ADV dagen na ziekte

ssoleti
Topic Starter
Berichten: 16

ADV dagen na ziekte

#1 , 27 jan 2018 09:06

Ik ben in november en december ziek geweest. Laaste week van december had ik ADV dagen ingepland.
Hetzelfde met de eerste week van januari.
Jammer genoeg kon ik mijn werk daarna niet hervatten en ben ik ziek tot einde januari waarna ik aansluiten moederschapsverlof opneem.

Volgens wat ik online kon vinden zijn adv dagen gewerkte dagen en dus betaald. Maar dit is vakantie dus zou toch moeten betekenen dat mijn loon voor januari volledig uitbetaald word aangezien na 2 weken herval vervalt en ik opnieuw gewaarborgd loon heb?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 jan 2018 20:21

Hebben er inderdaad 14 werkdagen (waarop jij niet ging gaan werken wegens ADV en feestdagen) tussen laatste dag ziekte in december, en eerste dag ziekte in januari gezeten?
Én heeft de dokter op het attest van ongeschiktheid NIET genoteerd dat het om een verlenging gaat?

ssoleti
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 28 jan 2018 03:27

Eerste briefje tot 22/12 andere vanaf 8/1
Volgens wat ik online overal terug vind gaat het over 14 kalenderdagen geen werkdagen.
En ik zit aan 16 kalenderdagen...
2de briefje komt zelfs van andere dokter.
1ste van huisdokter, 2de van gynaecoloog...
Staat nergens verlenging op... enkel ziekte

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 28 jan 2018 09:58

Dan heb je recht op een nieuwe periode van gewaarborgd loon.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2018 10:20

Ook als het over een verschillende ziekte gaat moet er zelfs geen 14 dagen te zijn !

Art:52
2° wanneer de werkman door middel van een geneeskundig getuigschrift bewijst dat deze nieuwe arbeidsongeschiktheid te wijten is aan een andere ziekte of aan een ander ongeval.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2018 21:04

ADV-dagen kan je wettelijk gezien niet overzetten naar het volgende jaar.
Mag je reeds vooraf ADV-dagen opnemen (ook al werden de relevante maanden nog niet gepresteerd)? Zelf passen wij het systeem toe dat ADV-dagen maar eerst kunnen worden opgenomen in de mate dat de maanden ook reeds gepresteerd werden. Ze kunnen dus niet vooraf genomen worden, wel "opgespaard" (tot het einde van het kalenderjaar).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

ssoleti
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 29 jan 2018 11:23

Bij ons zijn deze doorheen het jaar vrij op te nemen. Werken met my work and me.
Krijgen in het begin van het jaar al onze verlofdagen (adv dagen, wettelijke dagen en feestdagen die in het weekend vallen).

Ze gaan contact op nemen met het sociaal secretariaat. Ik ben benieuwd...

Terug naar “Loon”