38 uren contract consultancy

JTS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

38 uren contract consultancy

#1 , 29 nov 2017 13:21

Hallo,

Ik werk momenteel in de consultancy sector voor een klein consultancy bedrijf en ben in hun naam op een project gezet bij een grote pharmaonderneming. Nu sta ik bij het consultancy bedrijf onder een 38 uren contract, terwijl ik bij de pharma onderneming wel 40 uren per week moet werken. Dit wil dus eigenlijk zeggen dat:
1) Het consultancy bedrijf waar ik voor werk, betaald wordt door de pharmaonderneming voor de 40 uren die ik presteer.
2) Maar ik niet vergoed wordt voor de 40 uren die ik presteer, maar wel voor 38 uren omdat ik zo onder contract sta.
Dus eigenlijk werk ik 2 uur per week zonder hiervoor vergoed te worden in salaris of vakantiedagen.

Dit klopt volgens mij toch niet helemaal. Ik begrijp dat de consultancy sector wel een special geval is, maar dit kan men toch niet logisch uitleggen. Ik ken in de sector ondernemingen die de twee extra uren wel vergoeden en andere dan weer niet. Dus ik had graag eens gehoord van iemand met meer kennis omtrend deze zaken, of dit allemaal mag/kan en of ik dit eventueel kan aankaarten bij mijn baas.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 nov 2017 13:44

Je werkgever is het consultancybedrijf en daar geldt dat je 38 uur per week werkt en daarvoor betaald wordt. Wat het paharmabedrijf betaalt aan het consultancybesdrijf is tussen hén geregeld. Je werkt dus 38 uur en dan moeten pharma en consultancy dat verschilmaar samen oplossen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2017 14:22

Ik sluit me volledig aan bij eylis: het consultancybedrijf is uw werkgever, niet het pharmabedrijf. Als het pharmabedrijf wenst dat jij 40 uur werkt, moeten zei dit afspreken met het consultancybedrijf, en moet het consultancybedrijf met u een regeling treffen hieromtrent. Die regeling kan bestaan uit het vergoeden van de 2 uur extra die gepresteerd wordt, of het opbouwen van overuren / recup die je dan later in verlofdagen kan opnemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

KoenDV
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2017 14:30

Ikzelf werk ook als consultant, bij ons wordt in dat geval gewoon 1 ADV dag per maand toegekend...
Best eens navragen aan je HR verantwoordelijke

Mvg,
Koen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2017 15:13

Ikzelf werk ook als consultant, bij ons wordt in dat geval gewoon 1 ADV dag per maand toegekend...
Ik denk dat dit idd de meest gangbare praktijk zal zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JTS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 nov 2017 15:49

Ik sluit mij eveneens aan bij jullie antwoorden. Maar ik vraag mij dus af of mijn werkgever hier effectief een fout maakt en ik dus een been heb om op te staan wanneer ik dit bij hem aankaart.

Want het pharma bedrijf heeft een contract aangegaan met mijn baas voor een consultant die 40 uren per week presteerd bij hen. Dus hebben zij alle recht om te eisen dat de consultant 40 uren effectief presteerd. Dus ik wil natuurlijk dat mijn klant tevreden is en krijgt waarvoor hij betaald waardoor ik dus de 40 uren aanwezig ben. Als mijn baas dus bij wet verplicht is mij te vergoeden voor de 40 uren die ik presteerd, zelfs wanneer ik maar een 38 uren contract heb getekend, dan kan ik dus een vergoeding eisen. Maar ik vroeg mij af of er misschien een special regeling is voor consultancy aangezien deze situaties wel vaker voorkomen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 nov 2017 16:16

wat je werkgever afspreekt met de klant daar heb jij geen zaken mee
als jij een leidinggevende of vertrouwensfunctie hebt mag je gratis overwerken, zie hiervoor naar art 2 wet 10/2/1965. normaal wordt dit niet aanvaardt als je een laag loon hebt. anders wordt vermoed dat dit forfaitaire in je loon inbegrepen is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”