Loon + personen ten laste

Lins08
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Loon + personen ten laste

#1 , 21 mar 2018 15:44

Beste,

Hoeveel zou mijn nettoloon moeten bedragen als ik 2144.42 bruto verdien met 2 kinderen ten laste.
Graag had ik dit geweten bij zowel 80% (1/5de tijdskrediet) als 100%?

Kan ik mijn partner (feitelijk samenwoond) op mijn loonbrief als sociaal ten laste aangeven? Hij heeft geen inkomen.
Info van de FOD heb ik het volgende teruggevonden:


U kunt, wanneer aan alle voorwaarden is voldaan, de volgende personen ten laste nemen:

uw ascendenten (ouders, grootouders)
uw broers en zussen
de personen die u - toen u kind was - ten laste hadden.
Bijvoorbeeld een tante die u, na het overlijden van uw ouders, tijdens uw jeugd ten laste heeft genomen.

Opgelet!
Personen die niet in deze lijst voorkomen, kunnen in geen geval als fiscaal ten laste worden beschouwd.
Uw echtgenoot, de persoon waarmee u wettelijk samenwoont of met wie u een feitelijk gezin vormt, kan bijgevolg nooit als ten laste beschouwd worden.


Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Mvg

Lindsay

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mar 2018 17:00

Voor 100%: korte berekening:

Bruto: €2144,42
- RSZ (13,07% in de privésector, zonder bijdragevermindering): -€280,28
= Belastbaar loon: €1864,14
- Bedrijfsvoorheffing (schalen te vinden op https://financien.belgium.be/sites/defa ... 180101.pdf) = - €318,32
+ Aftrek alleenstaande: + €25
+ Aftrek 2 kinderen ten laste: + €133
= Netto loon: €1703,82

Dit is geen rekening gehouden met zaken als: maaltijdchecques, vergoeding woon-werkverkeer, andere vergoedingen of inhoudingen op het loon (bijvoorbeeld gezinsleden aangesloten bij de hospitalisatieverzekering en dat soort zaken).

Partner kan je niet ten laste nemen. Moesten jullie wettelijk samenwonen of trouwen, ga je wel kunnen profiteren van het huwelijksquotiënt indien je partner geen of een laag inkomen heeft, wat zal resulteren in minder personenbelasting. Maar dit is niet hetzelfde als "ten laste nemen".

Voor 80% met tijdskrediet: is dit dan gemotiveerd tijdskrediet (= ouderschapsverlof of iets dergelijks)? Want in dat geval krijg je nog een stuk van de RSZ uitbetaalt ook (eventueel ook een aanmoedigingspremie).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lins08
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mar 2018 21:52

Beste,

Alvast bedankt voor de voltijdse berekening. Momenteel neem ik tijdskrediet voor de zorg van een kind onder de 8 jaar.

Bedankt om dit ook even te berekenen.

Mvg

Lindsay

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2018 12:31

Hey Lindsey, je kan dit zelf doen aan de hand van bovenstaande info, hé. Enkel RSZ zal anders zijn (je kan wel hetzelfde percentage bebruiken), en de nieuwe bedrijfsvoorheffing moet je even opzoeken in de pdf met de schalen. De aftrek voor kinderen ten laste en alleenstaande, blijft dezelfde.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”