Werkgever wilt dat we 2 uur meer werken

markske11
Topic Starter
Berichten: 61

Werkgever wilt dat we 2 uur meer werken

#1 , 16 nov 2017 18:58

Hallo nu werk ik 37.5 uur per week. Nu zegt mijn werkgever dat hij mij 38 uur per week uitbetaald en nu wilt deze dat wij als we op zaterdag werken een uur onbetaald langer werken om al deze halve uurtjes te receperureren op mijn loon brieven van securex staat gewoon dat ik 37,5 uur ben betaald De baas zegt dat de loon brieven niet juist zijn en als we niet akkoord zijn we maar moeten vertrekken. En die regel gaat al aankomend weekend in Wat kan en mak ik hiertegen doen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2017 19:05

Wat staat op je contract?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 16 nov 2017 19:15

Best morgen direct contact opnemen met vakbond en deze uw contract doormailen / faxen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2017 19:34

Zeg eens eerst in welke P.C (paritair comité ) je werkt , in de zelfstandige kleinhandel of wat voor job doe je.

Want niemand kan je helpen als men niet weet wat je doet en hoeveel uren er in deze sector normaal is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

markske11
Topic Starter
Berichten: 61

#5 , 16 nov 2017 22:30

Zit ik in het vroegere pc 218


Dus van de een op andere dag krijgen wij te horen dat we vanaf aankomend weekend van 9 tot 18 moeten werken en dat dit voortaan altijd zo gaat zijn.
De eerste tijd zal het zijn om het half uur dat we zogezegd elke week teveel hebben gekregen terug te betalen
Als ik al mijn loonbrieven zie ik dat we de ene maand 38 uur betaald zijn en dan weer manden 37,5 uur De werkgever dreigt ook dat als we dit niet doen hij die uren gewoon van ons loon inhoud ik heb dit zwart op wit op mail staan in mijn contract staat dat ik een 38 uur contract heb ik werk normaal gezien van 10 tot 18 uur en dan gaat er een half uur pauze vanaf dus komt de werkelijke werktijd op 7.5 uur
Mijn werk uren staan op mijn contract van 9 tot 5 of van 10 tot 18 uur en een zaterdag om de 2 weken

ik zie dit eigelijk niet zitten mits ik dan op zaterdag ochtend om 6.30 de bus al moet pakken om Om 9 uur te beginnen en avonds pas tegen 20.30 thuis ben op zaterdag is de verbinding van het openbaar vervoer niet te doen Om de 2 uur een bus Dus dan werk ik 7.5 uur betaald en moet dan nog is een uur inhalen enden gaat het half uur pauze er nog is af dan ben ik ruim 14 uur die dag van huis en heb een reistijd van rond de 5 uur en dit enkel omdat ik een uur moet inhalen die dag terwijl ik normaal op een reistijd zit van rond de 3 uur per dag


Dus het half uur eten pauze dat wij hebben moet mijn baas deze doorbetalen of mag hij deze aftrekken van de uren

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 16 nov 2017 23:19

Enerzijds heeft uw baas gelijk: als ik tel van 10u tot 18u met een half uur pauze, kom ik na 5 dagen op 37.5 uur.
Anderzijds mag deze niet aan uw loon zitten, daar u gewoon bediende bent en per maand betaald wordt, niet per uur.
Deze mag wel vragen om de tijd van het contract te voldoen, en dus te zorgen dat je dat halfuur per week langer werkt.

Uw baas kan u niet verplichten om op zaterdag te gaan werken, als dit niet contractueel overeengekomen is.
U zegt dat dit zo overeengekomen is om 1 zaterdag per 2 weken te gaan werken (en dit dan voor 1 uur of... ? Wat met overuren?)

Worden uw werktijden momenteel ingepland? Of hebt u glijdende uren?
Anders zou ik iedere dag om 9u54 beginnen, en het probleem is opgelost...

