Mijn eerste job en niet correct behandeld.

Dumbo21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mijn eerste job en niet correct behandeld.

#1 , 05 apr 2018 19:24

Hallo,

Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn verhaal. Ik ben afgestudeerd in januari, ik ben gaan werken in een buurtsuper, waar ik sinds juli 2017 vakantiewerk deed. Ik ben via interim gaan werken vanaf 12 februari tot 4 maart, mijn vast contract is van start gegaan 5 maart tot onbepaalde duur. Nu heb ik enige problemen ondervonden.
Ten eerste heb ik totaal geen info gehad over hoe ik een dag vrijaf moet aanvragen, over vakantie, gewoon over niks. Toen ik als interim werkte heb ik die last nooit gehad, alles was mooi geregeld.
Toen ik mijn vast contract kreeg aangeboden, was ik aan het werk en werd ik ondertussen naar het bureau van de baas geroepen, ik had het gevoel dat alles zo snel mogelijk beklonken moest zijn. Toen ik een vraag stelde over vakantie en jeugdvakantie zei hij me dat hij een mail zou sturen naar HDP en mij het antwoord zou doorsturen. ( nooit gebeurd). Ik heb mijn vast contract getekend en ben meteen weer gaan verder werken.
Ik heb het idee dat ik dom word gehouden.
De werkuren zijn onmenselijk. Ik werk 30 uur per week. Volgende week moet ik werken van donderdag tot zondag en meteen van maandag tot vrijdag. Negen dagen na elkaar. Wisselende uren steeds.
Soms zitten er uren tussen van 12:30 tot 19:30 met een kwartier pauze. Onbetaald.
Ik weet niet of ik eventueel recht heb op maaltijdcheques.
De dag voor Pasen 31 maart, had iedereen een paasei op zijn locker gekregen. Ik had nog een kleine locker (van toen ik nog als jobstudent werkte) en ik heb niks gekregen.
Ik kreeg gisteren mijn loonbrief van Partena, waar 115.50 gewerkte uren opstaan, terwijl ik er 128.50 gewerkt heb. (Ik ben twee dagen extra gaan werken, omdat ze het me vroegen)
Nu ga ik toch morgen eens de baas erop aanspreken.
Ik heb totaal geen idee van mijn rechten en plichten. Ik heb ook de barema's opgezocht, en ik denk dat mijn brutoloon hoger zou moeten liggen.
Paritair comité 202.01 en ik word 21 in april.

Zijn er mensen die mij kunnen vertellen of dit allemaal wel normaal is? Ik heb hiervoor geen werkervaring gehad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2018 19:34

Hoeveel is je brutto loon ?? eer je gaat zeuren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dumbo21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2018 19:58

bruto 1262 euro, netto 1076 euro

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2018 20:14

dus 1262 voor 30 uren week = 130 uur per maand = 9,70€ per uur, ga dringend naar je vakbond je verdiend te weinig !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dumbo21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2018 20:19

ja dat klopt, ik heb een uurloon van 9.7 wat netto komt om 9.3 euro per uur. Ja ik denk dat ik me eens ga behoren bij de vakbond

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 apr 2018 01:20

bruto 1262 euro, netto 1076 euro
ben je hier zeker van? normaal gaat er van je bruto eerst nog rsz af, en kan je van 1262 bruto geen 1076 overhouden na aftrek van rsz en het minimum aan bedrijfsvoorheffing
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

berenod
Berichten: 942

#7 , 06 apr 2018 04:47

bruto 1262 euro, netto 1076 euro
ben je hier zeker van? normaal gaat er van je bruto eerst nog rsz af, en kan je van 1262 bruto geen 1076 overhouden na aftrek van rsz en het minimum aan bedrijfsvoorheffing
Klopt hoor, werkbonus (is korting rsz) en de zeer lage voorheffing op dit loon is je netto bijna gelijk aan je bruto.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 06 apr 2018 13:41

Zonet uitgerekend adhv de barema's:
Het minimumloon voor een 20-jarige in die sector is 9,82 euro per uur.
Je zit er dus onder, dus inderdaad: ga naar de vakbond.

Voor de rest uit het openingsbetoog zie ik niets dat niet kan.
Kwartier pauze is normaal, dat deze onbetaald is ook.
9 dagen werken na elkaar is toegelaten mits goede reden, en mits extra recup + betalen van overuren.

Maaltijdcheques heb je geen recht op in 202.01, in je AO kan het wel vermeld worden, maar aangezien je de vraag stelt, zal dat hier niet het geval zijn.

Terug naar “Loon”