inhouding enkelvoudig vakantiegeld in november?

amkrisis
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

inhouding enkelvoudig vakantiegeld in november?

#1 , 04 dec 2017 19:54

Hallo,

Sinds november ben ik actief bij een nieuwe werkgever.

Natuurlijk heb ik van mijn vorige werkgever mijn enkel en dubbel vakantiegeld gekregen en dit staat ook netjes opzij voor een latere verrekening>
Ik was echter van het idee dat dit pas in mei/juni ging gebeuren?

Nu keek ik net mijn, eerste, loonbrief na (van de hele maand november) en zie ik het volgende:

Aftrek enkel vakantiegeld met rsz: -1104,48
En dus hierdoor meteen minder netto loon?

Ik dacht dat deze verrekening dus pas volgend jaar ging gebeuren?
Klopt dit?

Voor alle duidelijkheid: ik had nog 8 dagen staan bij mijn vorige werkgever en heb daar volgende afrekening gekregen:

Saldo enkelvoudig vakantiegeld met rsz: 1126,63 (dat bedrag komt niet overeen met het bedrag hierboven?)
Vervroegd enkelvoudig vakantiegeld: 2257,57
Vervroegd dubbel vakantiegeld: 2001,50

Lijkt dit correct? Is de nieuwe werkgever vrij om te kiezen wanneer deze verrekening plaatsvind?
Kan ik me in mei/juni nog aan een verrekening verwachten?
Is het ingehouden bedrag in feite die 8 dagen die ik nog kan opnemen? Ik was van de veronderstelling dat ik vrij was om te kiezen of ik ze wel zou opnemen of niet, maar als deze verrekening klopt moet ik ze wel opnemen?

Graag jullie tips!

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 04 dec 2017 23:57

Dit lijkt mij normaal.
Die verrekening gebeurt normaal tijdens het jaar van jobwissel. Meestal rond mei/juni met de uitbetaling van het dubbel vakantiegeld, maar kan ook later gebeuren.

Je bent altijd verplicht om je verlof op te nemen (behoudens dat je niet kan, wegens ziekte of iets dergelijks).
Als je ze niet opneemt, ben je die dagen (en dat geld) dan ook kwijt (opnieuw: behoudens dat je niet anders kunt).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2017 11:59


Is het ingehouden bedrag in feite die 8 dagen die ik nog kan opnemen? Ik was van de veronderstelling dat ik vrij was om te kiezen of ik ze wel zou opnemen of niet, maar als deze verrekening klopt moet ik ze wel opnemen?
het is verboden maar voor de werknemer staat er geen straf op voor de werkgever wel zoals bepaald in art 145 sociaal strafwetboek ,
je kan met uw werkgever proberen overeenkomen het vakantiegeld voor die 8 dagen te verlonen als premie

wet 28/6/1971 art 2............Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

amkrisis
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2017 12:11

Ik moet ze dus opnemen en verlies dan geen loon?

Vreemd toch dat dit nu al verrekend wordt? Eerste loonbrief, direct een domper...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2017 12:50

Ik moet ze dus opnemen en verlies dan geen loon?

Vreemd toch dat dit nu al verrekend wordt? Eerste loonbrief, direct een domper..

.
Begrijp niet goed, je heeft deze centen toch al gekregen van je vorige werkgever ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

amkrisis
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 dec 2017 14:06

Klopt. Maar ik was niet van plan dit jaar nog verlof te nemen. Ook omdat het te druk is (aldus mijn werkgever)

Aangezien hij ze nu inhoud moet ik ze wel nemen of ik ben die 8 dagen kwijt toch?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 dec 2017 15:54

Daar kan je toch nog even over onderhandelen, wettelijk is dit niet, zie wat de reden schreef, de werkgever is verplicht op straf van boete u deze dagen te laten nemen, u zelf kan geen boete krijgen.
Dit word meest gedaan bij wisselen van werkgever.

Natuurlijk een arbeider kan zulke problemen niet krijgen, zijn centen komen van de vakantiekas .
U had beter gezegd bij de aanwerving dat je al de dagen al genomen had
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

amkrisis
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 dec 2017 20:04

Ik had (en heb) nog 8 dagen op te nemen, maar dit is niet mogelijk omwille van drukte op het werk.
Ik was bereid om dit te aanvaarden aangezien ik die dagen dan ook gewoon kwam werken en loon zou krijgen.
Maar aangezien die acht dagen nu op mijn loonbrief in mindering zijn gebracht "moet" ik ze wel opnemen toch?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 05 dec 2017 23:00

Als je omwille van tijdelijk hoge werkdruk je verlof niet kan opnemen, is dit een geldige reden tot uitbetalen.
Enkel maar als je ze niet opneemt, terwijl je er wel kansen voor gekregen hebt, leidt tot de sanctie van verlies van die dagen (en dus loonverlies), behoudens een andere overeenkomst met de werkgever.

Natuurlijk moet je werkgever het wel toelaten als je ze wilt opnemen, hij kan dit niet weigeren.

lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#10 , 11 dec 2017 16:50

Naar mijn mening is de werkgever vrij om de vakantiedagen die hij dubbel heeft betaald te verminderen volgens het vakantieattest.
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Terug naar “Loon”