Recuperatie voordelen op loonbrief

Jova
Topic Starter
Berichten: 9

Recuperatie voordelen op loonbrief

#1 , 04 apr 2018 10:56

Beste,

Sinds een paar maand staat er het volgende bij mijn loonbrief:

VAA abonn.mobiel/vast: €4
VAA GSM: €3
VAA Internetaansluiting: €5

Deze bedragen verhogen mijn brutoloon, na aftrek van belastingen worden deze bedragen terug afgetrokken van mijn nettoloon:

Recuperatie VAA abonn.mobiel/vast: -€4
Recuperatie VAA GSM: -€3
Recuperatie VAA Internetaansluiting: -€5

Hierdoor betaal ik belastingen op een hoger bedrag en hou ik uiteindelijk netto minder over. Dit is nog maar sinds een paar maanden en komt niet voor bij mijn collega's. Is dit correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 04 apr 2018 11:44

Indien je een gsm en internetabonnement van het werk hebt dat je ook privé mag gebruiken is dit correct, en zelfs een wettelijke verplichting.

P.

Jova
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 04 apr 2018 11:46

Ik heb geen gsm en internetabonnement, en dan nog zou het voordeliger zijn moest er niets vermeld zijn op mijn loonbrief dan de huidige aanduiding.

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 04 apr 2018 12:12

Als je geen internetabonnement of gsm van het werk hebt, is het wellicht een vergissing. Ga eens mat je werkgever praten, zal wellicht snel opgelost zijn.

P.

Jova
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 04 apr 2018 13:27

Werkgever heeft de vraag gesteld aan Partena, die zeggen dat alles klopt en reageren verder niet...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 04 apr 2018 17:20

Dat is niet jouw probleem, je werkgever moet het oplossen, niet Partena.

Ik zou een bericht sturen met de vraag welke GSM je krijgt van je werkgever, stel hem een iPhone X voor, in combinatie met een ongelimiteerd abonnement.
Verduidelijk dat je volgens je loonfiche hier recht op hebt, aangezien hij de wettelijke bijdrages aanrekent.

berenod
Berichten: 942

#7 , 04 apr 2018 19:28

Inderdaad, VAA, of Voordeel Alle Aard is wat je werkgever (of Partena) moet op uw loonbrief zetten, wanneer je effectief van deze voordelen geniet.
GSM, internet en een firmawagen zijn de meest voorkomende.
Voor de fiscus is dit een stukje loon wat niet in cash maar in natura wordt betaald, en je dus belast moet op worden.

Uiteraard wanneer je deze voordelen niet geniet mag dit niet op je loonbrief staan, want zo betaal je belastingen op loon dat je nooit hebt gekregen.

Voor hetgeen op je loonbrief staat heb je recht op een GSM toestel met een bel en internet abonnement, hetwelk je uiteraard voor het werk mag gebruiken, maar door het betalen van die VAA mag je dat ook privé, op kosten van je werkgever, gebruiken!

Dus zoals hierboven, je GSM met abonnement gaan opeisen, indien je er geen krijgt moeten ze (met terugwerkende kracht) je loonbrieven aanpassen.

Even terloops vermelden dat indien men dit niet snel in orde brengt, je even langs de juridische dienst van uw vakbond zal passeren.

Je loon is de zaak van je werkgever, Partena werkt voor hem, jij hebt met Partena niets te zien, rechtstreeks aan Partena iets vragen heeft geen zin, zij hebben geen enkele overeenkomst met u!
Fouten in loonbrieven is iets dat zonder verwijl moet nagekeken en indien nodig gecorrigeerd worden!

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 04 apr 2018 20:57

Als je de voordelen wel geniet is de voorstellingswijze wel correct: VAA s toevoegen aan het loon, belasting berekenen en ze dan weer aftrekken. Da s de oubollige IT manier waarop alle payrollprogramma s werken sinds de bijna eeuwigheid. Mathematisch is dat correct doch chinees voor de modale medemens.

Terug naar “Loon”