Ik ben recent aan de slag gegaan bij een nieuwe werkgever en had in 2017 recht op 20 wettelijke vakantiedagen.
Op moment dat ik bij de nieuwe werkgever begon bleven er nog 8 wettelijke vakantiedagen over.
In december heb ik 9 dagen verlof genomen dewelke mondeling goedgekeurd werden en vervolgens in de openbare agenda geplaatst werden.
Op 26/12 (reeds in verlof vanaf 21/12) ontving ik een mail van administratie dat ze onbetaald/onwettig verlof inplannen omdat ik nog geen verlof heb opgebouwd bij de nieuwe werkgever.
Ze waren echter reeds voor mijn indiensttreding in het bezit van de vakantieattesten (via email) en dus ook op de hoogte dat er nog wettelijke vakantiedagen waren.
Situatie dag van vandaag:
- Ik merk op dat ik 9 dagen verlof heb genomen, dus 1 dag meer dan de wettelijke vakantiedagen die nog overbleven.
Dit gaat om een vergissing van mijnentwege, echter had mijn werkgever me hier ook op kunnen wijzen aangezien ze mijn vakantieattesten hebben.
- Mijn werkgever heeft mijn loon maar gedeeltelijk uitbetaald. Ik vermoed (loonbrief moet nog toekomen) dat ze dus onwettig afwezig hebben ingeboekt. Dit lijkt me alles behalve correct.. Moeten zij de vakantiedagen niet gewoon uitbetalen en in juni opnieuw verrekenen met mijn loon aangezien het vakantiegeld reeds werd ontvangen bij de uitdiensttreding bij de vorige werkgever?
- Wat is het juridisch gevolg van een onwettig verlof?
- Stel dat ik 8 dagen wettelijke vakantie ingeboekt kan krijgen (waar ze sowieso niet onderuit kunnen lijkt me).
Wat met de 9de dag? Om toekomstige consequenties te vermijden wil ik hier uiteraard geen onwettig verlof zien staan.