Bijverdienste

The Chaser
Topic Starter
Berichten: 63

Bijverdienste

#1 , 19 jan 2018 17:22

Wanneer ik hoorde dat je dit jaar mogelijk 500€/netto kon bijverdienen met kleine klusjes had ik het idee om dit jaar in zeer beperkte mate kleine websites te maken en dat te verdienen.

Ik heb een eerste klant en heb voor deze een kleine website gemaakt.

De klant is akkoord voor 250€.
Deze is netjes klaar en we waren aan het wachten op de wet die deze week goedgekeurd zou worden zodat ik betaald kan worden.

Die wet is blijkbaar niet voor snel blijkt vandaag....

Hoe zorg ik ervoor dat ik deze 250€ netjes kan ontvangen van de klant en welke documenten maak ik op? En hoe vul ik dit in in mijn belasting? Aangezien de wet er mogelijk niet komt zal dit helaas eenmalig zijn.

Aangezien dit een bedrijf is en ik een hekel heb aan zwartwerkers wil ik dit graag legaal en netjes op orde hebben zonder gesjoemel. Zodat hij ook deze kosten kan inbrengen.

Wat moet ik doen?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2018 18:03



Aangezien dit een bedrijf is en ik een hekel heb aan zwartwerkers
denk dat u dan wel zonet in het zwart hebt gewerkt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 19 jan 2018 18:06

Wanneer ik hoorde dat je dit jaar mogelijk 500€/netto kon bijverdienen met kleine klusjes had ik het idee om dit jaar in zeer beperkte mate kleine websites te maken en dat te verdienen.

Ik heb een eerste klant en heb voor deze een kleine website gemaakt.

De klant is akkoord voor 250€.
Deze is netjes klaar en we waren aan het wachten op de wet die deze week goedgekeurd zou worden zodat ik betaald kan worden.

Die wet is blijkbaar niet voor snel blijkt vandaag....

Hoe zorg ik ervoor dat ik deze 250€ netjes kan ontvangen van de klant en welke documenten maak ik op? En hoe vul ik dit in in mijn belasting? Aangezien de wet er mogelijk niet komt zal dit helaas eenmalig zijn.

Aangezien dit een bedrijf is en ik een hekel heb aan zwartwerkers wil ik dit graag legaal en netjes op orde hebben zonder gesjoemel. Zodat hij ook deze kosten kan inbrengen.

Wat moet ik doen?

Met vriendelijke groeten
Websites maken valt niet onder klusjes. Best eenmalig een onkostennota opmaken en aangeven bij diverse inkomsten.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 19 jan 2018 18:12

kan je geen factuur schrijven?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2018 18:13

Dit kan iets voor u zijn voor de toekomst.

Zie eens naar deze link dit is voor freelancers die niet zelfstandig zijn !!!

https://www.tentoo.be/freelancers/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

The Chaser
Topic Starter
Berichten: 63

#6 , 19 jan 2018 18:35

Aha. Oei. Ik lees verschillende zaken nu.

Zowiezo ga ik deze inkomsten aangeven. Aangezien ik dus geen zwartwerk wil doen.
Dus onkostennota maken en invoeren als diverse inkomsten. Hoeveel belasting moet ik opzij zetten?

Bedankt voor de link!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jan 2018 18:39

. Hoeveel belasting moet ik opzij zetten?

Bedankt voor de link!
Dit zal +/- 33% belastingen zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 19 jan 2018 19:07

Dit kan iets voor u zijn voor de toekomst.

Zie eens naar deze link dit is voor freelancers die niet zelfstandig zijn !!!

https://www.tentoo.be/freelancers/
DIe Tentoo toestanden zijn eigenlijk ook niet correct. Je maakt van zelfstandigen loontrekkenden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jan 2018 19:41

Men kan toch niet zelfstandig worden voor een paar honderd euro's per maand !

Dit is toch een zekere oplossing voor zulke zaken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#10 , 19 jan 2018 19:50

Men kan toch niet zelfstandig worden voor een paar honderd euro's per maand !

Dit is toch een zekere oplossing voor zulke zaken !
Praktisch ja, maar wettelijk correct is het zeker niet. Het wordt gewoon gedoogd omdat het anders volledig in het zwart zou zijn.

Ik betwijfel trouwens dat het voor iedereen bij "een paar honderd euro's per maand" blijft.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 20 jan 2018 10:30

Men kan toch niet zelfstandig worden voor een paar honderd euro's per maand !

Dit is toch een zekere oplossing voor zulke zaken !
Kan perfect, in bijberoep weliswaar.
Anders zie ik niet in hoe er mensen zijn die ooit onder de vrijstellingsnorm van 1400 euro (afgerond) zullen zitten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 jan 2018 11:50

Anders zie ik niet in hoe er mensen zijn die ooit onder de vrijstellingsnorm van 1400 euro (afgerond) zullen zitten
Ik heb wat ervaring met zeer kleine zelfstandigen in bijverdiensten.

Maar zelfstandig worden voor een goede 1400€ per jaar (120€ per maand of 30€ per week) dit is toch te zot om los te lopen zeker!!

De enige die ik kan bedenken die dit zou doen en misschien ook doet dit zijn vaders of moeders die om praktische redenen aandeelhouder of zaakvoerder worden in een vennootschap van hun kinderen en zo niet meer dan 1400€ vergoeding krijgt, maar anders zie ik dit echt niet zitten, een rompslomp voor niks.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”