Bedrijfsvoorheffing , ceo in loondienst

Drietekens
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bedrijfsvoorheffing , ceo in loondienst

#1 , 03 jan 2018 01:23

Beste

Voor de berekening van de bedrijfsvoorheffing dien ik te weten te komen of een ceo in loondienst als werknemer / zelfstandig bedrijfsleider / bedrijfsleider moet worden beschouwd.

Langs de 1e kant heeft een ceo een leidinggevende functie dus ga ik ervan uit dat hij een bedrijfsleider is.

Volgens mij is hij niet zelfstandig dus is hij een werknemer.

Mijn besluit: volgens het attractiebeginsel moet hij worden belast als bedrijfsleider dus zou ik de regels hanteren die van toepassing zijn op de "bedrijfsleider" maar dan wel met uitzondering van de regels die van toepassing zijn op de "zelfstandige bedrijfsleider".

Ik heb over deze hele redenering veel twijfels...

Of betekent loondienst meteen dat de regels van een werknemer van toepassing zijn? <-> attractiebeginsel

Op een andere site had ik gelezen dat er 2 categorieën van bedrijfsleider bestaan en volgens die site zijn ze telkens zelfstandig.

Moet een bedrijfsleider steeds zelfstandig zijn? (Ik denk dan van niet)...

Ik zou het op prijs stellen mocht iemand bereid zijn duidelijkheid te willen scheppen.
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Drietekens op 03 jan 2018 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 03 jan 2018 08:16

Een bedrijfsleider in loondienst wordt fiscaal behandeld zoals elke werknemer : voorafhoudingen volgens barema en mooi jaarlijks een belastingsbrief invullen.

Vele bedrijfsleiders werken evenwel als zelfstandige en factureren via hun bvba hun opdrachtgever (bedrijf) het contractueel overeengekomen dag- of maandbedrag. Vervolgens betaalt de bvba hen een (klein) salaris uit als werknemer van de bvba dat fiscaal als salaris behandeld wordt. De bvba maakt voorts kosten (auto, huizen, ...), kan andere inkomsten hebben (huurgelden, ...) en betaalt vennootschapsbelasting op de winsten en roerende voorheffing op uitgekeerde dividenten. Etc.

Drietekens
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2018 15:05

Begrepen! Van harte bedankt!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 04 jan 2018 17:57

Was dat een examenvraag?

Terug naar “Loon”