Bijkomende netto bijdrage wagen bovenop VAA

RudyN
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bijkomende netto bijdrage wagen bovenop VAA

#1 , 12 jan 2018 12:22

Mijn nieuwe werkgever wil bovenop mijn bijdrage VAA nog eens 70€ netto afhouden voor persoonlijk gebruik.
Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 12 jan 2018 12:55

Dit kan zeker...

VAA is de berekeningsbasis voor de belasting. Daarnaast kan, afhankelijk van de geldende car-policy in het bedrijf, of bv. als je boven budget gegaan bent, nog een persoonlijke bijdrage gerekend worden.


P.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 12 jan 2018 12:59

Hij mag wel die persoonlijke bijdrage in mindering brengen op uw VAA. Uw VAA zakt dus met 70€ zodat de kost min-of-meer halveert.

Reclame

RudyN
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2018 13:20

Ik betaal ook al de VAA van 120€ dus die valt al volledig weg. De extra 70€ die ze aanrekenen is zogezegd voor privé brandstof gebruik.

berenod
Berichten: 942

#5 , 12 jan 2018 15:00

Ik betaal ook al de VAA van 120€ dus die valt al volledig weg. De extra 70€ die ze aanrekenen is zogezegd voor privé brandstof gebruik.
Die redenering is niet correct.

U betaalt geen VAA!

VAA is een bedrag dat de fiscus bepaalt dat het privé gebruik van de wagen waard is in natura.

De fiscus beschouwt dus dat bedrag als inkomsten voor u dewelke u niet in de vorm van geld krijgt, maar in natura, in de vorm van een wagen die u privé mag gebruiken.
En dus moet u op dat stuk loon dat u in natura ontvangt ook belastingen betalen.

120€ VAA resulteert in ongeveer een 50€ minder nettoloon, daar u 50€ meer belastingen gaat moeten betalen.

Wanneer u een eigen bijdrage moet betalen, dan mag die bijdrage van het VAA bedrag afgetrokken worden.

In het geval van een eigen bijdrage van 70€ gaat er dus een VAA van 50€ overblijven, waardoor uw belasting slechts met een 20€ gaat stijgen, ipv de 50€ moest men de 120€ VAA gebruiken.

Op gebied van belastingen doet u door die eigen bijdrage 30€ profijt, waardoor op het einde van de rit die eigen bijdrage van 70€ er maar 40€ kost!

RudyN
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2018 16:36

Eventje opletten aub,
Bij mijn loon word +120€ VAA bijgeteld en -120€ weer afgetrokken voor de VAA EN nog eens -70€ voor eigen bijdrage brandstof, totaal +120€ en -190€

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jan 2018 16:45

Ik denk dat dit net het zelfde is als berenod schreef.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 12 jan 2018 17:12

Op uw loonfiche zie je inderdaad eerst VAA : +120€ omdat uw belasting berekend wordt op je salaris + 120€. Daarna zie je -120€ op je loonbrief staan om die "+120€" te schrappen. Deze onverstaanbare manier van werken is inherent aan loonberekeningstoepassingen (waarvan ik je de details ga besparen ;-))

Vervolgens heb je een eigen bijdrage te betalen van -70€ die afgetrokken wordt van je nettoloon.

Als je VAA zonder eigen bijdrage 190€ zou geweest zijn dan is je loonfiche correct (want 190-70=120€ overblijvende VAA) en 70€ eigen bijdrage.

Als je VAA zonder eigen bijdrage 120€ zou geweest zijn dan mag je werkgever (zoals hierboven reeds geschreven) de VAA verminderen tot 50€

RudyN
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jan 2018 17:54

Ok, dus op mijn volgende loonbrief moet dan staan dat de VAA +50€ staan ipv de +120€ en dan ook -50€ ?
Want die 70€ persoonlijke bijdragen waren ze "vergeten" door te geven aan SD worx en nu word er een terugvordering gedaan van de afgelopen 6 maand.

Sirkii
Berichten: 5395

#10 , 12 jan 2018 19:34

Correct

berenod
Berichten: 942

#11 , 14 jan 2018 09:23

Het probleem is een beetje dat elk sociaal secretariaat een eigen manier heeft om de berekeningen op je loonfiche weer te geven.
En sommigen zijn helemaal niet duidelijk!

Maar inderdaad, het zou zoiets moeten worden:

Code: Selecteer alles

1010 Prestaties AAAA VAA wagen +50 ----------------------------------------------- Totaal Bruto AAAA 2500 Bijdrage sociale zekerheid -BBBB ----------------------------------------------- Belastbaar CCCC 3500 Voorheffing op normale bezoldigingen -DDDD VAA wagen -50 3904 Inhouding op nettoloon firmawagen -70 ----------------------------------------------- Nettoloon FFFF
Soms wordt de volgorde waarin de bedragen worden weergeven omgedraaid bij verschillende sociaal secretariaten, dit lijkt vreemd, maar heeft geen effect op de berekening.

Terug naar “Loon”