Stempelgeld bij tijdelijke werkloosheid

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

Stempelgeld bij tijdelijke werkloosheid

#1 , 16 nov 2017 16:45

Onze dochter werkt al 11 jaar maar jammer genoeg altijd met interimcontracten. De laatste 3 jaar als stewardess zonder vast contract en elk jaar heeft ze een winterstop gehad. De werkloosheidsuitkering die ze telkens krijgt (+/-1000Euro) is onvoldoende om zelfstandig te blijven wonen vanwege huurgeld, vaste kosten enz. Gevolg: na het 3 jaar te hebben volgehouden is ze nu terug bij ons ingetrokken.

Wegens geen vast contract bij die ene maatschappij werkt ze nu bij een andere luchtvaartmaatschappij waar ze tegen de verwachting in alweer een winterstop door moet.
Vanwege het inwonen bij de ouders valt ze deze keer terug op 650/maand om binnen een paar maanden naar 500Euro of amper 25% van haar inkomen terug te vallen.

Behalve de winterstops is ze nooit werkloos geweest.
Dat misbruiken door werklozen moeten bestraft worden begrijp ik en is niet meer dan normaal. Maar tijdelijke werkloosheid, opgelegd door een werkgever, met een nieuw contract na de winterstop zou toch anders moeten verlopen. Hoe kunnen jonge mensen in dergelijke situaties anders nog iets fatsoenlijks opbouwen?

Ik verwacht hier geen oplossing of antwoord natuurlijk, ik wil het alleen delen omdat ik het zo frappant vind en misschien niet iedereen op de hoogte is dat zoiets bestaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 17 nov 2017 11:10

Dit is vreemd, gezien bij tijdelijke werkloosheid de gezinstoestand geen enkele invloed heeft op de uitkering, die 65% van het laatste (begrensde) loon bedraagt. Bovendien ontvangen werknemers binnen bepaalde sector of vanuit een overkoepelend sectorfonds vaak een opleg per dag tijdelijke werkloosheid.
Ik vermoed echter dat uw dochter gewone werkloosheidsuitkeringen ontvangt. Dan is de regeling 'tijdelijke werkloosheid' niet van toepassing en heeft de gezinssituatie wel invloed op het uitgekeerde bedrag.
Vraagt zij uitkeringen aan met C4 document (werkloosheid) of via een C3.2 document (tijdelijke werkloosheid) ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 nov 2017 12:33

Als men na ieder winter stop een nieuw contract heeft is het inderdaad geen tijdelijke werkloosheid, maar tekent men elke keer een contract van bepaalde duur..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2017 16:07

Bedankt voor jullie reacties, ik had geen bericht van reacties gekregen, vandaar.

Ik ben niet thuis in de termen tijdelijk werkloos of contracten van bepaalde duur enz. Ik heb daar nooit mee te maken gehad en me waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt.
Toen zij haar contract tekende wist ze in alle geval nog niet dat zij een winterstop ging krijgen want dat is ook niet altijd en voor iedereen het geval.
Maar zij heeft inderdaad een contract bepaalde duur en C4, tegenwoordig een standaard manier van werken bij luchtvaartmaatschappijen tot je een vast contract hebt
Het leek mij dus tijdelijke werkloosheid omdat zij onmiddellijk wist wanneer ze ten laatste terug zal beginnen. Het kan ook altijd vroeger, al naar gelang de behoefte contacteren ze hun mensen om terug te beginnen.
Ondertussen trek je maar je plan met in het slechtste geval 25% van je inkomen. Zoiets zou niet mogen bestaan, vind ik.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2017 16:16

Tijdelijk werkloosheid dit word aangevraagd door de werkgever en dit is beperkt in tijd( 4 weken aan één stuk) en dan je nog steeds in dienst en krijg je ook nog je feestdagen betaald.

Maar in je dochter geval is dit met interim contracten van bepaalde duur !

Interim contracten zijn bijna altijd van bepaalde duur, weet zelfs niet of het zelfs kan met vaste contracten via interim.
De meeste mensen weten dit ook, en kiezen bewust om via interim te werken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2017 16:32

Bedankt voor je reactie.
Ik zie toch geen reden waarom mensen bewust zouden kiezen voor interim. In het geval van mijn dochter zie ik niet veel voordelen en zou ik eerder denken dat de meeste mensen liever kiezen voor een vast contract.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2017 16:39

Bedankt voor je reactie.
Ik zie toch geen reden waarom mensen bewust zouden kiezen voor interim. In het geval van mijn dochter zie ik niet veel voordelen en zou ik eerder denken dat de meeste mensen liever kiezen voor een vast contract.
Ik heb mensen gekend dat niet anders wilde werken dan met interim contracten, men is vrij, een paar dagen er op uit en geen probleem, een nieuwe uitdaging ook geen probleem, met interim.

