Verplicht een half uur pauze in een 40u week

Tom1994
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verplicht een half uur pauze in een 40u week

#1 , 06 jun 2018 13:05

Is het verplicht om als bediende een half uur pauze te nemen als je 8u per dag werk? Of mag je zelf kiezen of je die pauze neemt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2018 13:56

Geen idee of het wettelijk verplicht is, maar uw arbeidscontract/arbeidsreglement kan dit wel afdwingen in het uurrooster. Bij ons staat er letterlijk dat er 8 uur gewerkt wordt, waarij het aanvangsuur tussen 6u en 10u 's morgends ligt, het eind uur tussen 15u en 20u, en er 's middags een middagpauze moet gehouden worden die tussen de 30 minuten en 2 uur mag duren, en opgenomen dient te worden tussen 11u en 14u. Wij zijn dus met andere woorden verplicht een half uur pauze te houden. Of de wet dit ook verplicht moest dit niet in het arbeidsreglement staan, weet ik niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2018 14:05

Het geven van een middagpauze is verplicht.
16 MAART 1971. - Arbeidswet

artikel 38quater
<Ingevoegd bij W 1998-12-04/31, art. 9; Inwerkingtreding : 27-12-1998> § 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.

Er moet een pauze worden gegeven aan een werknemer vanaf die zes uur aan een stuk heeft gewerkt. “Die pauze kan worden toegekend voordat die limiet bereikt is, maar moet ten laatste gegeven worden op het moment dat die zes uur wordt bereikt.

Meestal zijn middagpauzes onbetaald.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Tom1994
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2018 14:11

Bedankt voor de reacties.

Is de duur van de pauze ook vastgelegd of is deze vrij te kiezen. Ik werk liever door en minder pauze. In mij. Arbeidsovereenkomst staat er niets van in dat ik zie. Ook niet in de cao van pc 200. Ofwel kijk ik erover... nog eens tegoei nalezen dan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2018 14:38

Bedankt voor de reacties.

Is de duur van de pauze ook vastgelegd of is deze vrij te kiezen. Ik werk liever door en minder pauze. In mij. Arbeidsovereenkomst staat er niets van in dat ik zie. Ook niet in de cao van pc 200. Ofwel kijk ik erover... nog eens tegoei nalezen dan

artikel 38quater
§ 3. Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in toepassing van § 2 of van een koninklijk besluit, wordt aan de werknemer minstens een kwartier pauze toegekend ten laatste op het ogenblik waarop de duur der prestaties 6 uren bereikt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jun 2018 14:41

Meestal staat dit niet in de arbeidsovereenkomst, maar wel in het arbeidsreglement (waarmee je akkoord gaat als je de arbeidsovereenkomst tekent). Daar dus eens in kijken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jun 2018 15:41

Ja dit is verplicht om in het arbeidsreglement te staat !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”