Bedrijfswagen - Brutoloon inleveren en VAA

jonashendrickx
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen - Brutoloon inleveren en VAA

#1 , 16 apr 2018 16:57

Ik ben net van werkgever veranderd, mijn contract zou over paar weken starten. Echter heb ik mijn twijfels over het contract. Er was getekend voor een 3000 EUR brutoloon. Hiervan kon ik een deel inleveren voor een bedrijfswagen.

Ik kan kiezen tussen 2 categorieen:
- Categorie 1: 250 EUR
- Categorie 2: 325 EUR

Het volgende staat gedefinieerd als gebruiksvergoeding. Wat dat ook betekenen mag.

Binnen categorie 1:
- 50 EUR: Volvo V40, Mini Cooper Diesel
- 75 EUR: Opel Astra Benzine

Binnen categorie 2:
- 75 EUR: BMW Gran Tourer
- 100 EUR: Opel Insignia, Mercedes CLA

Mijn vraag is als ik dus 250 EUR + 75 EUR van mijn brutoloon inlever, moet ik dan nog VAA betalen? Gezien ik al voor de wagen betaal? Als ik een privewagen neem zelf, kan ik 79 EUR terugbetaald krijgen als woonwerkvergoeding.

Als hier nog VAA bij komt begin ik mij echter zorgen te maken, gezien ik 2580 EUR bruto had bij vorige werkgever en bedrijfswagen.

Als ik bij de nieuwe werkgever vertrek, en al 325 EUR moet aftrekken van 3000 EUR bruto voor een Opel Astra, schiet er 2675 EUR over.

Ik vermoed dat indexatie van het loon ook nog steeds gebeurd op de 3000 EUR brutoloon? Krijg ik dan ook vakantiegeld en eindejaarspremie op het 3000 EUR brutoloon?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 17 apr 2018 13:15

Normaliter is vakantiegeld etc op loon na aftrek wagenaftrek en moet je er nog altijd VAA op betalen. VAA daalt maar als je eigen bijdrages bijdraagt die van je nettoloon afgaan. Dit (courante) wagenvoorstel gaat van je brutoloon af. Vandaar dat je nog VAA betaalt.

jonashendrickx
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2018 08:19

Wanneer ik vermeldde in mijn e-mail dat de verwijzing naar de car policy ontbreekt of recht op een wagen bij start van het contract krijg ik echter geen antwoord. Had gevraagd om de car policy door te mailen, maar heb hier ook geen antwoord op gekregen.

Dit doet me denken dat ze niet van plan zijn een wagen te geven bij start van mijn contract of dat er elementen in vermeld staan die in mijn nadeel zouden spelen.

Had gevraagd ook details van groepsverzekering door te sturen, maar kreeg antwoord dat ik hierbij alles kon nalezen op het intranet. Lijkt mij ook niet ideaal.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 22 apr 2018 17:57

De verbruiksvergoeding wordt normaliter in mindering gebracht op het VAA. Als je nieuwe werkgever zo vaag is kwa contractuele voorwaarden en ook niet doorverwijst naar z n secretariaat dan zou k op het werkaanbod niet ingaan (als je niet al getekend hebt)

Terug naar “Loon”