Betaalde feestdag als interimkracht

Eisoft1!
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Betaalde feestdag als interimkracht

#1 , 02 jan 2018 18:30

Ik ben vanaf februari tot medio december als interimkracht aan de slag bij dezelfde firma telkens met weekcontracten. Op vrijdag 15 dec geraakte ik niet op het werk en heb een dag verlof ingezet, na discussie met de baas hierover heb ik aan het interimkantoor gemeld dat ik niet meer terug ging. Heb ik nog recht op de dag v 25 dec en 1 jan? Ben nu nog werkloos.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 02 jan 2018 18:50

Absoluut!
Je moet wel zonder werk gevallen zijn op het einde van het laatste uitzendcontract!

Aangezien je meer dan 1 maand uitzendarbeid achter de rug hebt, heb je recht op alle feestdagen die vallen binnen de 30 dagen na beeindigen van je laatste contract.

Dit is typisch iets dat uitzendkantoren "vergeten" te betalen, dus als er niets komt, zeker achteraan gaan!

Eisoft1!
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2018 19:39

En dit is ook geldig zelfs al heb ikzelf het contract beëindigd?

Reclame

LeenW
Berichten: 12827

#4 , 02 jan 2018 19:40

Op welke manier hebt u het contract beëindigd? Hebt u uw laatste contract uitgedaan of bent u op zekere dag gewoon niet meer gaan werken?

Eisoft1!
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jan 2018 19:53

Ik ben op de laatste dag v mijn weekcontract dus op vrijdag niet meer gaan werken maar daar heeft mijn baas een dag verlof voor ingediend, ikzelf heb dan op vrijdag het interimkantoor verwittigd dat ik niet meer terug ging

berenod
Berichten: 942

#6 , 02 jan 2018 19:55

Indien uw baas die laatste dag inderdaad als een vakantiedag naar de interim heeft doorgegeven dan is er geen vuiltje aan de lucht.
U hebt gewoon de wekelijkse verlenging niet aanvaard.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jan 2018 23:23

Ik ben vanaf februari tot medio december als interimkracht aan de slag bij dezelfde firma telkens met weekcontracten. Op vrijdag 15 dec geraakte ik niet op het werk en heb een dag verlof ingezet, na discussie met de baas hierover heb ik aan het interimkantoor gemeld dat ik niet meer terug ging. Heb ik nog recht op de dag v 25 dec en 1 jan? Ben nu nog werkloos.
op basis van art 44 werkloosheidsbesluit 25/11/1991 heb je al zeker geen recht op een werkloosheidsuitkering, indien je een uitkering krijgt en dit aan de oren van de rva komt betaal je alles terug + sanctie
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Eisoft1!
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 jan 2018 19:10

Waarom ik heb toch gewoon mijn contract niet verlengd?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jan 2018 11:36

Waarom ik heb toch gewoon mijn contract niet verlengd?
dan ben je niet werkloos onafhankelijk van je wil.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

berenod
Berichten: 942

#10 , 07 jan 2018 12:18

Waarom ik heb toch gewoon mijn contract niet verlengd?
Inderdaad, recht op werkloosheidsuitkering krijg je als je buiten je wil om zonder werk valt.

Faillissement, ontslag en dergelijk, niet dus wanneer je zelf stopt met werken.

Een contract niet verlengen is een keuze die je zelf hebt gemaakt, en niet een die iemand anders voor je gemaakt heeft!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 jan 2018 17:52

Je mag als werkzoekende niet zomaar een job weigeren. Uitzendwerk wordt beschouwd als passend werk. Je mag niet zeggen dat je alleen een vaste job wilt. Want dan zou je je recht op werkloosheidsvergoeding kunnen verliezen.

bron: ABVV en ik denk dat zij het wel kunnen weten ! :roll:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”