Interim en feestdagen

Ef18
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Interim en feestdagen

#1 , 24 apr 2018 07:42

Beste,

Ik werk voltijds met weekcontracten via interim, sinds december 2017.
Er wordt gewerkt in een variabel uurrooster, wat we 2 weken op voorhand krijgen.

Op paasmaandag ll. heb ik 5u gewerkt. Interim heeft mij 5u uitbetaald voor de gewerkte uren en 5u uitbetaald voor de wettelijke feestdag. Is het niet zo, dat ik recht heb op 7,6u als ik voltijds werk? Interim beweert van niet, gezien ik de weken vooraf op maandag altijd 5u heb gewerkt.

Dan volgende; mijn vrije dag valt altijd op dinsdag. Nu komt 1 mei eraan. Wat mag ik verwachten van uitbetaling? Als ik redenering interim volg, krijg ik niks, want de weken vooraf nooit gewerkt op dinsdag.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2018 08:51

U redenering is juist als dinsdag altijd een rustdag is dan zal de interim je ook niet betalen voor den 1 mei.

Als je altijd op maandag maar 5 uur werkt dan is je betaalde feestdag ook maar 5 uur betaald.

Simpeler kan het toch niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ef18
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2018 14:51

Dus dan ben ik beter af om niet te werken op feestdagen. Mijn collega’s met vast contract krijgen hun feestdag betaald plus als ze langer dan 4u werken, nog een dag inhaalrust.

Wat ik niet snap, iedereen heeft toch recht op zijn 10 betaalde feestdagen per jaar? Waar is die van mij dan naartoe?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 24 apr 2018 19:17

Aangezien een werkdag voor jou 5 uur is, is een feestdag ook 5 uur.
Feestdagen die niet vallen op een werkdag, ben je ook kwijt, dit is voor iedere deeltijdse werker zo.
Dit is ook het geval als een feestdag collectief verplaatst wordt naar een dag waarop jij normaal niet werkt.

Ef18
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2018 19:24

Aangezien een werkdag voor jou 5 uur is, is een feestdag ook 5 uur.
Feestdagen die niet vallen op een werkdag, ben je ook kwijt, dit is voor iedere deeltijdse werker zo.
Dit is ook het geval als een feestdag collectief verplaatst wordt naar een dag waarop jij normaal niet werkt.
Ik werk voltijds hoor, in een variabel uurrooster. De ene dag 9u werken, de andere dag 5u werken, maar steeds 38u op een week

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 24 apr 2018 19:26

Aangezien een werkdag voor jou 5 uur is, is een feestdag ook 5 uur.
Feestdagen die niet vallen op een werkdag, ben je ook kwijt, dit is voor iedere deeltijdse werker zo.
Dit is ook het geval als een feestdag collectief verplaatst wordt naar een dag waarop jij normaal niet werkt.
Ik werk voltijds hoor
Ik verbeter mijn bericht:
Op dagen waarop je normaal nooit werkt, heb je geen recht op een feestdag.
Meestal is dit enkel voor deeltijdse werkers, die op vaste dagen thuis zijn, maar dit kan ook zo zijn als je bijvoorbeeld van de woensdag tot en met de maandag werkt.

Enkel wanneer er een feestdag is op een dag dat het bedrijf gesloten is, alsook voor de zondagen, moet het een vervangfeestdag voorzien.
Dus tenzij jij nu komt te zeggen dat je bedrijf iedere dinsdag gesloten is, klopt dit.

Ef18
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 apr 2018 19:32

Aangezien een werkdag voor jou 5 uur is, is een feestdag ook 5 uur.
Feestdagen die niet vallen op een werkdag, ben je ook kwijt, dit is voor iedere deeltijdse werker zo.
Dit is ook het geval als een feestdag collectief verplaatst wordt naar een dag waarop jij normaal niet werkt.
Ik werk voltijds hoor
Ik verbeter mijn bericht:
Op dagen waarop je normaal nooit werkt, heb je geen recht op een feestdag.
Meestal is dit enkel voor deeltijdse werkers, die op vaste dagen thuis zijn, maar dit kan ook zo zijn als je bijvoorbeeld van de woensdag tot en met de maandag werkt.
Ik snap het niet zo goed...
Al gezocht maar vind nergens echt een uitleg voor uitzendkrachten.
Contracten lopen telkens van maandag tem zondag, gezien ik 2wekelijks ook op zondag werk. Ik lees dat je ook als uitzendkracht recht hebt op 10 feestdagen per jaar en een dag inhaalrust indien je meer dan 4u werkt op de feestdag. Maar vind nergens de berekening terug over het loon die u dan verschuldigd is.

Mijn interim betaalt enkel het aantal uur die je hebt gewerkt op de feestdag ongeacht meer dan 4u of niet en als feestdag zelf krijg ik betaald wat ik de week ervoor die dag heb gewerkt. Er lijkt me iets niet juist aan.

Toch bedankt!

Toevoeging op je laatste bericht:
Neen, Is niet gesloten op dinsdag, dit is mijn vrije dag voor zaterdag en zondag werk.

Terug naar “Loon”