Loon 3 maand niet gekregen

Fredje19
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Loon 3 maand niet gekregen

#1 , 30 jun 2018 15:23

Hallo, ik werk sinds 29/3 als koerier bij een vriend van mijn.
Maar heb tot nu toe nog steeds geen loon ontvangen. Had het eerst niet door omdat ik in collectieve zit en het loon dus op haar rekening moet worden gestort. Enkele weken geleden kreeg ik dan van mijn schulbemidelaar een bericht dat ze niks van loon heeft ontvangen. Heb hem daar toen over aangesproken, hij zei me dat hij het ging controleren maar dat het effe kon duren omdat het een zelfstandigenrekening is en de gegevens via Brussel moeten opgevraagd worden. Maar tot nu toe nog altijd nog niks ontvangen en wacht hij zogezegd nog op een storting terwijl ik weet dat hij van bepaalde klanten die zeker om de 2 weken krijgt. Ook zegt hij dat ik per dag een vast bedrag krijg omdat dat normaal zou zijn als koerier. Maar op men contract staat per uur, er zijn dagen dat ik van 6 sochtends tot 20 uur savonds weg ben. Maar aangezien hij zei dat ik zowizo per dag betaald word heb ik nooit echt mijn uren opgeschreven. Wel heb ik wel 4 lichte ongelukken gehad met de camionette waarvan 1 in privé, ik ben zowizo bereid dit terug te betalen. Maar kan hij dit zomaar aftrekken van mijn loon? Ik ben ondertussen wel al naar de vakbond geweest om een klacht op te maken maar is ook het eenige waar zei mij met kunnen helpen aangezien ik nog niet lang genoeg ben ingeschreven. Wat zou ik nu verder best doen? Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 30 jun 2018 16:11

Je werkt sinds 29 maart in je huidige functie, en je hebt 3 maanden geen loon gehad.
Ik maak daar dus uit dat je nog nooit loon gehad hebt voor je huidige job?

Stuur de bedrijfsleider (vriend of niet) een aangetekende brief waarin je eist dat al het achterstallige loon, inclusief gemiste intresten, tegen het einde van volgende week op de correcte bankrekening staat.
Je kunt ook naar je vakbond gaan, en vragen of ze geen verdere stappen willen ondernemen, tegen betaling van het lidmaatschap met terugwerkende kracht.
Indien dit niet gaat voor de vakbond, en je krijgt met je brief nog steeds geen geld, wordt het rechtbank, maar dan zul je eerst een advocaat moeten zoeken.

mbbs1024
Berichten: 474

#3 , 01 jul 2018 15:49

Ik heb geen idee wat zo een schuldbemiddellaar doet, maar is dat gewoonlijk geen advokaat ? Kan die niet helpen, of je doorverwijzen naar een advokaat ?
Bij ons in het OCMW is er ook 1 x per week een zitdag van een advokaat, misschien daar een horen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2018 17:09

doe wat blaatpraat schreef, daar zal je snelst mee geholpen zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fredje19
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jul 2018 10:46

Je werkt sinds 29 maart in je huidige functie, en je hebt 3 maanden geen loon gehad.
Ik maak daar dus uit dat je nog nooit loon gehad hebt voor je huidige job?

Stuur de bedrijfsleider (vriend of niet) een aangetekende brief waarin je eist dat al het achterstallige loon, inclusief gemiste intresten, tegen het einde van volgende week op de correcte bankrekening staat.
Je kunt ook naar je vakbond gaan, en vragen of ze geen verdere stappen willen ondernemen, tegen betaling van het lidmaatschap met terugwerkende kracht.
Indien dit niet gaat voor de vakbond, en je krijgt met je brief nog steeds geen geld, wordt het rechtbank, maar dan zul je eerst een advocaat moeten zoeken.
Ik ben onlangs naar de vakbond geweest ze hebben hem een klacht opgestuurd die hij ondertussen ook ontvangen heeft heb ik via een collega gehoord. Nu zou hij mij deze week ongeveer 800 euro storten heb ik via men collega gehoord maar hij moet mij nog +4000 euro. Zou ik anders ook contractbreuk kunen inroepen en terwijl iets deftig zoeken van werk? Aangezien ik men huur ook niet kon betalen en nu men huurcontract ook is opgezegd daardoor. Ook als ik om loonfishes vraag ontwijkt hij die vraag ook steeds. Mvg

jef007
Berichten: 1679

#6 , 04 jul 2018 11:24

doe toch wat meer moeite man!
is die brief al verstuurd?
werkt ge daar momenteel nog?

Fredje19
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jul 2018 12:16

doe toch wat meer moeite man!
is die brief al verstuurd?
werkt ge daar momenteel nog?
De klacht van men vakbond heeft hij reeds ontvangen maar tegen mij zelf heeft hij er nog niks over gezegd, rijd als koerier voor hem bij een andere firma dus zie hem ook bijna nooit.
Maar als ik hem stuur of bel reageert hij nooit op de vragen van men loon of loonfishes of begint hij te roepen over andere zaken. Ook stuurde hij mij gisteren een bericht dat hij ging langs komen voor papieren op te maken voor de schade aan zijn camionette. Heb hem toen geantwoord dat hij eerst men lonen en loonfishes in orde moest maken en ik hem in het verleden genoeg gevraagd heb om eens samen te zitten hoe we dit konden regelen maar toen had hij altijd zogezegd geen tijd of zen hoofd stond er niet naar..

jef007
Berichten: 1679

#8 , 04 jul 2018 20:54

volgens mij zijt ge gewoon in het zwart (zonder dat ge het zelf weet) aan het werken

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 13 jul 2018 20:06

Lid van een vakbond tijd om daar eens een babbeltje mee te doen.
Anders word het arbeidsinspectie - sociale inspectie enz .

Terug naar “Loon”