VAA laptop <=> beperkte functies

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

VAA laptop <=> beperkte functies

#1 , 26 feb 2018 09:40

Wij hebben al jaren laptops ter beschikking.
(reizende job, on-site rapportage, facturatie, ...)

Vanaf dit jaar zouden wij hiervoor VAA moeten betalen (zou verplicht zijn vanuit de overheid)

Op zich geen probleem, je zou hem immers ook privé kunnen gebruiken.

Maar die laptops zijn zo beveiligd, dat je er privé niet veel mee kan doen.
Programma's/drivers installeren of zelf een andere achtergrond installeren is beveiligd door een paswoord.
Dus personaliseren lukt niet.

Mag ik er van uitgaan dat wanneer je betaald voor een privé voordeel, ze het toestel dan ook moeten ontgrendelen zodat je er volledig gebruik van kan maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 26 feb 2018 14:13

M.i. wel. Een VAA moet je enkel betalen wanneer er privé gebruik is. Als de functionaliteiten zo beknopt worden dat je er quasi niets met kan doen, dan kan men moeilijk stellen dat er privé gebruik is. Zeker als je privé nog een andere laptop hebt ook.

Het is gewoon de keuze van de werkgever om je hiervoor een VAA aan te rekenen, om discussies met de fiscus te vermijden. Een gemakkelijkheidsoplossing. Het is zeker niet "verplicht" vanuit de overheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2018 16:55

Wij hebben ook laptops ter beschikking, maar die zijn ook goed "dichtgetimmerd", zodat we deze eigenlijk alleen voor het werk kunnen gebruiken. We kunnen er bijvoorbeeld zelf geen software op installeren. Wat we er natuurlijk wel mee kunnen is surfen, de office applicaties gebruiken, etc... We kunnen deze dus wel "beperkt" voor privé doeleinden gebruiken als we zouden willen, maar ermee gamen of iets dergelijks zal dus niet lukken.

Ik neem de laptop soms wel mee op vakantie zodat de kindjes op locatie een DVD-tje, youtube, of online TV kunnen kijken, en ik op vakantie als ik zou willen wel via VPN kan inloggen op het netwerk van het werk (mails checken, status updates van bepaalde componenten van de infrastructuur op het werk nakijken, etc...).

Wij betalen hier totaal geen VAA op. Dat dit dus verplicht is van de overheid uit, lijkt me bij het haar getrokken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 26 feb 2018 19:45

Is allemaal moeilijk voor de werkgever hé.

Geen VAA wil zeggen dat het toestel volstrekt niet privé mag gebruikt worden. VAA is niet verplicht, maar de rsz kan vragen van te bewijzen dat het toestel privé niet gebruikt wordt. Vervelend, dus is het makkelijker die VAA te verrekenen.

Dan gaan natuurlijk wel de werknemers vragen dat ze (terecht) 100% de laptop mogen gebruiken privé, en dat ze er dus software en dergelijke zelf mogen opzetten.
Wat dikwijls wil zeggen dat het risico op problemen met het toestel plots veel hoger is. Virussen, malware, ransomware, noem maar op.

Wat ik soms tegenkom op laptops waarvan de eigenaar zegt dat hij "toch wat traag" geworden is, tart alle verbeelding!

Wat natuurlijk weer vervelend (en duur) voor de werkgever is...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2018 09:28

Ik denk dat daar inderdaad het probleem zit: als de laptop privé mag gebruikt worden, moet de werknemer daar ook zaken uit de privésfeer moeten kunnen opzetten: MP3 collectie, films, games, etc... Als een laptop zodanig dichtgetimmerd is dat hij enkel nog maar voor "office gebruik" geschikt is (en wat surfen), kan je moeilijk zeggen dat een werknemer hier privé nog veel mee kan doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 28 feb 2018 13:39

onlangs is hier door VanOvertveld een antwoord op een parlementaire vraag geweest, weliswaar over gsm's waarvan de werknemer zijn privedeel betaald. zou je m.i. kunnen doortrekken in dit verhaal.

https://www.gva.be/cnt/dmf20180207_0334 ... sting-meer

Terug naar “Loon”