In ieder geval vind ik het vooral jammer voor u dat u anno 2017 nog zo'n kortzinnige baas heeft. Maar goed, dat is een andere zaak.

markske11
Topic Starter
Berichten: 61

#7 , 17 nov 2017 06:53

De werkgever wilt dus dat we om de 2 weken van 9 tot 18 werken om zo de tijd in te halen soms moeten we is als er een vergadering verplicht een uur vroeger beginnen en di uur mag je dan op een dag nemen wanneer het de baas past. Verledeners was er weer is een verplichte vergadering en nu is er gezegd dat dit uur onbetaald is en dit word gebruikt om de achterstand van die uren in te halen. Hij wilt ons hiervoor allemaal laten tekenen dat we akkoord zijn om dit zo op te lossen en ik weiger om dr te tekenen en doen we dit niet dreigt hij met ontslag naar de vakbond lopen zal uiteindelijk tot ontslag leiden

Zo heeft hij zijn bedrijf in juli van de een op andere dag verhuist naar een andere zetel waardoor ik van de een op andere dag van 40 minuten reistijd Naar 3 uur per dag ben gegaan deze verhuizing heeft hij niet aangekondigd mits het binnen een straal van 10 km is zegt hij dat hij ons niks meer moet betalen en als het ons niet bevalt moeten we maar opstappen het personeels verloop is heel groot momenteel werken er bij ons meer allochtonen dan autochtonen mensen deze durven niet echt veel zeggen de personeels verantwoordelijke verkiest er ook voor om haar landgenoten boven de autochtonen aan te nemen. Van ongeveer 20 mensen zijn er 16 van buitenlandse afkomst zogezegd omdat ze geen volk kunnen vinden. Alser dan mensen zijn die bekwaam zijn om het werk te doen gaan ze uiteindelijk weg omdat de werkever steeds meer van ze eist opslag moet je niet vragen is altijd nee
Vroeger werd ons loon altijd rond de 25ste gestort maar om dat er soms zieken waren begon hij het loon pas rond de eerste te storten soms staat het pas rond de 5de op de rekening hij zegt dat hij dit mag

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 nov 2017 09:04

Als hij den 5de van de maand betaald dan is dit dik in orde !

De half uur pause moet hij niet betalen !

U werkgever is niet verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, als je geen uren wil onderweg zijn moet je zelf voor vervoer zorgen.

Als er een fout is gebeurd in de loonberekening wat het menselijk kan, dan kan hij dit niet zomaar van je loon houden, maar hij heeft wel het recht om dit in te vorderen en de fout te herstellen.

In de PC200 de vroegere 218 is het wel degelijk 38 uren week.

Als je niet akkoord bent is dit je volste recht, maar het is ook aan je werkgever zijn recht om je te ontslaan, zolang hij maar de regels van ontslag volgt.

Maar dan zal je toch nog die uren moeten terug betalen eventueel met een afbetalingsplan.

Als je onrechtmatig loon heeft ontvangen mag een werkgever dit terug vragen, maar daarvoor zal hij dit eerst moeten bewijzen dat men je 38 uren heeft betaald en u maar 37,5 uur heeft gewerkt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

markske11
Topic Starter
Berichten: 61

#9 , 17 nov 2017 10:44

dit is dus het punt wij moeten elke dag 10 minuten verplicht eerder aanwezig zijn Onze computers aan zetten zodat wij om stipt 10 uur kunnen beginnen Zijn we later dan 10 Voor 10 aanwezig krijgen we voor onze voeten . er zijn er die om 9 uur beginnen maar deze mogen dan weer niet de pc, s van andere opstarten op het moment dat het 18 uur is geweest en je bent toevallig nog met een klant aan de telefoon bezig dan is dit jammer dan is dit niet betaald tegen die klant zeggen ik bel u morgen wel terug mits mijn werkdag erop zit mag dus niet en word gezien als grote fout . dus vaak ben je tot 18.20 bezig en dan is het van moet je maar doorwerken zodat je op tijd klaar bent Een minuut voor tijd uitloggen mag weer niet maar als er een klant belt om 17.59 moet je deze helpen en ook al heeft deze klant dan een half uur nodig dan is dit jammer en is dit volledig in je eigen tijd.
soms is het zo druk dat je nog niet eens de tijd krijgt om rustig je eten op te eten en ben ja na 20 minuten al weer terug op je plek.
En als je dan spreekt over die 10 minuten pauze die je niet hebt kunnen nemen van je eten pauze dan is het van je bent niet collegiaal moeten je collega's het werk dan doen. Is er niemand die 2 talig is op het moment dat jij in pauze moet gaan dan heb je gewoon geen etens pauze en werk je gewoon de volle tijd door

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 nov 2017 12:36

Wat moet men daar nu op antwoorden ???

