loonruil en decoratiepremie

edc1
Topic Starter
Berichten: 50

loonruil en decoratiepremie

#1 , 18 jan 2018 10:13

Ik bezit een firmawagen volgens het princiepe van loonruil. Dit betekent dat mijn Bruto wedde verminderd wordt met maandelijk 400 euro.
4000-400=3600. (fictieve bedragen :) )
Vraag 1: Is het correct dat de RSZ berekend wordt op 3600 euro?
Vraag2: Vorig jaar kreeg ik een premie voor 35j dienst. Premie is gelijk aan bruto wedde -> netto. Hierbij heeft men ook als basis 3600 euro genomen. Klopt dit? Argumentie van de directie is de volgende. Ze dienen voor de decoratiepremie het bedrag te nemen gebaseerd op het bruto gedeelte waarop Rsz wordt betaald. Kan kloppoen, maar ik vind het toch vreemd dat ik éénmalig 400 euro extra loonruil moet betalen naar aanleiding van deze premie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 18 jan 2018 21:53

RSZ wordt idd berekend op “3600€” doch bij mijn werkgever worden alle premies van collega s die loonruil accepteerden berekend op de wedde voorafgaand aan de loonruil. Mijn salariswagen is zonder loonruil ;-)

In uw voorbeeld verliezen ze dus “slechts” 4800€ bruto salaris per jaar. Mogelijks is de CAO bij u anders doch k zou toch eens aandringen om de “decoratiepremie” met 400€ te verhogen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2018 09:38

U verlof geld is bij loonruil ook wat minder, daar die ook volgens het bruto loon berekend word.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

edc1
Topic Starter
Berichten: 50

#4 , 19 jan 2018 14:08

Verlofgeld, eindejaarspremie is inderdaad minder. Daar kan ik inkomen. Maakt deel uit van het loonruilcontract. Maar die decoratiepremie is een éénmalige premie, waardoor ik nu plots 400 euro netto extra loonruil diien te betalen. Voor mijn vorige wagens (De huidige is reeds de 4e wagen) heb ik dit nooit moeten betalen. Dit wringt een beetje.

Terug naar “Loon”