Geen uitbetaling van loon

Sorro
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geen uitbetaling van loon

#1 , 18 feb 2018 23:11

Ik heb ontslag genomen bij mijn huidige job van 32 uur (bediende), en moet nog een opzeg doen van 13 weken. Ik ben ook al gestart op mijn nieuw werk 14 uren(arbeidster) , die na 13 weken zal veranderen in 38u. Het probleem is ik heb tot op vandaag van geen enkele werkgever een volledig loon heb ontvangen. Enkel op de plaats waar ik mijn onstlag genomen heb, heb ik een voorschot ontvangen. Op mijn nieuwe werkplaats zeggen ze dat het sociaal bureau niet meewerkt. Ik heb al beide partijen hierover aangesproken, maar er veranderd niets aan de situatie. Ik zou ze kunnen aangetekend schrijven, maar vanaf wanneer kan je aangetekend schrijven en wat moet er in de brief? Bij mijn werkgever waar ik onslag genomen heb zijn er 2 van zaken failliet verklaard vorige maand. En mijn nieuwe werkplaats bestaat nog maar een maand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 19 feb 2018 05:18

Wettelijk moet als bediende je loon betaald zijn 7 werkdagen na het einde van de werkperiode.
Het einde van de werkperiode is normaal gezien het einde van de maand, plus de 7 dagen houdt rekening met een 6 dagen werkweek (zaterdag telt mee), wat wil zeggen dat voor je loon van januari dit uiterlijk 8 februari betaald moet zijn.
Reken nog twee extra werkdagen indien je bij een andere bank dan de werkgever bent, dus uiterlijk maandag 12/2 had je volledige loon op je rekening moeten staan.
Vanaf die dag kan je je aangetekend schrijven versturen, zet erin dat je onmiddellijk (bijvoorbeeld binnen de 5 werkdagen) je loon wenst te ontvangen, en indien dit niet gebeurt dat u naar de sociale inspectie zal gaan.

Als arbeider zelfde verhaal, alleen wordt daar halverwege de maand een voorschot betaald, de betaling op het einde van de maand volgt dezelfde wetgeving als hier boven voor bediendes, het voorschot mag ten laatste 16 dagen voor de eigenlijke afrekening betaalt worden. Je moet met andere woorden minimum om de 16 dagen een betaling ontvangen.
Wanneer je in dienst gaat als arbeider komt het al eens voor dat er iets fout loopt met het voorschot, dat de papierwinkel nog niet rond is, maar je eigenlijke loon na het einde van de maand moet correct en op tijd betaalt worden!

Wat betreft de dienst toezicht op sociale wetten, de lijst met de verschillende afdelingen (hangt af waar je woont) vind je hier:
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Reclame

Terug naar “Loon”