Recht op premie of niet bij vast vroegdienst

yenso
Topic Starter
Berichten: 4

Recht op premie of niet bij vast vroegdienst

#1 , 04 apr 2018 08:29

Beste leden

Ik ben tewerkgesteld in een bedrijf onder pc116. Volgens mijn contract moet ik werken van 5u30 tot 14u30. Ik word hierna niet afgelost door een volgende ploeg. Nu is mijn vraag of ik recht heb op een bepaalde premie aangezien ik toch voor de wettelijke arbeidstijd moet beginnen? Ik vind voor mijn arbeidsuren niets terug in de cao en de werkgever beweert dat ik gern enkel recht heb omdat het om een vervroegde dagdienst zou gaan. In hetzelfde bedrijf zijn er echter ook mensen die vast werken van 06u tot 14u en niet afgelost worden. Deze krijgen wel een premie en ook betaalde pauze en extra verlof. Wat kan ik doen of waar heb ik recht op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2018 09:04

In de gewone CAO staat er niks over, dus zou het moeten staan in een cao op onderneming vlak, maar voor een 1/2 uur per dag premie eisen van misschien 0.5€ brutto ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

yenso
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 04 apr 2018 09:24

Ik ben een beetje van mening dat ik recht heb op hetzelfde als de mensen die in vaste morgen ploeg staan. Tevens zijn er andere in de onderneming die wel extra vergoed worden

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 apr 2018 12:39

Dit moet je aankaarten bij je werkgever, niemand anders kan daar over beslissen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

yenso
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 04 apr 2018 13:01

Heb ik al gedaan, die zegt gewoon dat hij het niet doet, ook als ik aanhaal dat er anderen het wel krijgen zegt hij wat ik voor anderen doe hoef ik voor u niet te doen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 apr 2018 13:41

Heb ik al gedaan, die zegt gewoon dat hij het niet doet, ook als ik aanhaal dat er anderen het wel krijgen zegt hij wat ik voor anderen doe hoef ik voor u niet te doen
Je werkgever is vrij om andere werknemers meer te betalen dan andere, wat in de praktijk zeer veel gebeurt, een loon is te onderhandelen, maar moet minstens het loonbarema zijn, en daar heeft een ander werknemer niks mee te zien, hij kan eventueel ander werk zoeken met betere loonvoorwaarden.

Je zal je daarbij moeten neerleggen of ander werk zoeken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”