Loon feestdag 11 november

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

Loon feestdag 11 november

#1 , 26 nov 2017 21:09

Beste,

Ik werk als jobstudent in een bedrijf, in het weekend met de nachtploeg.
Het bedrijf heeft 5 ploegen.
3 in de week ( ochtend, avond, nacht)
2 in het weekend ( 06 tot 18 en het ander 18-06)

Ik werk in de weekendploeg van 18-06.

Nu heb ik op 1 november gewerkt, daar werd ik netjes extra betaald omdat het een feestdag was.
Ik heb ook op 11 november de zaterdag gewerkt maar daar werd ik niet extra betaald en zover ik weet is dat een officiele feestdag.
Ik was toen ziek maar ben dan toch gaan werken om een paar eurotjes meer.

Nu heb ik de interiem bureau een mailtje verstuurd, ze zeggen dat het niet klopt en dat ik het op mijn volgende loonfiche zal krijgen.
Nu ben ik dit weekend terug gaan werken en daar hebben ze tegen iemand anders gezegd dat het niet uitgebtaald wordt tenzij je op 14 augustus had gewerkt.

Dus ik moet in augustus werken om nu mijn extra feestdag geld te krijgen? Terwijl ik gewoon als jobstudent daar werk, zonder vast contract en toch op een feestdag ben gaan werken.

Verder heb ik in 2 maand al paar keer gehad dat ze mij minder hadden betaald, dat vind ik zelf ook vreemd en is ook bij de andere werknemers ( via interiem kantoor zo).

Mijn vraag dus,
Heb ik recht om extra betaald te worden als jobstudent voor 11 november? Waarom betalen ze de 1 november wel en 11 niet?
2 keer in korte periode minder betaald, later terug rechtgezet, wie contacteer ik daar het best voor? MOet ik dat aan iemand laten weten of niet?
Leuven the place to be!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2017 22:30

Het gemakkelijkst is bij een vakbond eens gaan horen.

Ben je geen lid van een vakbond kan je daar klacht neerleggen bij de sociale inspectie.

Maar eens met het interim praten kan dit misschien snel oplossen.

Wat die 14 augustus betreft, er zijn sommige bedrijven met een cao waar men 14 augustus vrij waren, en dat ze toen de 11 november hebben genomen als betaalde dag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 26 nov 2017 23:34

Zoals Denlowie al zei: er zijn bedrijven waarbij een feestdag die in het weekend valt collectief verplaatst wordt.
Vraag na of dit het geval is voor je werk (dit zou in een collectief akkoord moeten zijn, of in een CAO).
Als dit het geval is, heb je geen recht op je feestdag.

Reclame

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#4 , 27 nov 2017 14:55

Beste,

Maar ik werk als jobstudent, dus heb geen jaar contract.

Dan moeten ze mij toch gewoon uitbetalen omdat het intriem mij betaald en niet het bedrijf?
En dan moeten ze nog steeds zeggen dat de feestdag niet extra zal betaald worden?

Verder viel die 14 augustus op een maandag, dat was een verlengd weekend, 12, 13, 14 en 15 augustus waarbij mijn ploeg 4 dagen in de nacht gewerkt heeft en de dagploeg verlengd weekend had.

Maar ik werk als jobstudent en toen was er geen werk dus heb ik die dag niet gewerkt.
Leuven the place to be!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 27 nov 2017 15:10

Als u als voltijdse werknemer zou beginnen werken op 1 september in die firma, zou u ook geen recht hebben op die feestdag.

Als u op 14 augustus er wel zou gewerkt hebben, uw ontslag gegeven hebben, en vanaf pakweg 1 november ergens anders zou werken waarbij die feestdag niet collectief verplaatst zou zijn, had u 2x recht op die feestdag.

Dit is nu eenmaal 1 van de gevolgen van de "feestdagenwet".

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 nov 2017 15:27

Waarom stuur je eens geen mail naar de arbeidsinspectie, dit is één van hun bevoegdheden.

Ik denk dat je wel een punt heeft, je werkt niet voor het bedrijf, u werkgever is het interim, en het is het interim die je feestdag eventueel zou moeten betalen, als je er te minsten recht op heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 nov 2017 23:59

Waarom stuur je eens geen mail naar de arbeidsinspectie, dit is één van hun bevoegdheden.

Ik denk dat je wel een punt heeft, je werkt niet voor het bedrijf, u werkgever is het interim, en het is het interim die je feestdag eventueel zou moeten betalen, als je er te minsten recht op heeft.
het principe is; het loon van de uitzendkracht mag niet lager zijn dan datgene waarop hij recht zou hebben gehad, indien hij onder dezelfde voorwaarden als vast werknemer door de gebruiker in dienst was genomen.

als hij vast in dienst was had hij er geen recht op, dus nu ook niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”