Werkgever komt contractuele afspraken niet na mbt leasewagen

vtec
Topic Starter
Berichten: 170

Werkgever komt contractuele afspraken niet na mbt leasewagen

#1 , 06 apr 2018 22:45

Ik heb een vraag mbt eenzijdige wijzigingen door mijn werkgever aan de car policy (ondertekend in 2009).

(1) de leasing periode van mijn wagen is vorig jaar eenzijdig en zonder enige kennisgeving verlengd van 4 naar 5 jaar. Ik heb het hier maar bij gelaten omdat de auto mij prima bevalt.

(2) voor nieuwe collega's is de lat qua lease bedrag lager gelegd voor +/- dezelfde functie als die van mij. Het gaat over een bedrag van ca. 100€ per maand en dat is in de leasing markt een groot verschil.

Concreet weigert werkgever me het leasingbedrag (eenvoudig te berekenen want is gekoppeld aan de gezondheidsindex) toe te kennen waar ik contractueel recht op heb.

Welke stappen kan ik hier best tegen ondernemen -> ook al doe ik mijn job erg graag en met veel enthousiasme... maar als auto liefhebber stoot het me tegen de borst

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 apr 2018 08:15

De eerste vraag die je u zelf moet stellen is " Ben je gemakkelijk vervangbaar" als het antwoord ja is dan zou ik toch wat water in mijn wijn doen, als je werkgever vind dat die kosten moeten gedrukt worden dan zal er niet veel marge opzitten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

vtec
Topic Starter
Berichten: 170

#3 , 19 apr 2018 18:39

Beste, ik had je antwoord over het hoofd gezien, excuses. Nee, niet per direct vervangbaar zie ik zo aan wat de lopende aanwervingen bij ons maar opleveren (knelpuntberoep). Ik heb 10 jaar ervaring in het bedrijf en een grote legacy.

Concreet is me voorgesteld om mijn lease bedrag gelijk te houden aan dat van 5 jaar geleden. Hiermee kan ik dus niet eens meer de auto samenstellen die ik nu rijd en moet ik (a) aan luxe inbinden of (b) een klasse lager gaan rijden want gaat over ca. 50€ Extra per maand waar ik volgens mijn car policy nu recht op heb. Dat aanvaarden ga ik dus zeker NIET doen, ik stap nog liever zelf op, in mijn branche wordt achter mensen geschreeuwd. Ik wil WEL graag blijven als de overeenkomst gerespecteerd wordt. Jij gaat toch ook niet werken voor je loon van 5 jaar geleden omdat er intussen wat scheeftrekkingen zijn opgetreden? Wat ga jij zelf doen als je werkgever je maaltijdcheques afneemt? Wat kan ik daar nu aan doen qua scheeftrekkingen, ik heb die nieuwe collega's hun contract toch niet onderhandeld?

Ik bestel sowieso geen nieuwe auto tot ik hier duidelijkheid over heb op papier en heb aan de leasemaatschappij gevraagd wat het kost om mijn auto zelf over te nemen. Dit is een bedrag dat ik asap kan betalen zonder lenen. Zo hoop ik ze het mes op de keel te zetten om me te geven wat me toekomt, niks meer, niks minder.

Mijn vraag hergeformuleerd : kan ik versneld weg zonder opzegtermijn als mijn werkgever zijn engagement tov mij op dit vlak niet nakomt - is dat een zware tekortkoming van zijn kant die een verdere samenwerking onmogelijk maakt? Dat zou me namelijk ook niet slecht uitkomen dat ik geen 13 weken opzeg hoef te doen...

Alvast bedankt voor jullie antwoord

Reclame

monty_burns_007
Berichten: 46

#4 , 21 apr 2018 10:03

als het leasebedrag of de catalogusprijs van de wagen in uw arbeidscontract staat, uw werkgever aangetekend ingebreke stellen dat hij de arbeidsovereenkomst niet naleeft en dat hij dus eenzijdig de overeenkomst zelf beeindigd. Met de modale opzegvergoedingen tot gevolg.
Best via vakbond laten begeleiden. Je kan idd dan sneller weg bij uw werkgever.
Dat de firma globaal met ander werknemers een ander contract heeft (lager leasebedrag) is uw zaak niet.
Ieder onderhandelt immers zijn eigen voorwaarden met z'n werkgever.

Terug naar “Loon”