Wachtvergoeding

Deverre
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wachtvergoeding

#1 , 12 mar 2018 13:59

Geachte,
Met een ploeg van vier zijn we al geruime tijd te werk gesteld bij bedrijf X. Een twintig jaar geleden is er door X een contract opgesteld met ons bedrijf Y. In dat contract is er toen opgenomen dat wij "werknemers" ook een wacht zouden lopen 7 op 7 en 24 op 24 aan de voorwaarden als de eigen werknemers van X. Voor deze wacht betaalt X een dagvergoeding aan Y. Bij de betaling van het loon door Y aan ons krijgen wij een deel van deze dagvergoeding bruto op de loonbrief, is OK. Nu tgv van een harmonisering in het bedrijf Y, is er beslist door de directie dat wachtvergoeding eigenlijk niet nodig is. Zonder zijn werknemers te contacteren zou er niets meer betaald worden. Daar de vakbond argumenteerde dat dat niet kon, heeft Y toch nog een vergoeding toegestaan: wel € 8 minder. Deze acht euro minder betekend een kleiner bruto en netto bedrag dan bij de start twintig jaar geleden. Wij doen nog steeds hetzelfde werk, bedrijf X verwacht nog steeds die 7/7 en 24/24. Als je dat bekijkt is dat ongeveer 92 dagen van wacht met een verlies van € 8/dag = 736 euro bruto verlies/jaar. Kan dit zo maar , is dit wettelijk. Eigenlijk moet ons bedrijf Y ons niet betalen daar bedrijf X (de klant) dit betaald, het bedrag is hoog genoeg om zelfs de forfaitaire onkosten te dekken. Wat kunnen wij als werknemer doen. Kunnen wij hier onze rechten laten gelden?
Met vriendelijke groet,
Deverre

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2018 11:41

Jullie werken voor Y, niet voor X. Wat Y van X krijgt, speelt voor jullie geen rol. Als jullie wachtvergoeding plots verlaagt (om welke reden dan ook) en je bent daar niet mee akkoord moet je dit aankaarten bij Y. Als de wachtvergoeding al lange tijd dezelfde is, zou men dit als verworven recht kunnen beschouwen en kan dit niet zomaar verlaagd worden. Maar als Y moeilijk doet, vrees ik dat dit voer voor de arbeidsrechtbank wordt. Wat zegt de vakbond?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Loon”