werkgever betaalt niet

TineB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

werkgever betaalt niet

#1 , 12 dec 2017 08:10

ik ben arbeider. Sinds eind oktober werk ik bij nieuwe werkgever. Ik werd betaald voor de twee dagen in oktober dat ik gewerkt heb en ik heb 13 nov het voorschot voor november ontvangen. Sindsdien geen betalingen meer ontvangen van werkgever. Ondertussen al veel telefonisch contact gehad en loze beloften. Mijn collegas zijn allemaal wel betaald, op twee andere nieuwe collegas na.
Een arbeider wordt normaal om de 16 dagen betaald, bij mij is het nu dag op dag een maand geleden. Welke stappen kan ik ondernemen als ik niet naar de vakbond wil gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 12 dec 2017 11:12

Sociale inspectie inschakelen. zo snel mogelijk.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2017 15:03

We zijn vandaag den 12/12 eigenlijk is de werkgever nog maar 1 dag te laat !!

Hij moet je maar ten laatste den 7 den werkdag betalen na de maand, en een voorschot +/- 15 de van de maand !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 12 dec 2017 15:18

We zijn vandaag den 12/12 eigenlijk is de werkgever nog maar 1 dag te laat !!

Hij moet je maar ten laatste den 7 den werkdag betalen na de maand, en een voorschot +/- 15 de van de maand !
Hangt er van af hé.
Indien niet vastgelegd in het arbeidsreglement of CAO moet het 4 werkdagen na de maand betaalt worden.

Bijkomend, dit is geteld alsof het een 6 dagen werkweek betreft, dus zaterdag telt ook als werkdag.
Betaling uitgevoerd op 12/12 is dus minimum reeds 3 dagen te laat!

En, er mag geen rekening gehouden worden met verwerkinstijden door banken, indien het per overschrijving betaald wordt telt de dag dat het geld effectief op je rekening staat!

En er is nog een regel die zegt dat de periode tussen voorschot en afrekening (en daarna terug tussen afrekening en loon) maximum 16 kalenderdagen mag zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2017 16:15

We zijn vandaag den 12/12 eigenlijk is de werkgever nog maar 1 dag te laat !!

Hij moet je maar ten laatste den 7 den werkdag betalen na de maand, en een voorschot +/- 15 de van de maand !
Hangt er van af hé.
Indien niet vastgelegd in het arbeidsreglement of CAO moet het 4 werkdagen na de maand betaalt worden.

Bijkomend, dit is geteld alsof het een 6 dagen werkweek betreft, dus zaterdag telt ook als werkdag.
Betaling uitgevoerd op 12/12 is dus minimum reeds 3 dagen te laat!

En, er mag geen rekening gehouden worden met verwerkinstijden door banken, indien het per overschrijving betaald wordt telt de dag dat het geld effectief op je rekening staat!

En er is nog een regel die zegt dat de periode tussen voorschot en afrekening (en daarna terug tussen afrekening en loon) maximum 16 kalenderdagen mag zijn.
Bij de meeste werknemers is dit vastgelegd in het arbeidsreglement, en die 16 dagen wel even met een korrel zout nemen, hangt ook af van de feestdagen die soms vallen tijdens de verwerking.
En er zijn bedrijven die het voorschoot altijd op 15 de van de maand betalen, en andere altijd op den 20 sten

maar het mag dan uiterst max 7 werkdagen na het afsluiten van de maand zijn, en ja de zaterdag is ook een werkdag, maar welk sociaal secretariaat werkt op zaterdag???.

En als het dan 3 dagen te laat is wat ga je doen ??

Arbeidsinspectie bellen die zullen dan eens komen na 6 of 8 weken!

En als de werkgever dit hoort zal hij nog wat langer wachten, wat verhaal heb je daar tegen ?
Ik heb het hier al dikwijls gezegd, het is zeer moeilijk om de centen uit de zak van de werkgever te nemen, en het kan zeer lang duren als de werkgever dwars ligt uit principe voor het één of het andere.

Er kan altijd wel iets gebeurt zijn waarom de betaling later is, zoals er met een werknemer ook al eens gebeurt dat hij er niet is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#6 , 12 dec 2017 17:15

Inderdaad, je kan alleen sociale inspectie aanvragen, en wanneer er iets niet in orde is kunnen zij de werkgever beboeten.

Daar ben je als werknemer natuurlijk geen meter mee vooruit en zal de relatie tussen werknemer en werkgever niet ten goede komen.

Anderzijds, indien dit bij mij zou gebeuren zou dit een goede reden zijn om eens te evalueren of ik wel bij die werkgever zou wensen te blijven werken!
Altijd eerst dialoog aangaan, maar wanneer men meerdere malen met loze beloftes afkomt dan houdt het al snel op hé.
Ik ben van het principe dat wanneer de werkgever van mij correct werk wenst, dat de werkgever dan ook mij correct en tijdig mag betalen!

Dit moet natuurlijk ieder voor zich uitmaken en zal van veel factoren afhangen, ik heb het geluk in een sector te zitten en de nodige kwalificaties te bezitten waardoor ik bij wijze van spreken mijn werkgever kan kiezen, maar uiteraard zit niet iedereen in dezelfde positie!

Terug naar “Loon”