Werkgever wil de overuren niet betalen

PKP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Werkgever wil de overuren niet betalen

#1 , 06 jul 2018 15:32

Ik heb twee weken gewerkt bij een bedrijf. Gewone uren zijn uitbetaald op tijd door mijn interim. Acht dagen waren er overuren. Van ca. 0,30 uur tot 3 uur per dag. Deze zijn normaal gesproken in een vorm van cheques betaald door het bedrijf zelf. Vandaag kreeg ik te horen dat ik deze cheques niet krijg want ik heb het bedrijf in de steek gelaten (ik was één dag ziek - de laatste dag van onze overeenkomst).
Kan ik iets ermee doen? Of bedrijven in België kunnen zomaar beslissen of ze de werknemers betalen voor hun gewerkte uren of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2018 15:47

Je uren zijn ergens geregistreerd, neem ik aan? Vraag nogmaals de uitbetaling van die overuren, en als ze dit weigeren, meld je dat je de sociale inspectie zal inschakelen. Overuren met "cheques" (wat voor cheques zijn dit dan wel) uitbetalen, lijkt me nogal dubieus...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2018 16:08

Heb je een ziekte briefje voor deze laatste dag?
Denk men niet dat je u overuren genomen heeft de laatste dag ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

PKP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2018 16:26

Ik heb mijn uren waarschijnlijk niet geregistreerd, want tijdens het gesprek mijn werkgever zei dat zij het nog zal proberen om op te zoeken. Ik weet niet precies wat voor "cheques" dat zijn - ik heb ze namelijk nog nooit gezien. Volgens mij maaltijdcheques, benzinekaart, zoiets.

Ik heb wel een ziekte briefje voor de laatste dag. Ik heb begrepen dat door overuren niet betalen, mijn werkgever wil mij straffen voor de dag dat ik niet op het werk kon zijn. Ik heb nog te horen gekregen dat ze zullen nadenken en misschien zullen ze me de helft van de cheques geven...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2018 16:31

Als je een ziekte briefje heeft dan moet hij je die dag en ook je overuren betalen.
Eens een mailtje doen naar de sociale inspectie van je provincie of arrondissement waar u woonplaats ondervalt.
Dit werkt sneller dan een vakbond.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jul 2018 16:34

Volgens mij maaltijdcheques, benzinekaart, zoiets.
Voor zover ik weet moeten overuren gewoon als loon uitbetaald worden. Niet in de vorm van één of andere vage cheque...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jul 2018 16:39

Tom je heeft 100% gelijk, maar ik hoor ook veel van arbeiders die de overuren in allerlei vormen van cheques krijgen er is daar geen rsz + andere kosten op te betalen, maar ook geen verlofgeld voor de werknemer !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”