Minder loon omwille van vakantiegeld

Moaneneld
Topic Starter
Berichten: 7

Minder loon omwille van vakantiegeld

#1 , 25 jul 2018 14:43

Korte situatieschets:
-Tot februari 2018 gewerkt als arbeider.
-Sinds mei als part-time bediende begonnen (25u/week).
-3/4 van men loon afgehouden voor de maand juni.

Men vraag naar het forum toe is als volgt:
Mag men huidige werkgever dit zomaar afhouden van men loon zonder me hiervoor te verwittigen?
Een maand gewerkt voor een kwart van wat ik verwacht is niet echt motiverend natuurlijk...

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2018 15:23

Je heeft er een volledig verlofgeld voor gekregen voor het werk in 2017.

Toch even gaan praten met je werkgever, ik den dat ze je gaan door betalen als je nu verlof neemt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Moaneneld
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 25 jul 2018 15:34

Je heeft er een volledig verlofgeld voor gekregen voor het werk in 2017.

Toch even gaan praten met je werkgever, ik den dat ze je gaan door betalen als je nu verlof neemt .
Ik heb inderdaad men vakantiegeld voor 2017 ontvangen en heb betaald verlof bij men huidige werkgever maar het feit dat ze dit van men loon afhielden zonder me hiervoor te verwittigen leek me niet koosjer.
Een maand werken voor slechts 25% is niet iets dat in men budgetplanning stond...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2018 15:56

Je heeft er een volledig verlofgeld voor gekregen voor het werk in 2017.

Toch even gaan praten met je werkgever, ik den dat ze je gaan door betalen als je nu verlof neemt .
Ik heb inderdaad men vakantiegeld voor 2017 ontvangen en heb betaald verlof bij men huidige werkgever maar het feit dat ze dit van men loon afhielden zonder me hiervoor te verwittigen leek me niet koosjer.
Een maand werken voor slechts 25% is niet iets dat in men budgetplanning stond...
Ik geef je wel gelijk, zo iets word besproken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Moaneneld
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 25 jul 2018 16:22

Na wat google gebruik ben ik nog steeds niet tot de conclussie gekomen of dit mag of niet.
Ik bel morgen even met de vakbond en zal men bevindingen hierop vermelden voor toekomstige gedupeerden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jul 2018 17:27

Na wat google gebruik ben ik nog steeds niet tot de conclussie gekomen of dit mag of niet.
Ik bel morgen even met de vakbond en zal men bevindingen hierop vermelden voor toekomstige gedupeerden

.
Deze vraag komt hier elk jaar wel eens aan bod.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

puttemanp
Berichten: 613

#7 , 25 jul 2018 18:24

Deze vraag komt hier jaarlijks keer of 10! Gebruik de zoekfunctie!

In't kort:

Je krijgt (of hebt gekregen) van de vakantiekas (arbeider) je volledig vakantiegeld voor dit jaar.
Je bent nu bediende, met andere woorde, je nieuwe werkgever betaalt je door wanneer je verlof neemt.
Uiteraard gaat hij NIET betalen voor verlofrechten die je opgebouwd hebt (en dus al uitbetaald gekregen hebt) bij je vorige werkgever.

Om te vermijden dat je dubbel betaald wordt voor jouw vakantiedagen gebeurt een verrekening (in mei of juni) van wat je gekregen hebt van je vorige werkgever.

Dit kan inderdaad soms tot verassingen leiden maar is volledig correct.

Neen, dit moet niet op voorhand besproken worden, dit is gewoon standaard toepassing van arbeidsrecht.

P.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 26 jul 2018 12:33

Na wat google gebruik ben ik nog steeds niet tot de conclussie gekomen of dit mag of niet.
Ik bel morgen even met de vakbond en zal men bevindingen hierop vermelden voor toekomstige gedupeerden.
Zoals hierboven geschreven heb je je enkel en dubbel vakantiegeld van 2018 al betaald gekregen. Je bent dus niet gedupeerd doch hebt - zoals zovelen - dat indertijd uitbetaald bedrag als een extraatje beschouwd ipv een voorafbetaling.

Als je op interimcontract werkte kreeg je dat vakantiegeld elke week mee uitbetaald waardoor het wat minder zichtbaar was.

Ook in 2019 zal je nog iets minder uitbetaald worden omdat je pas in maart 2018 als bediende begon. Dus 10/12 e.

berenod
Berichten: 942

#9 , 26 jul 2018 20:50

Na wat google gebruik ben ik nog steeds niet tot de conclussie gekomen of dit mag of niet.
Ik bel morgen even met de vakbond en zal men bevindingen hierop vermelden voor toekomstige gedupeerden.
100% correct en normaal.

Uw vakantiegeld dat u hebt gekregen van de rijksdienst voor jaarlijkse vakantie (RJV) bestaat uit enkel en dubbel vakantiegeld.
Dit bedrag moet u opzij houden voor juni, wanneer uw nieuwe werkgever de correctie doet op uw loon.

Dit is ook één van de redenen dat men dit in juni doet, omdat je dan al je vakantiegeld van het rjv in je handen hebt (wordt normaal ergens einde mei/loop van juni uitbetaald).
Een maand werken voor slechts 25% is niet iets dat in men budgetplanning stond...
Dit begrijp ik niet goed, had u dan uw budgetplanning gedaan gebaseerd op in juni 2.5 maanden loon (vakantiecheque ten bedrage van +- 1.5 maand loon, plus nog eens vol loon voor de maand juni) te ontvangen, en daar bovenop nog eens je loon doorbetaald te krijgen terwijl je effectief je vakantie neemt?

Dat is wel heel erg optimistisch!

Moaneneld
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 27 jul 2018 12:39

Een maand werken voor slechts 25% is niet iets dat in men budgetplanning stond...
Dit begrijp ik niet goed, had u dan uw budgetplanning gedaan gebaseerd op in juni 2.5 maanden loon (vakantiecheque ten bedrage van +- 1.5 maand loon, plus nog eens vol loon voor de maand juni) te ontvangen, en daar bovenop nog eens je loon doorbetaald te krijgen terwijl je effectief je vakantie neemt?

Dat is wel heel erg optimistisch!

Men budgetplanning bestaat uit men loon en men vakantiegeld beschouw(de) ik als "andere kosten/uitgaven".
Ik ging ervan uit dat men loon beschermd was en dat ik het verschuldigde bedrag (vakantiegeld) zelf aan de werkgever zou uitbetalen.

En laat ik nu ook nog eens optimistisch door het leven gaan!


Bedankt voor je reactie,
een fijn weekend toegewenst!

berenod
Berichten: 942

#11 , 27 jul 2018 17:00

Wat wel een feit is dat men dit wat duidelijker mag meegeven aan mensen die van arbeiders naar bediende functie gaan.

Maar er worden evenveel bediendes die naar een nieuwe werkgever gaan verrast door dit, als bediende wordt je vakantiegeld op het ogenblik dat je vertrekt bij je vorige werkgever volledig uitbetaalt, maar dan ook weer de eerstvolgende juni gecorrigeerd!

Terug naar “Loon”