Terugvordering loon

Lolo_brown
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Terugvordering loon

#1 , 03 sep 2018 18:17

Hoi,
Mijn ventje heeft juist de melding gekregen dat ze blijkbaar 1 - 2 jaar (weet nog niet alle details) een foutief loon aan hem hebben uitbetaald. (Nog steeds kilometervergoeding, en
Geen maandelijkse afhouding, desondanks firmawagen)
waar zijn firma dus nu plots/pas achter gekomen is, en dus nu natuurlijk asap moet rechtgezet worden. Wat we natuurlijk zeker wel ergens begrijpen. (Correct is correct. Hebben idd van de firmawagen kunnen genieten, en mijn ventje heeft het natuurlijk ook zelf compleet over het hoofd gezien.)
Maar nu stel ik me toch nog wel even een paar vraagjes:
- Is dit allemaal echt wel correct? Na al die tijd zo plots uit de lucht komen vallen. ;-)
- En hoe zit het dan met onze belastingen/ belastingsvoordeel enzo? (Hebben wij dan niet gedurende die hele periode eveneens te veel belastingen betaald/ons belastingvoordeel niet gekregen?)
- En ik ben ook nog eens invalide, en mijn invaliditeitsuitkering is heel sterk afhankelijk (wordt regelmatig aangepast) aan het loon van mijn partner. Maar als dat loon dus blijkbaar fout/te hoog was, mijn ventje zogezegd te veel uitbetaald werd, en ikzelf daardoor vanzelfsprekend pak minder uitkering ontving...
En nu zouden we dus plots het geld moeten terugbetalen (dat geld waarvoor we enerzijds dus te veel belastingen betaald hebben, en anderzijds een deel minder inkomsten ontvangen hebben.)
Is dat eigenlijk allemaal wel correct? / moeten wij hier (terugvordering) gewoon in meegaan?

Alvast super super hard bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 sep 2018 18:51

U vraagt zich af of de werkgever het teveel betaalde loon kan terug eisen. Mijns inziens is dat erg moeilijk.

De werkgever zal zich - indien u weigert terug te betalen en dit een significant bedrag is - mogelijks beroepen op de onverschuldigde betaling - een toepassing van de vermogensverschuiving zonder oorzaak.

Gelet op het feit dat uw werkgever eiser is, zal hij moeten bewijzen welke bedragen hij ten onrechte uitbetaald heeft en zal hij moeten bewijzen dat deze inderdaad onverschuldigd zijn.

Geenszins is er een plicht om het loon na te kijken, enige fout kan langs jullie zijde niet weerhouden worden.

De plotse vordering over zo’n lange termijn kan bezwaarlijk redelijk genoemd worden. Indien u de goede verstandhouding met de werkgever wil behouden, kan u eventueel toestaan in schijven een deel terug te betalen.

Gelet op uw bijzondere situatie, veroorzaakt deze vraag evenwel schade die ook in rekening gebracht moet worden.

Veel hangt af van hoe de verstandhouding met de werkgever dient te evolueren volgens u...
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Loon”