overgang naar 40 uren week

yamjo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

overgang naar 40 uren week

#1 , 26 mar 2018 21:21

Hallo,

Van begin januari heeft de firma waar ik werk beslist om over te schakelen van een 38 uren week naar een 40 uren werkweek.
Dit zou voor ons het voordeel van de 12 extra adv dagen opleveren.
We zouden dan wel iets minder NETTO loon elke maand krijgen aangezien er elke maand telkens een adv dag verrekend is..
We waren in de veronderstelling dat op onze loonbrief een extra regel zou staan waar deze dag telkens verrekend wordt.
Nu blijkt dat de aanpassing gebeurd op ons basis uurloon : na de overschakeling hebben we een lager uurloon dan voorheen (scheelt 70 cent per uur).
Is dit volgens jullie de juiste gang van zaken?
Stel als ik wil solliciteren bij een andere firma, dan was de 38 uren week meer in mijn voordeel geweest...

alvast bedankt voor feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 28 mar 2018 17:58

Niet de juiste gang van zaken, me dunkt.
Op een gans jaar gezien, heb je nog steeds evenveel gewerkt, en zou je dus ook evenveel moeten gekregen hebben.
ADV dagen zijn namelijk dagen die je neemt voor gewerkte (en dus betaalde) uren, daarvoor aan je loon zitten prutsen is niet correct.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2018 19:46

Als deze 12 adv dagen ook betaald worden klopt dit als een bus
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 29 mar 2018 07:35

Klopt inderdaad.
Als je in de CAO's naar de uurlonen gaat kijken dan zie je inderdaad lagere bedragen voor 39 en 40 uur werkweken dan voor 38 uur werkweken.

Is logisch ook omdat uw 12 adv dagen betaald zijn hé, je loon loopt, ook als arbeider, gewoon door gedurende deze adv dagen, in tegenstelling tot vakantie dagen.

Bij solliciteren naar een andere job, wanneer het over loon gaat mag er gerust opgemerkt worden dat indien 38 uur werkweek er een iets hoger loon verwacht wordt in vergelijking tot een 40 uur week.

berenod
Berichten: 942

#5 , 29 mar 2018 09:10

PS, je krijgt niet elke maand "iets minder netto loon", je gaat normaal gezien ongeveer evenveel loon krijgen, iets minder per uur, maar je werkt meer uren, balanceert de rekening uit.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2018 09:24

Het is algemeen geweten dat de werknemers er niks van verstaan, nochtans zie je dit in zeer veel sectoren staan bij de loon barema's, ook den bouw doet dit.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 mar 2018 12:10

Het is algemeen geweten dat de werknemers er niks van verstaan
versta het ook nog niet, geef eens een schema

je dient 20x8=160u werken voor 1 hvd
en je krijgt dan 21x7,6=159,6u betaald
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mar 2018 12:46

je werkt 38 uren aan 15€ = 2280€ of
Je werkt 40 uren aan 14,25 = 2280€

Maar als je 4 weken gewerkt heeft blijf 1 dag thuis en werkgever betaald die dag ook aan 14,25€ per uur

Hoeveel minder heeft de werknemer ???

Nul, Nul !
Of zie ik dit fout ???

Het enig verschil zit in de afhoudingen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 mar 2018 14:52

je werkt 38 uren aan 15€ = 2280€ of
Je werkt 40 uren aan 14,25 = 2280€
weerleg mijn voorbeeld eens

en dan nog graag de wettelijke basis waarmee de werkgever het recht heeft om eenzijdig het uurloon in mindering te brengen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 mar 2018 16:36


weerleg mijn voorbeeld eens

je dient 20x8=160u werken voor 1 hvd
en je krijgt dan 21x7,6=159,6u betaald

en dan nog graag de wettelijke basis waarmee de werkgever het recht heeft om eenzijdig het uurloon in mindering te brengen
Waarom zou je maar 21 X 7,6 uur Betaald worden ? in plaats van 21X8 uur want je werkt niet 7,6 uur in dit systeem maar 8 uur per dag.

Wettelijke basis weet u misschien welke sector TS werkt ? is er geen bedrijfs-CAO afgesloten in de ondernemingsraad van dit bedrijf? is dit eenzijdig beslist, dit zijn vragen dat u en ik niet weten !

één punt denk ik dat de meerderheid dit goed vinden elke maand een extra vrije dag.

Het klein loonverlies is zeker te wijten aan de voorheffing welke toch door de belastingen ooit aangepast word.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 mar 2018 20:41


weerleg mijn voorbeeld eens

je dient 20x8=160u werken voor 1 hvd
en je krijgt dan 21x7,6=159,6u betaald

en dan nog graag de wettelijke basis waarmee de werkgever het recht heeft om eenzijdig het uurloon in mindering te brengen
Waarom zou je maar 21 X 7,6 uur Betaald worden ? in plaats van 21X8 uur want je werkt niet 7,6 uur in dit systeem maar 8 uur per dag.
mag men wel 21x8 betalen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 mar 2018 21:25

mag men wel 21x8 betalen

[/quote]
Wie gaat de werkgever verbieden om 21 X 8 uur te betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 mar 2018 23:38

mag men wel 21x8 betalen


Wie gaat de werkgever verbieden om 21 X 8 uur te betalen.

als je 21x8 betaald, dan heb je een 40urenweek, wettelijk gezien moet het een 38urenweek zijn oftewel 21x7,6
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

berenod
Berichten: 942

#14 , 30 mar 2018 08:43

mag men wel 21x8 betalen


Wie gaat de werkgever verbieden om 21 X 8 uur te betalen.

als je 21x8 betaald, dan heb je een 40urenweek, wettelijk gezien moet het een 38urenweek zijn oftewel 21x7,6
Net daarom dat men die maandelijkse vrije dag geeft, zo kom je terug op die 7.6 uur!

Eigenlijk moet je het eens andersom bekijken, vroeger heeft men de werktijd van 40 naar 38 uur per week gebracht.
Uiteraard was het niet de bedoeling dat de werknemers er inkomsten aan moesten inboeten, daarom werden de uurlonen voor zij die een effectieve 38 uur gingen werken omhoog gebracht. Dus minder werken, zelfde loon op het einde van de maand.

Zij die dan nog steeds in een 40 uur week zaten moesten dan dus meer werken voor hetzelfde loon als de 38 uur/week werkers, dus werden zij gecompenseerd met die dag betaald verlof (de ADV dag) om de inkomsten/uren gewerkt in lijn te brengen met de 38 uur/week werkers, en om aan de maximum 38uur/week op jaarbasis wetgeving te komen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 mar 2018 10:29

mag men wel 21x8 betalen


Wie gaat de werkgever verbieden om 21 X 8 uur te betalen.

als je 21x8 betaald, dan heb je een 40urenweek, wettelijk gezien moet het een 38urenweek zijn oftewel 21x7,6
Net daarom dat men die maandelijkse vrije dag geeft, zo kom je terug op die 7.6 uur!
nee, doe maar eens 160:21, want je werkt dan 160uur op 21 dagen

je wordt dan toch ook 40uur per week betaald

16/3/1971
28 § 3. De verkortingen van de arbeidsduur die uit de toepassing van deze wet voortvloeien, mogen in geen geval loonsverlaging tot gevolg hebben.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”