Loon zelfstandige

ChristopheDeG
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Loon zelfstandige

#1 , 14 nov 2017 18:32

Hallo,

Sinds 2 jaar hebben wij ( vrouw en ik ) een horecazaak. Respectievelijk zij en m'n schoonmoeder zijn beide zaakvoerder en ik meewerkend vennoot. Onlangs zijn er redelijk wat spanningen geweest waardoor m'n schoonmoeder ( zaakvoerder met 75% aandelen ) zegt dat ik niet langer hoef aan te treden.
Ik ben hiervan niet in kennis gesteld via brief of mail. Ik word echter ook niet meer betaald. Hier knelt het schoentje natuurlijk!!
Er worden nog steeds bijdragen betaald voor mijn inkomsten.
Is dit conform met de wet, als er hieromtrent al een bestaat.

Alvast bedankt voor de reactie

mvg,

Christophe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2017 19:57

U bent een zelfstandige met alle gevolgen van dien!

Als de meerderheid van de algemene vergadering denkt dat je niet meer gewenst bent, dan is dit ook zo.

Je heeft geen enkel arbeidsovereenkomst met het bedrijf waardoor het samenwerken onmiddellijk kan opgezegd worden, en er is geen vooropzeg tussen zelfstandigen, je had ooit beter moeten weten. !

Hoeveel aandelen heb jij als medewerkende aandeelhouder ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ChristopheDeG
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2017 14:39

Beste,

Dat is het net, er is sindsdien geen algemene vergadering geweest en het is enkel zij dat me er niet meer "wenst".
Ikzelf heb amper 18 aandelen om officieel als zelfstandige te kunnen werken.
Alvast bedankt voor het antwoord

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2017 16:09

U heeft het recht om een bijzondere algemene vergadering bij één te roepen, maar wat gaat het uithalen ??

Zij met 75% aandelen en u met 18 aandelen.

Maar werkte u,onder leiding, gezag en toezicht ??

Dan heb je een kleine kans door een aangifte te doen bij de arbeidsinspectie dat je als SCHIJN ZELSTANDIGE werkte.

Want als ik tussen de lijnen kan lezen werkte u daar en schoonmoeder zwaaide de plak, en tussen haakjes, dit was haar zaak waarin u werkte. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ChristopheDeG
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 nov 2017 16:24

Ik werkte er 7 op 7, dit aan een gemiddelde van 90 uur per week. Absoluut een peulschil als zelfstandige. Alles aangaande klantencontact, bestellingen, offertes, facturen en dergelijke deed ik. Ik had aan niemand verantwoording af te leggen op dit gebied.
Mijn grote bezorgdheid ( in de ruime zin van het woord ) is of ze me, zonder algemene vergadering, kan verbieden om nog langer mijn job uit te voeren en tegelijkertijd geen loon uit te schrijven terwijl er nog steeds bijdragen voor me betaald worden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 nov 2017 16:42

Maar men mag niet vergeten dat zij de zaakvoerster is, en misschien zelfs statutaire zaakvoerster, en dan zwaait zij de plak, en je zal er niks kunnen aan doen vrees ik, als zij zegt je komt er niet meer in dan kom je er niet meer is, een zaakvoerder heer en meester over het doen en laten, en zeker op wie werkt en niet werkt.

Je zal ook geen contract met haar hebben zeker in verband met je werk en loon.

Als u alles deed en niet onder gezag stond, dan kan je natuurlijk de schijnzelfstandigheid niet in roepen.

Ik zie geen oplossing op dat zij je moet verder betalen, was je een werknemer was deze situatie totaal anders.

Werkt je vrouw daar ook ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ChristopheDeG
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 nov 2017 16:52

ik heb inderdaad geen contact meer gehad aangaande deze zaak.
Mijn vrouw is ook zaakvoerder....

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 16 nov 2017 19:54

En hoeveel aandelen heeft uw echtgenote?
Samen zal dat 25% zijn dus geen blokkeringsminderheid.
En wat hierboven staat is inderdaad ook juist.

Terug naar “Loon”