Ik denk dat je zelf best ander werk zal zoeken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 nov 2017 16:11

Wat moet men daar nu op antwoorden ???

Ik denk dat je zelf best ander werk zal zoeken.
Vakbond? Sociale inspectie? Maar blijkbaar is het weer gemakkelijker om de verantwoordelijkheid van misbruik bij de slachtoffers te leggen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 nov 2017 16:45

Wat moet men daar nu op antwoorden ???

Ik denk dat je zelf best ander werk zal zoeken.
Vakbond? Sociale inspectie? Maar blijkbaar is het weer gemakkelijker om de verantwoordelijkheid van misbruik bij de slachtoffers te leggen.
Denkt u echt dat in een klein bedrijf van 20 man de vakbond iets kan veranderen ?
Hoeveel zullen er gesyndiceerd zijn denk je, en het zijn bedienden 2 op de 20 personen ?

Ts geeft zelf aan dat het personeelsbestand reeds aan het veranderen is 16 mensen van vreemde afkomst en 4 mensen van Belgische nationaliteit.

Sociale inspectie die controleert of de sociale weten en regels nageleefd worden, maar wat TS schrijft zijn dit allemaal kleine zaken, een telefoon aannemen 5 minuten voor sluiting tijd, en per ongeluk een klant die komt tijdens je pauze enz.. deze zaken zijn dagelijkse kost in kleine KMO's

Als het zo is dat men teveel betaald is, dan is het maar meer dan normaal dat alles verrekend word, en is men te weinig betaald is dit ook zo.

En wat het vervoer betreft wat heeft de werkgever nu te maken dat op zaterdag weinig openbaar vervoer is??
Een werknemer moet zelf zorgen dat hij op zijn werkplaats geraakt, er zijn mensen die dagelijks van den Rodenberg naar Brussel gaan werken !

Als dit allemaal niet kan voor de werknemer dan ben je best af bij een ander werkgever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 nov 2017 00:24



Als er een fout is gebeurd in de loonberekening wat het menselijk kan, dan kan hij dit niet zomaar van je loon houden, maar hij heeft wel het recht om dit in te vorderen en de fout te herstellen.
er is geen fout in de loonberekening, werknemer is betaald volgens de uren die zijn overeengekomen
dat de werknemer geen 38u/week heeft gewerkt is de fout van de werkgever zie maar naar art 20 wet 3/7/1978
de werkgever is verplicht de werknemer te doen arbeiden.......tijd.........zoals is overeengekomen

wel kan de werkgever een aantal uren laten inhalen op basis van flexibiliteitwetgeving
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 nov 2017 08:47

Fout of geen fout niemand heeft hier de loonbrieven gezien, TS heeft zelf aan soms 38 uren loonbrief en soms anders.
Als ik al mijn loonbrieven zie ik dat we de ene maand 38 uur betaald zijn en dan weer manden 37,5 uur
Een bediende krijgt toch maar één loonbrief per maand en niet alle maanden zijn er even veel uren te werken daar er 13 weken in drie maanden zijn, en maanden van 28dagen, 30 dagen en zelfs 31 dagen, en naar ik me herinner worden de lonen in pc 200(218) betaald volgens maandlonen en niet volgens uur lonen. (maar hier kan ik fout zitten?)

vb oktober 22 werkende dagen
september 21 dagen
en er zijn maanden van maar 20 dagen

Dit kan een verschil zijn van16 uren op één maand voor het zelfde loon.

Zitten ze daar op deze werkplek wel op de goede golflengte?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”