loonfiche

kadee
Topic Starter
Berichten: 41

loonfiche

#1 , 30 apr 2018 13:52

boekhouder op het werk deelt bijna nooit loonfiche uit , ook is meestal het loon niet tijdig betaald , soms een week te laat , tevens heb ik (en andere werknemers ) geen vertrouwen in die persoon , iemand die er eens achter vroeg kreeg het antwoord van dat ze uitgedeelt waren en ging het nazien maar hier komt nooit iets van terecht , kan m'n iets doen om het loon te laten storten zoals het moet zonder in de problemen te komen ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2018 15:30

Doet de boekhouder zelf de lonen of komt dit van een sociaal secretariaat !
De loonbrief MOET elke maand afgeleverd worden voor arbeiders en bedienden, maar in de ambtenarij daar krijg je ook maar een loonbrief wanneer er iets veranderd is !

Als je bediende bent en je heeft elke maand het zelfde loon zie ik PERSOONLIJK geen reden om elke maand een loonbrief te geven, maar het is wettelijk dat je er één moet krijgen.

Je loon moet ten laatste den 7 de werkdag betaald zijn.
En ja je kan naar de arbeidsrechtbank trekken en je baas dagvaarden dat het loon niet op de 7de werkdag uitbetaald is, dan kan hij een sanctie krijgen van de rechtbank.

Kijk voor de maand april moet je loon ten laatste op 11 mei uitbetaald zijn ! dit is de zevende werkdag !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 30 apr 2018 17:38

Staat er in je arbeidsreglement wanneer het loon betaald moet zijn?
Zo nee, dan is het ten laatste de 4e werkdag na het einde van de periode (niet de 7e).
In je arbeidsreglement kan het wel opgenomen zijn dat het pas tegen de 7e werkdag betaald moet zijn.

De 4e werkdag is zaterdag 5 mei (jawel, zaterdagen tellen als dag hiervoor). Aangezien banken niet werken, moet je loon voor april ten laatste komende vrijdag op je rekening staan.
De 7e werkdag is dan woensdag 9 mei, indien er dus in het reglement van afgeweken wordt met de maximale termijn, moet het tegen dan op je rekening staan.

Bij te laat betalen heb je recht op intresten.
Maar... Deze procedure zou ik enkel maar opstarten als het quasi maandelijks voor komt, niet als het eenmalig is (en ik heb gen idee of je werk wel te laat betaalt: nu weet je de termijnen en kan je het zien).

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 apr 2018 18:18

Een antwoord geven als je niet weet wat in het arbeidsreglement staat is zeer moeilijk, uit ervaring weet ik dat de sociale secretariaten altijd kiezen voor de zevende dag in de arbeidsreglementen, en dit om hun zelf te beschermen, want bij de sociale secretariaten is het crossen tegen de klok, heb nog geen gezien waarin staat de vierde dag, maar dit kan en zeker als er een ondernemingsraad is in het bedrijf !

Kijk hier een voorbeeld van een groot sociaal secretariaat

arbeidsreglement.
Artikel 4.
Het loon van de bediende is vastgesteld op een bruto-bedrag van ………………………… € per maand.
De bediende verklaart uitdrukkelijk in te stemmen met de betaling van zijn loon via bankrekening op volgend bankrekeningnummer: ………………………………………………………


Daar zal bijna nooit de datum of dagen staan wanneer men het uitbetaald word...
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”