Enkel en Dubbel vakantiegeld??

Valleke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Enkel en Dubbel vakantiegeld??

#1 , 17 aug 2018 12:11

Geachte,

Even wat achtergond informatie:
Van december 2016 tot januari 2018 werkte ik onder interim. Dit was mijn allereerste job ooit.
Vanaf 01 januari 2018 heb ik mijn officiëel contract gekregen bij datzelfde bedrijf dus niet langer onder interim.

Nu werd mij nooit uitgelegd dat ik mijn vakantiegeld zou moeten terugbetalen, allereest. En ten tweede was dat jaar en een maand onder interim mijn allereerste jaar werken en werd mij meegedeeld dat ik geen recht had op vakantiegeld of dagen. Hierdoor heb ik ook maar slechts één week vrij genomen zonder loon om ergens naar toe te gaan.

Nu wordt mij zowel in mei 2018 als in juni 2018 een degelijkesom afgehouden voor enkel en dubbel vakantie geld. Op het werk blijven ze er vaag over doen en krijg ik geen echte verklaring, vandaar dat ik het langs deze weg probeer.

Wat details:
Mei 2018:
168,52 Vakantie
-892 attest enkel vakantiegeld
1.520 Dubbel vakantiegeld vorig jaar
-1371.55 attest dubbel vakantiegeld

Juni 2018:
-655 euro gelabeld als 'attest enkel vakantiegeld'

Het is allemaal vrij verwarrend gelabeled en ik of zelfs mijn ouders zien geen heldere verklaring zo op ons zelf.

Kan iemand mij mogelijks hier mee helpen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 17 aug 2018 18:27

Als uitzendkracht krijg je wekelijks je vervroegd enkel en dubbel vakantiegeld uitbetaald (dit kan je eenvoudig nakijken op je loonbrieven).

De naam zegt het zelf: vervroegd.

In dienstjaar 2016 heb je je vakantierecht voor 2017 opgebouwd, in 2017 je vakantierecht voor 2018.

Doordat je wekelijks een nieuw contract kreeg, werd iedere week je vakantiegeld uitbetaald. Dit vakantiegeld is echter het loon voor de vakantiedagen die je zal nemen in het volgende jaar.
Je hebt het loon voor jouw vakantiedagen dus reeds ontvangen.
Wanneer je vakantie neemt wordt jouw loon gewoon doorbetaald.
Om te vermijden dat je dubbel zou betaald worden tijdens je vakantiedagen (reeds ontvangen vakantiegeld + doorbetaling loon) wordt in mei/juni een verrekening gemaakt: wat je reeds ontvangen hebt van de vorige werkgever, in dit geval het uitzendkantoor, wordt ingehouden. Deze inhouding kan behoorlijk oplopen. In jouw geval werd het dus over 2 maanden gespreid.
Als je het totaal 'attest enkel vakantiegeld' neemd, en het totaal 'attest dubbel vakantiegeld', zal je deze bedragen terugvinden op het vakantieattest dat je aan je huidige werkgever hebt overhandigd toen je daar in dienst gegaan bent.
Volledig correct dus.

P.

Reclame

Terug naar “Loon”