Betaalde feestdag?

beastg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Betaalde feestdag?

#1 , 25 mei 2018 12:11

Ik werk part time als ambtenaar
Met andere woorden geeft ik wedde af om bepaalde dagen thuis te zijn.

Nu is de regeling bij de federale overheid het volgende.
Wanneer mijn dagen dat ik thuis ben (en daarvoor dus wedde afsta) op een feestdag vallen, dan verlies ik deze feestdag.
Deze kan ik dus niet op een andere dag ter compensatie nemen.

Als ik het dus goed begrijp. Dan mag een full time ambtenaar thuis blijven op die feestdag en is deze ook betaald.
Iemand die part time werkt of 4/5 werkt en op deze dag thuis is, betaald om die feestdag thuis te mogen zijn. (want er wordt wedde afgetrokken).

Volgens mij kan dit echter niet.

Kan iemand mij daar meer duidelijkheid over scheppen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2018 12:29

Wat ambtenaren aangaat ken ik niks !

Maar in de privé is dit zo met deeltijdse werknemers als een feestdag op hun dag valt dat ze niet werken dan verliest men deze betaalde feestdag !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 25 mei 2018 12:35

binnen de Vlaamse overheid geldt die regel ook. Federale overheid.....die hebben nogal hun eigen regeltjes....dat kan ik niet zeggen

betreft het loon afstaan. U kiest om minder te werken en bijgevolg zal u ook minder verdienen. De dagen dat u normaal niet werkt hebt u dan ook geen recht op loon, ook niet als dit een betaalde feestdag is..
Laatst gewijzigd door Meeboo op 25 mei 2018 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

beastg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2018 12:36

Beste denlowie...
Dit kan misschien wel zo zijn maar ik kan de logica hierin niet vinden. Zowel niet in de privésector als overheid.
Wat maakt dat het te verantwoorden is dat mensen die full time werken die dag betaald thuis zijn en mensen die part time of 4/5 werken moeten betalen om die dag thuis te zijn?

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 25 mei 2018 12:37

u moet niet betalen om thuis te zijn he... u kiest ervoor om bepaalde dagen niet te werken waardoor u minder verdiend. als er net op die dagen een feestdag valt, hebt u gewoon pech.

beastg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mei 2018 12:44

Beste meeboo...

Daar heb ik het net moeilijk mee... "Dan hebt u gewoon pech".

Mensen die part time of 4/5 werken betalen wel degelijk om de "betaalde feestdag" thuis te zijn. Ze staan die dag wedde af, dus ze betalen. Mensen die full time werken staan die dag geen wedde af maar zijn wel thuis.

Laat ons eerlijk zijn, de evenredigheid hiervan is ver te zoeken.

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 25 mei 2018 12:47

neen u staat geen wedde af omdat u die dag geen wedde krijgt. u werkt die dag niet. Daar hebt u voor gekozen door deeltijds te werken.
ik snap uw logica hier in niet, hoor

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mei 2018 12:49

Dit is nu éénmaal de wet op de deeltijdse tewerkstelling.
Als je dit nu correct of niet correct vind dit zal wel aan u liggen, maar logisch is het zeker wel, als je nooit op maandag werkt waarom zou men je dan moeten betalen als het een feestdag is op een maandag??
Ik geloof dat je eigenaardige ideeën heeft .wat werk en betaling betreft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

beastg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mei 2018 12:49

Mijn logica is dat mensen in full time die dag betaald worden. Ook zij werken die dag niet.

Mensen in part time worden die dag niet betaald. Het lijkt me niet meer dan logisch dat deze gecompenseerd wordt in recup.

beastg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 mei 2018 12:53

Dit is nu éénmaal de wet op de deeltijdse tewerkstelling.
Als je dit nu correct of niet correct vind dit zal wel aan u liggen, maar logisch is het zeker wel, als je nooit op maandag werkt waarom zou men je dan moeten betalen als het een feestdag is op een maandag??
Ik geloof dat je eigenaardige ideeën heeft .wat werk en betaling betreft.

Het enige wat ik vroeg is hier een verduidelijking rond.

De beslissing om part time te werken ligt aan de persoon zelf. Dat de feestdagen op geen enkele manier gecompenseerd worden, dat is geweten en dat wordt er dan ook bijgenomen. Ik vroeg mij enkel af waarom er hier een verschil zit tussen full time en part time.

Om nog een voorbeeld te geven : mensen op onze dienst (die werken in ploegstelsel) die op een zaterdag thuis zijn én die zaterdag is een feestdag, krijgen die alsnog ter compensatie op hun verlofkaart. Deze personen zijn dus én thuis én krijgen de feestdag alsnog.

Milo72
Berichten: 1016

#11 , 25 mei 2018 14:38

Er zijn 5 "gewone" werkdagen in een week, en 52 weken in een jaar. Dat zijn 260 werkdagen in een jaar.
Daarvan werkt iemand die full time werkt er (ik laat even ADV en dergelijke achterwege) 260 - 20 (vakantie) - 10 (betaalde feestdagen) = 230.

Iemand die part time werkt, heeft recht op 10 dagen vakantie, en (grosso modo) 5 betaalde feestdagen, en werkt daardoor 130 - 10 - 5 = 115 dagen (exact de helft van wat een full timer werkt).

In plaats van elk jaar opnieuw te gaan rekenen welke feestdagen een part timer wel of niet kan krijgen / toch niet moet werken / ..., heeft de wetgever beslist om het op "toeval" te laten berusten, vandaar de huidige regelgeving. Is die altijd correct ? Nee, maar over langere periode gezien zal dit zich wel uitniveleren.

Als je't zou doen zoals jij voorstelt, namelijk als part timer recht hebben op ALLE feestdagen, dan werk je op een jaar maar 130 - 10 - 10 = 110 dagen, wat minder is dan de helft van een full timer, maar toch het halve loon krijgen ? DAT zou niet fair zijn.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mjers
Berichten: 1788

#12 , 25 mei 2018 14:39

Mijn logica is dat mensen in full time die dag betaald worden. Ook zij werken die dag niet.

Mensen in part time worden die dag niet betaald. Het lijkt me niet meer dan logisch dat deze gecompenseerd wordt in recup.
Ik heb net hetzelfde voor. Sinds mei werk ik 4/5 wegens ouderschapsverlof. De 21ste mei ben ik ook kwijt.

Ik werk de maandag niet, dus heb ik toch geen recht op loon als ik al die dag niet werk. Ik begrijp wel uw redenatie, en 100% eerlijk is dit inderdaad niet. Maar zo is de wet nu eenmaal, misschien zal dit binnen enkele jaren aangepast worden. Maar voorlopig moeten we het hiermee doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 mei 2018 16:14

Deze wet dit is voor deeltijdse en er zijn er die maar 1 dag per week werkt vb zaterdag supermarkt, dan zou volgens u die ook recht hebben op de 10 betaalde dagen per jaar ?
Ik denk dat deze werkgevers daar niet mee akkoord zal gaan !
En nu met de flexi jobs dit zijn wettelijk deeltijdse werknemers( speciaal statuut) die dus ook als men enkel op zondag werkt in een horeca zaak en alle feestdagen moeten hebben ?, de horeca uitbaters zouden nogal tevreden zijn hoor met jullie redenering.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”