Uitkering en vakantiedagen

bursaal
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Uitkering en vakantiedagen

#1 , 06 jan 2018 13:06

Gegroet allen,

Ik ben op zoek naar wat advies want mijn werkgever en ziekenfonds doen moeilijk. Voor de volledigheid even vertellen dat ik een bediende ben.

Ik ben gedurende 8 weken buiten strijd geweest omwille van een sportblessure. Ik had een ziektebriefje tot 21 december en had nog 8 zelf te kiezen verlofdagen over. Dit is door mijn werkgever doorgegeven aan het ziekenfonds via het vakantie-attest. En nu komt de discussie. Het ziektefonds heeft die 8 dagen verlof omgerekend naar 10 dagen verlof in een 6 dagen stelsel. Als je 10 werkdagen terug telt vanaf 31 december dan kom je uit op 19 december en dat is de datum dat ze mijn uitkeringen zijn gestopt. Mijn werkgever zou volgens hen over moeten gaan het uitbetalen van mijn vakantiedagen. Mijn werkgever betwist dit omwille van het feit dat ik opnieuw aan de slag ben gegaan voor het einde van het jaar. Zij vertellen dat het ziekenfonds moet doorgaan met het betalen omdat mijn ziekteverlof niet tot het einde van het jaar loopt en dus het vakantie-attest vervalt.

Volgende discussie gaat over het aantal verlofdagen en het al dan niet uitbetalen van verlofdagen. Als ik het correct voor heb, moet de werkgever verlofdagen van een bediende uitbetalen als de bediende deze onmogelijk kan opnemen, nee?

Probleem van het aantal verlofdagen: Op mijn vakantie-attest schreef mijn werkgever dat ik nog recht heb op 8 verlofdagen. Ik ga daar niet mee akkoord want ik heb 8 eigen verlofdagen over (niet geboekt) + een week collectief verlof tussen 25 en 29 december (kerst + inhaal nieuwjaar + inhaal wapenstilstand + 2 "gratis" verlofdagen) + 22 december dat ik had opgenomen om dit jaar niet meer te moeten werken. In totaal dus 14 dagen, correct of niet? Volgens mijn werkgever mag ik die collectieve week niet rekenen als verlof omdat dit een geste is. Ik kan volgen dat het een geste is voor de 2 "gratis" dagen, maar voor de andere dagen toch niet?

Al dan niet uitbetalen verlofdagen: Dient mijn werkgever deze uit te betalen? Ik kon deze 8 dagen dit jaar niet meer opnemen omdat ik met ziekteverlof was. Na mijn ziekteverlof kon ik deze ook niet meer opnemen omdat ik nog maar 1 dag diende te presteren (waar ik zelf al verlof nam). Mijn werkgever betwist deze redenering. Zij stellen dat ik mijn vakantiedagen maar had moeten opnemen voor mijn ziekteverlof of erna (erna is onmogelijk want collectief verlof en slechts 4 dagen). En omdat ik terug in dienst ben getreden vervalt de regel dat ik ze onmogelijk kon opnemen volgens hen.

Kan iemand mij weg wijzen?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2018 15:58

De verlof dagen die niet opgenomen zijn op het einde van de maand door ziekte of andere vervallen.

Maar de werkgever moet als het een bediende betreft deze uitbetalen, een arbeider krijgt toch ook dit geld van de vakantie kas.

Zoals ik het lees is je geval toch niet zo simpel of je het zelf voorstelt .
heb 8 eigen verlofdagen over (niet geboekt) + een week collectief verlof tussen 25 en 29 december (kerst + inhaal nieuwjaar + inhaal wapenstilstand + 2 "gratis" verlofdagen) + 22 december dat ik had opgenomen om dit jaar niet meer te moeten werken
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 06 jan 2018 18:14

Er waren nog 4 werkdagen te gaan: 22, 27,28 en 29 december. Nieuwjaar 2017 viel op zondag en kreeg je op 29/12. Op 22,27 en 28 december nam je verlof (dat de gratis dagen geschrapt worden bij ziekte is niet abnormaal)

Je kon dus 5 dagen niet opnemen. Daar je op 22/12 herbegon stopt de mutualiteit na do 14/12 (afgezien van die 5 dagen/6 dagen) en zou je baas mi 5 dagen enkel loon moeten uitbetalen.

Ga eens langs bij je vakbond. Antwoord onder voorbehoud.

Reclame

bursaal
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jan 2018 19:31

Er waren nog 4 werkdagen te gaan: 22, 27,28 en 29 december. Nieuwjaar 2017 viel op zondag en kreeg je op 29/12. Op 22,27 en 28 december nam je verlof (dat de gratis dagen geschrapt worden bij ziekte is niet abnormaal)

Je kon dus 5 dagen niet opnemen. Daar je op 22/12 herbegon stopt de mutualiteit na do 14/12 (afgezien van die 5 dagen/6 dagen) en zou je baas mi 5 dagen enkel loon moeten uitbetalen.

Ga eens langs bij je vakbond. Antwoord onder voorbehoud.
Wapenstilstand viel op een zaterdag en aangezien ik in een 5 dagen schema zit, moet ik deze ook nog inhalen. Dus nog 1 dag extra vakantie.

Een vakbond aanspreken is moeilijk aangezien ik een bursaal ben en geen echte werknemer/bediende ben. Ik ben wel al met hen in contact, maar ze konden niet beloven dat ze mij konden helpen.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 06 jan 2018 22:38

Bij uitbetaling van 6 beursdagen stopt de mutualiteit dan ook 1 dag vroeger. Er is slechts een walletje om van te eten. Is als bursaal het sop de kool van de discussie waard ?

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 07 jan 2018 10:55

"Een vakbond aanspreken is moeilijk aangezien ik een bursaal ben en geen echte werknemer/bediende ben"


Kan is zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer reeel dat ziekenfonds ten onrechte de vakantiedagen inhoud

Voor een bursaal worden minder rsz bijdragen ingehouden, die hebben geen recht aan volledig vakantiegeld bijgevolg mogen zijn die vakantiedagen niet in houden

probleem is ik heb het ooit ergens gelezen, maar weet niet van buiten waar.

eventueel kan je het opzoeken op de website van het riziv

of het riziv een mail sturen

bursaal
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jan 2018 11:08

Ik ben een bursaal met een volledige RSZ bijdrage en dus recht op volledig vakantiegeld (wel berekend op een brutoloon dat +/- gelijk is aan mijn nettoloon).

Glennn
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mei 2018 15:06

Ik vanaf 26 mei 2017 thuis wegens kapotte schouder . Mijn vraag is ,ik ben nu 1 jaar thuis krijg ik dit jaar ook vakantiegeld ? Mvg

Terug naar “Loon”