Recht op eindejaarspremie ondanks arbeidsongeval?

Mieke1991
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Recht op eindejaarspremie ondanks arbeidsongeval?

#1 , 13 dec 2017 22:25

Hallo,

Ik heb een vraag, ik ben nieuw hier en was me vanmiddag aan het afvragen of mijn vriend recht heeft op een eindejaarspremie.

Kort samengevat:
Mijn vriend heeft in Februari van dit jaar zijn ontslag gegeven, maar viel dan op 21 Maart van een bouwlift, beide hielen verbrijzeld. Hij zou nog 2 dagen moeten werken voor dat bedrijf. Op diezelfde dag stuurde zijn nieuw baas om zijn contract te tekenen, dit is dus niet gebeurd ivm opname ziekenhuis. Dus eigenlijk is mijn vriend nu werkloos. Ik heb vanmiddag gebeld naar zijn ex-werkgever en zij beweerde dat hij geen eindejaarspremie krijgt omdat hij langdurig ziek is. Weet er hier iemand hoe dit zit?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 14 dec 2017 09:17

Om een duidelijk antwoord te geven missen we wat info. Ik vind uw verhaal ook wat verwarrend. De val van de bouwlift, was dat een arbeidsongeval of een privé-ongeval ? In 't eerste geval is het de arbeidsongevallenverzekeraar die tussenkomt, anderzijds de mutualiteit. Uw vriend blijft uitkeringen genieten van één van deze twee instellingen zolang hij arbeidsongeschikt is. Indien medisch adviseur beslist dat ie terug arbeidsgeschikt is, zal hij zich moeten inschrijven als werkzoekende. Hij zal waarschijnlijk geen recht hebben op werkloosheidsvergoedingen gezien hij zelf zijn contract heeft opgezegd (ik zeg waarschijnlijk omdat interpretatie van dossiers en toekenning van werkloosheidsvergoedingen per regio nogal kan verschillen).

Eindejaarspremie is sectorieel geregeld, waarbij ieder paritair comité zijn eigen regels hanteert voor berekening van de eindejaarspremie. Wat is het PC ? Wat is de referteperiode waarop EP wordt berekend, zijn er anciënniteitsvoorwaarden ? Arbeider of bediende ? Is er een bedrijfs-CAO die afwijkende regels heeft ?

Aangezien uw vriend zelf ontslag heeft gegeven, werd de opzeg niet geschorst door het ongeval. Het contract eindigde bijgevolg op 21/3+2dagen = 23 maart. De EP wordt berekend op de effectieve prestaties+gelijkstellingen, dus de referteperiode waarop EP wordt berekend begint op ???? en eindigt sowieso op 23/3.
Afhankelijk van sector wordt ziekte en arbeidsongeval (gedeeltelijk) gelijkgesteld met prestaties, en ik snap evenmin dat er gesproken wordt over 'langdurige ziekte' terwijl zijn afwezigheid onder contract slechts 2 dagen bedroeg.

Mieke1991
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2017 09:27

Hallo,
Bedankt voor je uitleg al.
Het is een erkend arbeidsongeval en is tewerkgesteld sinds 2015 vast in dienst. Hij is werkzaam in pc 100

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2017 10:32

Het PC 100 is het aanvullende PC en is niet verplicht een eindejaarspremie uit te betalen, dit word soms op bedrijfsvlak wel overeen gekomen maar is niet verplicht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mieke1991
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2017 13:16

Maar hij heeft altijd eindejaarspremie gehad, vandaar ook mijn vraag

Skoldt
Berichten: 159

#6 , 14 dec 2017 13:55

Dan kan het zijn dat er op bedrijfsvlak een akkoord is inzake eindejaarspremie. Zonder de inhoud te kennen van dit akkoord kunnen wij jammer genoeg geen sluitend antwoord geven op uw vraag.
Kijkt u misschien even in het arbeidsreglement van uw vriend of daar de modaliteiten voor betaling van EP instaan. Mocht u hierover niets vinden en u denkt recht in uw schoenen te staan, kan u steeds beroep doen op de vakbond of desnoods op Sociale Inspectie.

Terug naar “Loon”