en dertiende maand) zijn verloning, geen onkosten.
Ik zou er er niet meteen op ingaan trouwens: als je ooit controle krijgt, zal jij moeten bewijzen dat die onkostenvergoeding terecht is. Alsook omwille van bovenstaande redenen: je bouwt er geen enkel recht mee op (pensioen, ziekte, ontslag, ...).
Niet correct!!!

Zeer belangrijk, als werknemer loop je geen risico om beboet te worden op het ontvangen van onkostenvergoedingen wanneer die niet terecht zouden zijn!

Wanneer er zulke ongeregeldheden vastgesteld wordt is het de werkgever die beboet wordt, en het is de werkgever die dan alle achterstallige patronale bijdragen én werknemersbijdragen moet betalen, bovendien is de kans groot dat hij ook nog eens het gedeelte eindejaarspremie en vakantiegeld dat de werknemer is mislopen door die onkostenvergoedingen, met terugwerkende kracht aan de werknemer uit te betalen!

Terug naar “Loon”