Loonsverhoging + Indexering: wat eerst?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Loonsverhoging + Indexering: wat eerst?

#1 , 19 mar 2018 11:55

Simpele vraag: In maart worden onze lonen jaarlijks herzien, wat in veel gevallen voor een al dan niet aanzienlijke opslag zorgt voor de maand daarop (dus hoger loon in april). Dit jaar ziet het er naar uit dat de index voor onze sector ook overschreden werd in maart, met indexering in april tot gevolg.

Dus nu is de vraag: wat wordt er geïndexeerd? Het "nieuwe" loon van april, of het "oude" loon van maart? Immers: als eerst het loon van maart geïndexeerd wordt, maar dan aangepast naar het nieuwe loon voor april, betekent dit dat de indexering van maart mislopen wordt.

Concreet: stel bruto nu €3500, maar er wordt ons meegedeeld dat we vanaf april €3600 zullen verdienen:
1. Indien eerst indexering: €3500 => €3570, dan nieuwe loon: €3600. Totaal is dus €100 erbij (eigenlijke opslag is maar €30, wegens teniet doen van de indexering).
2. Indien eerst opslag: €3500 => €3600, dan indexering: €3672. Totaal is dus €172 erbij.

Andere mogelijkheid is natuurlijk dat men de indexering eerst doorvoert, en daarna de oplsag herberekent: Dus de €100 opslag komt bovenop de indexering: dus €3670 in totaal.

Het document dat we in maart ontvangen vermeld echter uitdrukkelijk het nieuwe loon. Het zegt: "vanaf april zal u €3600 verdienen." niet "vanaf april zal u €100 MEER verdienen." Geen idee of dit een verschil maakt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 19 mar 2018 20:13

Normaal gezien heb je een "basisloon". Dit is hetgeen je verdient zonder de index.
Op dit loon wordt de index toegepast om aan je brutoloon te komen.
Bij een indexverhoging, wordt enkel de index aangepast.
Bij een loonsverhoging wordt dit basisloon aangepast.

De werkgever communiceert wellicht enkel met de brutobedragen, en niet met de basisbedragen, waardoor dit dan een stuk onduidelijker wordt.
Maar als men over loonsverhoging spreekt, zou ik in dit voorbeeld verwachten dat het basisloon met 100 euro stijgt, waarop dat de (nieuwe) index berekend wordt.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2018 09:42

Laat ons hopen dat het zo gebeurd. Dat zou het meest voordelige zijn voor mij. Ik zal in ieder geval laten weten hier wat het uiteindelijk geworden is ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Loon”