minder verdienen als interim dan als vast voor zelfde functie

barok
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

minder verdienen als interim dan als vast voor zelfde functie

#1 , 28 feb 2018 21:06

Als je een tijdelijk contract bij een bedrijf hebt en ze kunnen je geen nieuw tijdelijk contract meer geven, maar ze willen je wel houden en laten je dan maar via interim komen -alles exact hetzelfde, exact dezelfde locatie en functie-, mogen ze je dan via interim minder betalen? Terwijl je wel exact dezelfde functie doet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2018 21:15

Het probleem is dat je niet meer voor deze firma werkt, maar dat interim je werkgever is!

En je zal met het interim moeten gaan praten want het zijn zij die nu u moeten betalen.

Ik zou toch even tot aan de vakbond gaan en dit daar melden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Skoldt
Berichten: 159

#3 , 01 mar 2018 10:05

Het probleem is dat je niet meer voor deze firma werkt, maar dat interim je werkgever is!

En je zal met het interim moeten gaan praten want het zijn zij die nu u moeten betalen.

Ik zou toch even tot aan de vakbond gaan en dit daar melden.
Wat schrijft u hier weer allemaal.
Het interimkantoor is dan wel officieel de werkgever maar het is nog altijd de "klant" die beslist hoeveel betrokkene verdient. Het 'gesprek' moet dan ook niet gevoerd worden met het interimkantoor, maar met de personeelsverantwoordelijke van het bedrijf waar betrokkene is tewerkgesteld. En direct altijd naar de vakbond lopen is ook niet altijd in het voordeel van de aangeslotene. Misschien betreft het hier een gewone administratieve fout.

@Barok : in principe mag je niet minder verdienen dan een collega in een soortgelijke functie. Je meldt dat je reeds in dienst was met contract van bepaalde duur. Ik zou ervan uitgaan dat je evenveel zou moeten verdienen als interim dan als werknemer. Ik zou de personeelsverantwoordelijke hierop aanspreken en misschien ter staving je loonstroken van vroeger en nu eens erbij nemen.

Reclame

barok
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2018 17:52

Heb ik gedaan, de vraag stellen aan de personeelsverantwoordelijke. Kreeg van haar het antwoord dat interimkrachten bij hen altijd maar dit verdienen en dat het dus normaal is. Van het interimkantoor kreeg ik echter zwart op wit dat ik niet minder mag verdienen dan een medewerker in vast dienstverband in dezelfde functie (ik dus, ervoor). Maar interim zelf wil er niks aan doen, omdat, inderdaad, het bedrijf zelf over het loon beslist.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2018 20:13

Ziedaar dan sta je daar maar !

En wat ga je doen als men zegt volgende week moet je niet meer komen je vraagt te veel?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Skoldt
Berichten: 159

#6 , 08 mar 2018 07:51

Heb ik gedaan, de vraag stellen aan de personeelsverantwoordelijke. Kreeg van haar het antwoord dat interimkrachten bij hen altijd maar dit verdienen en dat het dus normaal is. Van het interimkantoor kreeg ik echter zwart op wit dat ik niet minder mag verdienen dan een medewerker in vast dienstverband in dezelfde functie (ik dus, ervoor). Maar interim zelf wil er niks aan doen, omdat, inderdaad, het bedrijf zelf over het loon beslist.
Het gesprek is gevoerd en het blijkt een weloverwogen keuze te zijn van je werkgever om je niet hetzelfde loon te betalen als voordien. Je hebt volgende keuzes :
- Je legt je neer bij het lagere loon
- Je trekt je conclusies en gaat elders gaan werken.
- Je gaat verder met je eis voor hetzelfde loon. Contacteer je vakbond voor een eventuele tussenkomst bij je werkgever. Ben je niet gesyndiceerd, dan kan je nog altijd terecht bij Inspectie der Sociale Wetten. Let wel: het risico dat je werkgever je als 'lastpak' ziet en de tewerkstelling beëindigt is reëel.

Veel succes

Terug naar “Loon”