Het heeft ook veel nadelen maar ook goede voordelen, en dit kies je, als je naar een interim kantoor stapt, ook je dochter wist dat ze ging werken via interim !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 nov 2017 17:14

[/quote]
Het heeft ook veel nadelen maar ook goede voordelen, en dit kies je, als je naar een interim kantoor stapt, ook je dochter wist dat ze ging werken via interim ![/quote]

Ik begrijp de verwarring, ik heb in het begin geschreven dat ze altijd met interimcontracten heeft gewerkt. Dat was ook zo tot zij is beginnen vliegen, nu vier jaar geleden. De eerste 3 jaar bij een andere maatschappij.
Sinds 4 jaar zijn het altijd contracten van bepaalde duur, al dan niet met een winterstop.

Ik wilde alleen delen dat je, voor je een vast contract krijgt, drie jaar lang met die bepaalde duur contracten kunt zitten met eventueel elk jaar een winterstop en dan terug valt op een fractie van je inkomen gedurende maanden. Voor jonge mensen met huur en andere vaste kosten, een ramp.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 nov 2017 19:59

Ik wilde alleen delen dat je, voor je een vast contract krijgt, drie jaar lang met die bepaalde duur contracten kunt zitten met eventueel elk jaar een winterstop en dan terug valt op een fractie van je inkomen gedurende maanden. Voor jonge mensen met huur en andere vaste kosten, een ramp


.
Dit weet je voor je tekent, er zijn zoveel mensen die enkel in de zomer werken , zoals pretparken, aan de kust, vakantie domeinen enz.0

6 maanden werken en 6 maanden thuis daar kies je voor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 nov 2017 13:48

Puur wettelijk weet uw dochter dat ze een tijdelijk contract getekend heeft, dit heeft een vooraf gekende einddatum. Ze weet ook dat het de gangbare praktijk is dat ze na het laagseizoen wss een nieuw contract krijgt, hoewel dit geen sluitende garantie is. Helaas voor uw dochter valt ze in de winter terug op een werkloosheidsuitkering, net zoals iemand die na 20jaar dienst ontslagen is, of iemand van wie het interim contract niet verlengd werd.

Niets verbied uw dochter toch om in de winterstop een tijdelijke andere job aan te nemen om haar inkomsten op te krikken?

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 nov 2017 14:16

[quote=
Niets verbied uw dochter toch om in de winterstop een tijdelijke andere job aan te nemen om haar inkomsten op te krikken?[/quote]

Klopt, alleen kan ze ook vroeger worden opgeroepen. Je weet wanneer je ten laatste terug begint maar je kan vroeger worden opgeroepen.
Bovendien moet je nog iemand vinden die je voor 5 maanden of minder wil aannemen of je moet liegen over je situatie.

eylis
Berichten: 8836

#12 , 24 nov 2017 17:55

Idealiter schrijft ze zich voor de winterstop in bij een aantal interimburo's: daar kan ze aan de slag met korte contracten. Wordt ze opgeroepen bij de luchtvaart voor een langdurig contract (langer dan de weekcontracten) tja, dan kan en mag ze in principe ook direct weer aan de slag.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 nov 2017 11:26

Nu wordt het helemaal mooi.
RVA vraagt ons om onze pensioenstrookjes te bezorgen? Zij weten dat ze terug bij de ouders woont en dus een verminderde uitkering krijgt vanwege niemand ten laste en inwonend.
Moeten zij ook nog weten wat wij als pensioen hebben? Gaat dat niet een beetje ver?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 nov 2017 12:44

Moeten zij ook nog weten wat wij als pensioen hebben? Gaat dat niet een beetje ver?
Dit zullen ze u misschien nog vragen, als jullie te weinig pensioen heeft, dan komen u en je vrouw ten laste van haar en krijg zij meer stempelgeld !!
Als jullie alle beiden een pensioen hebben dan zal u misschien teveel hebben, ik denk weet niet zeker is het +/- 1450€ dat je mag hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 nov 2017 10:03

Aha ok, ik ging er onmiddellijk van uit dat ze een reden zoeken om haar nog minder uit te betalen. Wij hebben beide een behoorlijk pensioen.

Terug naar “Loon”