Verborgen brutoloon

Forenzer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verborgen brutoloon

#1 , 02 aug 2018 08:42

Ik beschik over een bedrijfswagen waarvoor mijn werkgever een vergoeding vraagt.
Niet onlogisch, maar moet het bedrag dat ze daarvoor afhouden dan niet zichtbaar zijn op mijn loonfiche? Nu heb ik bij de personeelsdienst een gekend loon dat een pak hoger ligt dan wat er op mijn officiële loonbrief staat waar natuurlijk ook al mijn sociale voordelen op berekend worden, zijnde vakantiepremie, 13de maand, eventuele ziekte- en werkloosheidsuitkering ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2018 09:24

Hoe werd dit vermeld op je jaarlijkse individuele rekening?

Kijk daar eens naar
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 02 aug 2018 11:01

Je zit waarschijnlijk in de situatie waarbij je een stuk brutoloon ingeleverd hebt (bv 400€) in ruil voor een bedrijfswagen. Op uw salarisstrook staat dan het uitbetaalde brutoloon (overeengekomen brutoloon min het ingeleverde bedrag) en het is inderdaad op dit lagere brutoloon dat vakantiegeld etc berekend wordt.

Voorts zal je normaliter op je loonstrook ook het bedrag VAA aantreffen (Voordeel Alle Aard) waarop je bijkomende belasting betaalt. De grootte van het VAA wordt verminderd met een eventuele eigen bijdrage die je betaalt van je nettoloon om een grotere wagen te leasen dan dat je kan met het je toegekende leasebedrag. Het bedrag waarmee je brutoloon verminderd werd komt NIET in mindering op je VAA. Als je eigen bijdrage hoger is dan je VAA dan is je VAA 0€.

Op je loonstrook zie je ondermeer vervolgens je brutoloon (na inlevering), je sociale zekerheidsbijdrage, je netto belastbaar inkomen, de verhoging ervan door je VAA, de te betalen belasting en vervolgens wordt de VAA terug afgetrokken en wordt je eventuele eigen bijdrage vermeld. Best wel ingewikkeld ;-)

'k Denk dat voor werkloosheid & ziekte je contractueeel brutoloon gebruikt wordt maar zou dit moeten nakijken.

Reclame

Forenzer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2018 15:05

Op mijn loonfiche staat enkel de smartphone vermeld als VAA waarop ik inderdaad een bijkomende belasting op betaal.
Wat de wagen betreft: die komt verderop in de berekening nog 's aan bod onder "Voordeel wagen (privé+woonwerk)" waardoor ik het gevoel heb ik dat die wagen me nog's extra wordt aangerekend. Best veel eigenlijk.

Maar het blijkt dus allemaal wel te kunnen. Ik kijk die jaarlijkse individuele rekening nog 's na. Wat moet ik daar dan uit kunnen afleiden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2018 15:12


Maar het blijkt dus allemaal wel te kunnen. Ik kijk die jaarlijkse individuele rekening nog 's na. Wat moet ik daar dan uit kunnen afleiden?
Of de maandelijkse sommen die op je jaarlijkse individuele rekening staan de zelfde zijn als op je loon brieven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Forenzer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2018 14:14

Wat als je een car policy contract ondertekend hebt waarbij onder het luik "KOSTEN" vermeld staat dat:

"De werkgever neemt de volgende kosten ten laste:
- Aankoopprijs (huurprijs) van de wagen
- Verkeersbelasting
- Verzekeringspremies
- Keuringskosten
- Onderhouds- en herstellingskosten
- Brandstofkosten

"De gebruiker draagt volgende kosten:
- wassen, poetsen, reinigen auto
- huur garage
- boetes
- parkeerkosten
- bijstandsverzekering buitenland
- kosten te wijten aan wanbeheer
- franchise"

Is het dan nog altijd logisch dat de werkgever voor die bedrijfsauto een deel van mijn brutoloon inhoudt?

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 06 aug 2018 16:23

Hoeveel “brutoloon” wordt er ingeleverd? Als je 350-500€ inlevert heb je een aparte overeenkomst getekend om brutoloon in te leveren in ruil voor een bedrijfswagen. Dit staat dan los van je VAA voor de wagen. Veel bedrijven gunnen (groepen van) werknemers die geen recht hebben op een bedrijfswagen bovenop hun salaris de keuze om een bedrijfswagen te nemen in ruil voor inlevering van brutoloon.

Forenzer
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 aug 2018 01:38

Ik heb nooit zo'n overeenkomst getekend. Dat is net het onlogische. De bedrijfswagen werd vaak toegekend als loonsopslag na zoveel jaren dienst. Ik ging ervan uit dat ik wel iets van mijn loon moest inleveren voor de gunst van de bedrijfswagen maar dan iedereen gelijk voor de wet. Waarom wordt het bij collega's met identiek carrièreprofiel niet ingehouden en bij mij wel. Het is een onlogische discrepantie.

Terug naar “Loon”