wijziging bedrijfswagen

hdb29
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

wijziging bedrijfswagen

#1 , 01 jan 2018 09:15

Mijn werkgever heeft mij over 2 maanden aangesproken om mijn bedrijfswagen na 5 jaar te wijzigen. Om de uitstraling van zijn bedrijf te verhogen heeft hij gekozen voor een wagen met een hogere cataloguswaarde dan mijn huidige bedrijfswagen. Nu blijkt dat er een groter voordeel alle aard wordt aangerekend, waardoor mijn netto-loon lager wordt, zelfs bij een lagere CO2-uitstoot. Volgens mijn werkgever hoeft hij dit loonverschil niet bij te passen, ook al is het uitdrukkelijk zijn keuze van de wijziging van de wagen. Kan dit zomaar gebeuren? Hij vermelde er trouwens nog bij dat de restwaarde na 5 jaar hoger zal zijn dan mijn huidige wagen, waardoor hij geen verlies doet...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 01 jan 2018 18:05

Wat staat er in de car-policy van je bedrijf?

hdb29
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jan 2018 20:16

Beste,
Er werd geen car-policy opgemaakt, er werd enkel in de arbeidsovereenkomst vermeld dat de werkgever een wagen ter beschikking stelt ter waarde van ... euro, en dat de kosten voor brandstof en onderhoud voor rekening zijn van de werkgever.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 01 jan 2018 20:27

Is de ...€ significant lager dan de cataloguswaarde van de huidige wagen?

Weet wel dat het VAA berekend wordt op een combinatie CO2/cataloguswaarde waarbij de cataloguswaarde elk jaar dat de wagen ouder wordt wat zakt en de CO2 gebaseerde poot elk jaar wat stijgt.

Zelfs mocht je een identieke wagen gekregen hebben dan zou je VAA ruwweg zo n 20% hoger geworden zijn. Dat de regelkes voor de berekening van het VAA constant wijzigen kan uw werkgever niet helpen.

Wat is je huidig VAA (en je vorig) ?

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 02 jan 2018 11:39

Ter aanvulling : elke 12 maand zakt de "cataloguswaarde" met 6%. Vanaf de 61e maand blijft de "minimumwaarde" van 70% vast.

Als je vorige leaseauto meer dan 5 jaar oud was werd je VAA berekend op 70% van de cataloguswaarde (zonder in 2017 evenwel minder te bedragen dan 1.260€/jaar. Met de nieuwe wagen wordt het eerste jaar de VAA op 100% berekend (ipv 70%) en is de cataloguswaarde hoger.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 02 jan 2018 12:56

beste het verschil in voordeel alle aard is eerder beperkt. Tussen een wagen van 50.000 € en één van 30.000 met zelfde motorisatie zal dat zowat 100 € voordeel per maand meer zijn, hetzij circa 50 € bedrijfsvoorheffing per maand meer.
Weet wel dat je de eigen gemaakte wagenkosten (tankkosten in buitenland, carwash, parkeerkosten...) in mindering kan brengen van het VAA waardoor je via personenbelasting in extremis een stuk bedrijfsvoorheffing kan recupereren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 03 jan 2018 09:53

Eigen kosten (carwash, parking, zelfbetaalde opties, tanken in buitenland als je een tankkaart met nationale beperking hebt, franchises bij schade, ... ) kan je NIET in mindering brengen op je Voordeel Alle Aard.

Wat WEL in mindering komt is een eigen vaste maandelijkse bijdrage die je door de baas aangerekend wordt : Bv je baas betaalt 500€/maand lease doch je betaalt 100€ bij om een duurdere wagen te nemen die 600€/maand kost of de baas rekent forfaitair bv 100€ per maand aan voor uw brandstofverbruik.

Details : https://financien.belgium.be/sites/defa ... s-2017.pdf

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 04 jan 2018 18:05

Sirkii

Ik denk dat de circulaires dat anders interpreteren. maar toegegeven : ik vind er geen tekst van.
het is te zeggen : ik heb er wel een tekst van, maar die komt intern van HR die ons jaarlijks via een bijzondere template vraagt om de eigen gedragen kosten mbt firmawagen op te lijsten en te detailleren. Dit wordt dan in mindering gebracht van VAA. En die inventaris wordt ook aan PB bezorg met vraag om bewijsstukken 7 jaar te bewaren. ik werk bij een grootbank met 18.000 personeelsleden en een stevig uit de kluiten gewassen fiscale dienst....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 05 jan 2018 14:02

Basejumper,

Waarschijnlijk zal dit dan een specifieke dading zijn die je werkgever overeengekomen is met de fiscus.

Terug naar “Loon”