Gedeeltelijke werkhervatting bij ziekte en andere ziekte

Stig69
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gedeeltelijke werkhervatting bij ziekte en andere ziekte

#1 , 27 jul 2018 10:28

Ik ben al een lange tijd (14j) op 'gedeeltelijke werkhervatting bij ziekte' bij mijn werkgever en werk 50%. Ben al 21j bij deze werkgever.

Ik heb 2 vragen:
1) Deze week ben ik thuis moeten blijven met een rugprobleem (is andere ziekte dan mijn langdurige ziekte) en mijn werkgever betaalt nu geen loon uit voor deze dagen ziekte (=onbetaalde ziekte op loonbrief) want 'je pot gewaarborgd maandloon is opgebruikt' zegt hij.
Tot op heden werd mijn extra ziektedag telkens betaald ... soms 1d op een jaar, soms was ik helemaal niet ziek, en heb ook eens een operatie gehad. Als ik het uitreken op die 14j, zijn er inderdaad net 20d 'opgebruikt'.
Klopt dit dan? Vanaf nu, ongeacht de reden van afwezigheid, zal de werkgever dus telkens 'onbetaalde ziekte' doorgeven?
Dus moet ik ook niet meer de moeite doen om een doktersbriefje door te geven veronderstel ik??

2) Wij hebben een groepsverzekering en daarvoor draagt de werkgever 5% af (aangezien ik al zolang bij hem in dienst ben). Nu is mijn vraag: is de 5% op mijn voltijds loon of mijn 50%, aangezien we in de verzekering de arbeidsongeschiktheid hebben opgenomen en premievrijstelling.
Ik had het nog niet gemerkt (ik keek eigenlijk nooit loonbrief na :oops: ), maar sinds begin 2016 is dit bedrag plots gehalveerd. Ze zijn overgestapt naar een andere verzekering. Hierdoor zit ik blijkbaar nog met de oude verzekering (voor die werkonbekwaambeid) en de nieuwe verzekering (voor de werkende uren).
Ik zie het bos door de bomen niet meer met die verzekeringen... waar moet ik op letten?

Alvast bedankt voor enige info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jul 2018 11:14

Ga eens naar een vakbond, ik denk dat ze dit ook zullen moeten zoeken, want dit is wel heel speciaal.

je bent 50% ziek altijd, en als je in eens 60% ziek bent, is de vraag heb je recht op gewaarborgd inkomen ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 27 jul 2018 11:54

het princiepe is : hervalling dezelfde medische aandoening binnen de 14 kalenderdagen niet opnieuw gewaarborgd loon

bij een hervalling ANDERE medische aandoening binnen de 14 kalenderdagen WEL gewaarborgd loon te betalen. Het patronaat maakt soms hun eigen wetten, die goed voor hun zak uitkomen.


Dat van dat opgebruiken van de dagen gewaarborgd loon is een uitspraak een werkgever niet waardig. Die moesten ze eens verplichten een cursus arbeidswetgeving te volgen,, maar kan perfect zijn dat hij wel weet hoe de vork in de steel doet, maar zich van kromme haas houdt.

( in dit geval kan de situatie in werkellijkheid heel wat ingewikkelder zijn omdat je hier met een hervalling op een gedeeltelijke werkhervatting zit )

Reclame

Terug naar “Loon”